Psychologia twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSTWOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia twórczości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: wyposażenie w wiedzę dotyczącą psychologii twórczości - w zakresie umiejętności: wykształcenie umiejętności diagnozowania oraz rozwijania twórczego potencjału - w zakresie kompetencji: uświadomienie możliwości wykorzystania kreatywności w codziennym życiu (w szkole, pracy, w życiu rodzinnym, zabawie i w różnych sposobach spędzania czasu wolnego) |
Pełny opis: |
Treści programowe: A. Problematyka wykładu: 1. Wprowadzenie do psychologii twórczości. Cele, założenia, sposoby realizacji przedmiotu. 2. Pojęcie twórczości. Podejście elitarne i egalitarne. 3. Kryteria twórczości. Twórczość jako wytwór, cecha, proces – triadowe ujęcie twórczości wg Nęcki. 4. Poznawcze aspekty kreatywności. Mechanizmy wglądu. 5. Rola emocji w procesie tworzenia. Motywacje w twórczości. 6. Charakterystyka procesu twórczego – przegląd teorii. 7. Społeczne aspekty twórczości. B. Problematyka ćwiczeń: 1. Twórczość w różnych ujęciach. 2. Twórczość jako cecha osoby. 3. Wykorzystanie twórczego myślenia w rozwiązywaniu sytuacji problemowych. 4. Trenowanie twórczego myślenia. 5. Wykorzystanie twórczości w praktyce organizacji. 6. Twórczość w edukacji. 7. Pomiar twórczości |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. 2. Nęcka, E. (2000). Twórczość. [W:] Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki, t.2. 3. Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Doliński, D. (2001). Inni ludzie w procesach motywacyjnych. [W:] Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. t.2. Gdańsk: GWP. 2. Nęcka, E. (1994). TROP…Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”. 3. Tyszka, T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk: GWP. B. Literatura uzupełniająca 1. Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Kraków: Impuls. 2. Dzwonkowska, I., Gawor, A., (2005). Czy zajęcia z zakresu psychologii twórczości rozwijają werbalną i niewerbalną ekspresję twórczą studentów? [W:] Krzysztof J., Szmidt, K. J., Monika Modrzejewska-Świgulska. Psychopedagogika działań twórczych. Kraków (s. 181-186). Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Gawor, A., Weryńska. J., (2006). Dziecko – ważny twórca przez małe „t”.[W:] Alicja Skubacz, Mariusz Mueller, Jolanta Fąfrowicz, Aleksandra tokarek (red.), Rola pasji i zainteresowań w rozwoju osobowości dzieci i młodzieży. Wydawca MODN Opole. 4. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. 5. Proctor, T. (2003). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańsk: GWP. 6. Rogowska, A. (2006). Wyznaczniki postawy twórczej młodzieży. [W:] W. Dobrołowicz, K. J. Szmidt, I. Pufal-Struzik, U. Ostrowska, J. Gralewski (red.), Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji (s. 106-114). Warszawa: Wydawnictwo Wszechnicy Polskiej i Szkoły Wyższej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. 7. Rogowska, A., Wojtarowicz, B., Wojciechowska-Maszkowska, B., Borzucka, D. (2011). Zdolności twórcze, muzyczne i motoryczne dzieci sześcioletnich. [W:] J. Łaszczyk i M. Jabłonowska (red.), Wokół problematyki zdolności, t.1 (s. 60-73). Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować twórczość • scharakteryzować różne podejścia do twórczości • znać kryteria oceny twórczości • wymienić i opisać rozmaite teorie procesu twórczego, poznawcze, emocjonalne, motywacyjne i osobowościowe składniki twórczego myślenia i rozwiązywania problemów • znać metody treningu twórczości • przedstawić możliwości wykorzystania kreatywności w organizacji i edukacji Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • ujmowania procesu twórczego z różnych perspektyw • oceniania twórczości • trenowania twórczego myślenia • wykorzystanie twórczości w organizacji wykorzystania twórczości w edukacji Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • świadomość swojej wiedzy na temat psychologii twórczości • potrafi pracować z drugim człowiekiem rozwijając jego kompetencje w zakresie twórczego myślenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: • Wykład: egzamin • Ćwiczenia: zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: 1. Wykład: egzamin pisemny (pytania otwarte) 2. Ćwiczenia: • kolokwium • wykonanie pracy zaliczeniowej: • przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników (pomiar twórczego myślenia) Podstawowe kryteria: ocena końcowa z egzaminu oraz kolokwium z ćwiczeń zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dostateczna plus: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 80% punktów • ocena dobra plus: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska 100% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.