Technologia informacyjna i umiejętności bibliograficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-TECHBIBL-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna i umiejętności bibliograficzne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | ogólny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Żarowska A.,Węglarz W.: ECDL (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych) na skróty, PWN, Warszawa 2010 Kowalczyk G.: WORD 2007 PL. Ćwiczenia praktyczne. Helion 2007. Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa 2007. Kopertowska M., Arkusze kalkulacyjne, PWN, Warszawa 2007. Nowakowski Z., Użytkowanie komputerów, PWN, Warszawa 2007. Sikorski W., Podstawy technik informatycznych, PWN, Warszawa 2007. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: Suma (h) = 53 Zajęcia - 18h, Wykonanie prezentacji - 5h, Przygotowanie do kolokwium sprawdzających - 10h, Samodzielne doskonalenie umiejętności zdobytych na zajęciach - 10h, Wykonywanie zadań domowych - 10h. 2 ECTS * 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta |
Założenia: | A. Problematyka laboratoriów: 1. Omówienie zagadnień realizowanych w czasie ćwiczeń, literatury, warunków zaliczenia przedmiotu, zasad BHP i regulaminu pracowni komputerowej 2. Ms Office 365 - Word, Google Docs - Word, rozwijanie umiejętności sprawnego formatowania tekstu i wykorzystywania potencjału narzędzi edytorskich. 3. Ms Office 365 - Powerpoint, Google Docs - Powerpoint, rozwijanie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnych, kształtowanie dobrych praktyk w tworzeniu prezentacji multimedialnych. 4. Omówienie prezentacji wykonanych przez studentów, omówienie podstawowych rodzajów umów dotyczących praw autorskich.. 5. Ms Office 365 - Exel, Google Docs - Exel, rozwijanie umiejętności korzystania z arkuszy kalkulacyjnych. 6. Ms Office 365 - Exel, Google Docs - Exel, generowanie losowych danych, randomizacja, grupowanie zmiennych. 7. Ms Office 365 - Exel, Google Docs - Exel, Statistica, przygotowywanie arkuszy do importu danych dla programów statystycznych. 8. Statistica, omówienie podstawowych funkcji oprogramowania, zapoznanie z interfejsem graficznym oprogramowania. 9. Zapoznanie ze stylem edytorskim APA, formatowanie tekstu oraz elementów pracy, definiowanie przypisów i źródeł. 10. Zapoznanie z zaawansowanymi opcjami wyszukiwania materiałów w bibliotecznych bazach danych. 11. Zotero, Mendeley, zapoznanie z systemami zarządzania odniesieniami. |
Pełny opis: |
W toku zajęć studenci powinni zapoznać się z obsługą oprogramowania umożliwiającego pracę z danymi ilościowymi, jak i edytorami tekstu. Ponadto Studenci powinni nabyć umiejętności tworzenia prezentacji, jak i zaznajomić się z tematyką standardów edytorskich. W toku zajęć studenci nabędą umiejętności edytowania tekstu zgodnie z danym stylem edytorskim, jak i umiejętność przygotowywania baz danych odpowiedzi do dalszej obróbki w programach statystycznych. |
Literatura: |
Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student : - zna podstawowe rodzaje umów dotyczących praw autorskich - posiada wiedzę w zakresie wykorzystania technologii informacyjnych przy opracowywaniu dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji multimedialnych - zna i potrafi wymienić dobre praktyki tworzenia prezentacji multimedialnych - wie w jaki sposób efektywnie korzystać z bibliotecznych baz danych. - wie czym jest randomizacja - wie jak przygotować bazę danych dla importu do programów statystycznych - zna podstawy interfejsu graficznego programu Statistica. - zna styl edytorski APA. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: - wykonać prezentację multimedialną zgodnie z dobrymi praktykami tworzenia prezentacji. - zmodyfikować i przystosować bazę danych dla pracy w programie statystycznym. - wykorzystywać oprogramowanie do zarządzania bazami danych artykułów. - wprowadzać do arkusza kalkulacyjnego złożone funkcje obliczeniowe przy wykorzystaniu istniejących już procedur oprogramowania. - edytować prace i dokumenty tekstowe zgodnie z założeniami stylu edytorskiego APA. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: - student jest świadomy i wyraża chęć stosowania standardów tworzenia dokumentów psychologicznych i raportów naukowych. - student potrafi przyjmować krytykę jak i wyrażać obiektywną opinię na temat cudzej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium I, kolokwium II i z wykonanej prezentacji. Zaliczenie kolokwium: < 65% ndst 66% - 70% dst 71% - 75% dst+ 81%-85% db 86%-90%db+ > 90% bdb Zaliczenie prezentacji: spełnia wszystkie wymagania lub nie spełnia jednego - bdb nie spełnia 2 lub 3 wymagań - db nie spełnia 4 lub 5 wymagań - dst dokładne kryteria oceny są podawane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Boczoń, Bartosz Zarychta | |
Prowadzący grup: | Radosław Boczoń, Bartosz Zarychta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.