Psychologia emocji i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSEMOT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia emocji i motywacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student zostanie zapoznany z mechanizmami powstawania procesów emocjonalnych oraz zdobędzie wiedzę odnośnie mechanizmów powstawania procesów motywacyjnych. |
Pełny opis: |
Treści programowe podejmowane na wykładzie i ćwiczeniach: 1. Sposoby rozumienia emocji. (Potoczne rozumienie emocji + Podstawowe teorie emocji) 2. Pojęcia podstawowe związane z motywacją (Teorie + konflikty motywacyjne) 3. Anatomiczno-fizjologiczne struktury związane z motywacją i emocjami 4. Motywacja poznawcza i motywacja osiągnięć. Eksploracja i poszukiwanie doznań, motywacja do uczenia się. 5. Afekty, emocje i nastroje 6. Emocje podstawowe i ich ekspresja 7. Funkcje emocji 8. Znaczenie poczucia kontroli i samooceny dla procesów motywacyjnych 9. Wpływ emocji na poznanie, myślenie i zachowanie człowieka 10. Zaburzenia emocjonalne 11. Jakie związki łączą emocję i motywację? Ujęcia praktyczne. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz zdania egzaminu (wykorzystywana podczas zajęć oraz studiowana samodzielnie przez studenta): 1. Doliński, D. i Strelau. J. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1. Gdańsk: GWP 2. Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Wydawnictwo: WAiP 3. Oatley K., Jenkins J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN 4. Parkinson, B. i Colman, A. M. (1999). Emocje i motywacja. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 5. Franken R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 6. Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. 7. Lewis M., Haviland-Jones J.M. (red.) (2005) Psychologia emocji. Gdańsk: GWP 8. Strelau J. (red) (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP B. Literatura uzupełniająca 1. DeCatanzaro D.A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Wydawnictwo Zyski i S-ka. 2. Gasiul H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • scharakteryzować podstawowe terminy związane z psychologią emocji i motywacji • znać wzajemne powiązania psychologii emocji i motywacji z innymi dyscyplinami psychologii w tym z psychologią poznawczą, osobowości, społeczną i kliniczną • scharakteryzować główne nurty psychologii, orientacje badawcze i metodologię badań psychologii emocji i motywacji • scharakteryzować współczesne ujęcie emocji i motywacji Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • interpretowania na podstawie obserwacji i badania występowanie procesów emocjonalnych i motywacyjnych • wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emocji i motywacji w konstruowaniu projektów badawczych i praktycznych • sprawnie i precyzyjnie wyjaśniać w oparciu o wiedzę teoretyczną zjawiska związane z procesami emocjonalnymi i motywacyjnymi • twórczego i indywidualnego podejścia do procesów emocjonalnych i motywacyjnych opartego na podstawach teoretycznych i etycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat emocji i motywacji z koniecznością wzbogacania jej o nowy doniesienia naukowe • posiada świadomość wpływu kontaktu z drugim człowiekiem na proces wzbudzania i podtrzymywania procesów emocjonalnych i motywacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, w którym ocena dostateczna to ponad 60% punktów. 2. Ćwiczenia: kolokwium (co najmniej jedno) + ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru • Test z oceną niedostateczną należy poprawić. Poprawka może być tylko jedna. Poprawiać można jedynie prace, które uzyskały ocenę niedostateczną. Pozytywne oceny z testu nie podlegają negocjacji. • Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, tylko w uzasadnionych przypadkach trzy. Wówczas nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach. Opuszczenie więcej niż trzech zajęć w semestrze uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.