Psychoonkologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WFAK60 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychoonkologia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej chorób nowotworowych, ich psychologicznych aspektów, stresu związanego z chorobą nowotworową, jakości życia, adaptacji psychologicznej do choroby, opieki paliatywnej oraz rodziny osób z chorobą nowotworową |
Pełny opis: |
Treści realizowanych podczas zajęć: 1. Choroba nowotworowa – aspekt medyczny 2. Psychologiczne aspekty diagnozy choroby nowotworowej 3. Choroba nowotworowa jako źródło stresu 4. Podstawy komunikacji pomiędzy chorym a zespołem leczącym 5. Etapy chorowania oraz leczenia - Psychologiczne problemy przed zabiegiem operacyjnym oraz po zabiegu - Problemy psychologiczne w trakcie leczenia – chemioterapia, radioterapia - Problemy psychologiczne w sytuacji nawrotu choroby 6. Jakość życia w chorobie nowotworowej 7. Proces adaptacji psychicznej do choroby nowotworowej 8. Stadium zaawansowane choroby nowotworowej – opieka paliatywna 9. Umieranie i śmierć 10. Rodzina chorego onkologicznie 11. Choroby onkologiczne u dzieci i młodzieży |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Rogiewicz, M. (2015). Praktyczny podręcznik psychoonkologii tom 1-2. Kraków: Medycyna Praktyczna. de Walden-Gałuszko (2014) Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Dorfmuller M., Dietzfelbinger, H., Sęk, H. (2011). Psychoonkologia. Diagnostyka - Metody Terapeutyczne. Elsevier Urban & Partner Wydawnictwo. B. Literatura uzupełniająca: de Walden-Gałuszko K., Mankowicz M. (1994). Jakość życia w chorobie nowotworowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskie-go, Gdańsk. Kubacka-Jasiecka D., Łosiak W. (1999), Zmagając się z chorobą nowotworową. Kraków: Wyd. UJ. Heszen I., Sęk, H. (2007): Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa Bishop G.D. (2000): Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wydawnictwo Astrum, Wrocław Dolińska – Zygmunt G. (2001)(red): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk Cybulski, Strzelecki (2010). Psychologia w naukach medycznych. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać medyczne i psychologiczne aspekty chorób nowotworowych, umieć scharakteryzować chorobę onkologiczną jako źródło stresu, proces adaptacji do chorób nowotworowych, znać ważne etapy chorób nowotworowych, znać sytuację rodzin osób z chorobą nowotworową Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: wrażliwość na potrzeby innego człowieka, wrażliwość na potrzeby osób z chorobami nowotoworowymi, umiejętność współpracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność indywidualna Praca w grupie Test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.