Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna i umiejętności bibliograficzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-TECHBIBL-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia informacyjna i umiejętności bibliograficzne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

Żarowska A.,Węglarz W.: ECDL (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych) na skróty, PWN, Warszawa

2010

Kowalczyk G.: WORD 2007 PL. Ćwiczenia praktyczne. Helion 2007.

Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa 2007.

Kopertowska M., Arkusze kalkulacyjne, PWN, Warszawa 2007.

Nowakowski Z., Użytkowanie komputerów, PWN, Warszawa 2007.

Sikorski W., Podstawy technik informatycznych, PWN, Warszawa 2007.

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS:

Suma (h) = 53

Zajęcia - 18h,

Wykonanie prezentacji - 5h,

Przygotowanie do kolokwium

sprawdzających - 10h,

Samodzielne doskonalenie umiejętności

zdobytych na zajęciach - 10h,

Wykonywanie zadań domowych - 10h.

2 ECTS

* 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta


Założenia:

A. Problematyka laboratoriów:

1. Omówienie zagadnień realizowanych w czasie ćwiczeń, literatury, warunków zaliczenia przedmiotu, zasad BHP

i regulaminu pracowni komputerowej

2. Ms Office 365 - Word, Google Docs - Word, rozwijanie umiejętności sprawnego formatowania tekstu i

wykorzystywania potencjału narzędzi edytorskich.

3. Ms Office 365 - Powerpoint, Google Docs - Powerpoint, rozwijanie umiejętności tworzenia prezentacji

multimedialnych, kształtowanie dobrych praktyk w tworzeniu prezentacji multimedialnych.

4. Omówienie prezentacji wykonanych przez studentów, omówienie podstawowych rodzajów umów dotyczących

praw autorskich..

5. Ms Office 365 - Exel, Google Docs - Exel, rozwijanie umiejętności korzystania z arkuszy kalkulacyjnych.

6. Ms Office 365 - Exel, Google Docs - Exel, generowanie losowych danych, randomizacja, grupowanie

zmiennych.

7. Ms Office 365 - Exel, Google Docs - Exel, Statistica, przygotowywanie arkuszy do importu danych dla

programów statystycznych.

8. Statistica, omówienie podstawowych funkcji oprogramowania, zapoznanie z interfejsem graficznym

oprogramowania.

9. Zapoznanie ze stylem edytorskim APA, formatowanie tekstu oraz elementów pracy, definiowanie przypisów i

źródeł.

10. Zapoznanie z zaawansowanymi opcjami wyszukiwania materiałów w bibliotecznych bazach danych.

11. Zotero, Mendeley, zapoznanie z systemami zarządzania odniesieniami.

Pełny opis:

W toku zajęć studenci powinni zapoznać się z obsługą oprogramowania umożliwiającego pracę z danymi ilościowymi, jak i

edytorami tekstu. Ponadto Studenci powinni nabyć umiejętności tworzenia prezentacji, jak i zaznajomić się z tematyką

standardów edytorskich. W toku zajęć studenci nabędą umiejętności edytowania tekstu zgodnie z danym stylem edytorskim, jak i

umiejętność przygotowywania baz danych odpowiedzi do dalszej obróbki w programach statystycznych.

Literatura:

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów

psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri.

https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

- zna podstawowe rodzaje umów dotyczących praw autorskich

- posiada wiedzę w zakresie wykorzystania technologii

informacyjnych przy opracowywaniu dokumentów

tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji

multimedialnych

- zna i potrafi wymienić dobre praktyki tworzenia prezentacji

multimedialnych

- wie w jaki sposób efektywnie korzystać z bibliotecznych baz

danych.

- wie czym jest randomizacja

- wie jak przygotować bazę danych dla importu do programów

statystycznych

- zna podstawy interfejsu graficznego programu Statistica.

- zna styl edytorski APA.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć

umiejętność:

- wykonać prezentację multimedialną zgodnie z dobrymi

praktykami tworzenia prezentacji.

- zmodyfikować i przystosować bazę danych dla pracy w

programie statystycznym.

- wykorzystywać oprogramowanie do zarządzania bazami

danych artykułów.

- wprowadzać do arkusza kalkulacyjnego złożone funkcje

obliczeniowe przy wykorzystaniu istniejących już procedur

oprogramowania.

- edytować prace i dokumenty tekstowe zgodnie z założeniami

stylu edytorskiego APA.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

- student jest świadomy i wyraża chęć stosowania standardów

tworzenia dokumentów psychologicznych i raportów

naukowych.

- student potrafi przyjmować krytykę jak i wyrażać obiektywną

opinię na temat cudzej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium I, kolokwium II i z wykonanej prezentacji.

Zaliczenie kolokwium:

< 65% ndst

66% - 70% dst

71% - 75% dst+

81%-85% db

86%-90%db+

> 90% bdb

Zaliczenie prezentacji:

spełnia wszystkie wymagania lub nie spełnia jednego - bdb

nie spełnia 2 lub 3 wymagań - db

nie spełnia 4 lub 5 wymagań - dst

dokładne kryteria oceny są podawane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Boczoń, Bartosz Zarychta
Prowadzący grup: Radosław Boczoń, Bartosz Zarychta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-5 (2024-09-13)