Psychologia wychowawcza i edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSWYCH-ED-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza i edukacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 3 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Dembo M., (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. |
Skrócony opis: |
Poznanie problematyki psychologii wychowawczej oraz jej zastosowania na gruncie rodzinnym oraz szkolnym. |
Pełny opis: |
Psychologia wychowania jako nauka: przedmiot, cel i stosowane metody Podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania Współczesne ujęcia i modele wychowania Kulturowy kontekst wychowania Metody oddziaływań wychowawczych Błędy wychowawcze. Trudności wychowawcze Jakość relacji emocjonalnych w rodzinie a wychowanie dziecka Transmisja międzypokoleniowa w procesie wychowania Socjalizacja rodzinna, instytucjonalna (w szkole) i grupie rówieśniczej Psychologia wychowania w praktyce: współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą |
Literatura: |
Liberska H., Trempała J. (2020) (red.). Psychologia wychowania. Wybrane problemy.Wydawnictwo Naukowe PWN (premiera 20.10.2020). Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Posługiwać się terminologią z zakresu psychologii wychowawczej oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na po-ziomie rozszerzonym • Posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o funkcjonowaniu człowieka w wy-branych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych. Znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: • Wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Umiejętność krytycyzmu wobec odbieranej treści |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzy-skanej liczby punktów wg. zasady: ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
WYK
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Kardasz, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Zofia Kardasz, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.