Psychologia reklamy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSREKL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia reklamy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci poznają podstawowe mechanizmy i zasady odnoszące się do tworzenia kampanii reklamowych, z uwzględnieniem czynników ekonomicznych i psychologicznych. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1. Wprowadzenie do tematyki reklamy 2. Procesy poznawcze w reklamie 3. Motywacja i stany afektywne w reklamie 4. Marka i jej znaczenie w działaniach konsumenckich 5. Nośniki komunikatu reklamowego 6. Złożoność zachowań i decyzji konsumenckich 7. Badanie reklamy Treści programowe ćwiczeń: 1. Planowanie i strategia kampanii reklamowej 2. Procesy uczenia się w reklamie 3. Procesy poznawcze w reklamie – spostrzeganie i uwaga 4. Procesy poznawcze w reklamie – pamięć 5. Zarządzanie emocjami w reklamie 6. Reklama społeczna i marketing społecznie zaangażowany 7. Marka i znak towarowy 8. Reklama niestandardowa 9. Ukryte przesłanie reklamy 10 – 12. Prezentacje projektów |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Albin, K.(2002). Reklama - przekaz, odbiór, interpretacja. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN (s.162-177) Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk : GWP Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP Falkowski A., Tyszka T. (2001). Psychologia Zachowań Konsumenckich. Gdańska: GWP (rozdz. 5) Glińska E., Florek M., i Kowalewska A. (2009). Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer (rozdz. 2,4,6,7) Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Rebis (rodz. 4, 10, 11, 14). Hatalska, N. (2014). Cząstki przyciągania : jak budować niestandardowe kampanie reklamowe. Gliwice : Helion. Pawełczyk P. (2015). Kampanie społeczne jako forma socjotechniki. Warszawa : Wolters Kluwer. Maison, D. i Noga-Bogomilski, A. (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: GWP (rozdz. 9, 10, 11) Szromnik A. (2010). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Warszawa: Wolters Kluwer. (rozdz. 1,3,4,5) Wierzchoń, M. i Orzechowski, J. (2011). Nowe trendy w reklamie: Między nauką a praktyką. Warszawa: Academica SWPS. (rozdz. 4, 8, 11) DODATKOWO: Sutherland, M., Sylvester, A. K., & Kranas, G. (2003). Reklama a umysł konsumenta: co działa, co nie działa i dla-czego. Wydawnictwo Naukowe PWN. Cone, S. (2010). Superslogany : słowa, które zdobywają klientów i zwolenników, a nawet zmieniają bieg historii. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Grochowska, A. (2009). Procesy kategoryzacji i zniekształcenia pamięciowe w reklamie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kowal-Orczykowska, A. (2007). W niewoli reklamy?: percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej. Oficyna Wydawnicza" Impuls". Lindstrom, M. (2009). Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy. Kraków: Wydawnictwo Znak. Heath, R. (2006). Ukryta Moc Reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki? Gdańsk: GWP. Sutherland, M., Sylvester, A. K., & Kranas, G. (2003). Reklama a umysł konsumenta: co działa, co nie działa i dla-czego. Wydawnictwo Naukowe PWN. Zawadzka, A. M. (2006). Dlaczego przywiązujemy się do marki? Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • scharakteryzować różne formy przekazu medialnego; • wymienić i opisać mechanizmy i zabiegi zastosowane w różnych materiałach reklamowych; • Egzamin pisemny • Przedstawiona krytyczna analiza materiałów reklamowych K_W01 K_W05 K_W06 K_W07 Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • ocenić i wybrać „dobre/złe” materiały reklamowe • objaśniać mechanizmy działania reklamy • wykorzystywać zaprezentowane na zajęciach treści • Ocena doboru treści oraz wykonania krytycznej analizy materiałów reklamowych K_U01 K_U02 K_U07 Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość mechanizmów kierujących przekazem reklamowym • gotowość do krytycznej analizy treści przekazów medialnych • aktywność w zakresie analizy przekazów reklamowych • Ocena wywiązywania się z zadań • Ocena systematyczności pracy • Analiza studium przypadku K_K01 K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia wykładu: • Egzamin pisemny Formy zaliczenia ćwiczeń: • Przygotowanie i przedstawienie projektu kampanii reklamowej wybranego produktu wraz z omówieniem zastosowanych mechanizmów reklamowych Podstawowe kryteria: • Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego • Uzyskanie pozytywnej oceny z projektu zaliczeniowego • Poprawność merytoryczna argumentacji • Kreatywność i krytyczność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.