Algebra liniowa z geometrią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3.2-OPT-ALLG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Algebra liniowa z geometrią |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Optyka okularowa z optometrią |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Wymagania: | Wymagania wstępne i formalne: A. Wymagania formalne: brak B. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień matematyki; umiejętność czytania ze zrozumieniem. |
Literatura uzupełniająca: | 1. A. Białynicki-Birula, Algebra liniowa z geometrią, PWN. 2. A. Mostowski, M. Stark, Elementy algebry wyższej, PWN. 3. J. Stankiewicz, J. Wilczek, Algebra z geometrią. Teoria, przykłady, zadania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2006. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Wprowadzenie podstawowych pojęć algebry liniowej i geometrii analitycznej, poprawne ich definiowanie, formułowanie oraz metody dowodzenia (indukcja, dedukcja) prostych twierdzeń w zakresie algebry liniowej i geometrii analitycznej. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zbiory. Iloczyn kartezjański. Relacje w zbiorze ( porządek, klasy równoważności ). 2. Grupy, ciała, przestrzenie liniowe. Homomorfizm grup, izomorfizm ciał. 3. Struktura przestrzeni liniowych. Kombinacja liniowa wektorów, liniowa niezależność, baza, wymiar, podprzestrzeń liniowa. Współrzędne wektora w bazie, macierz wektora. 4. Działania na macierzach. Składanie przekształceń a mnożenie macierzy. Kombinacja liniowa wektorów a mnożenie macierzy. 5. Struktura algebraiczna ciała liczb zespolonych. Liczba zespolona jako para liczb rzeczywistych, rozszerzenie ciała liczb rzeczywistych o element urojony. Liczby zespolone jako macierze przekształceń. 6. Interpretacja geometryczna liczb zespolonych. Płaszczyzna zespolona: postać trygonometryczna, wzór Eulera; działania w zbiorze liczb zespolonych a przekształcenia płaszczyzny. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych. 7. Macierze i wyznaczniki. Definicje, właściwości i obliczanie wyznaczników. Rozwinięcie Laplace’a, operacje elementarne na kolumnach i wierszach macierzy. Nieprzemienność mnożenia macierzy. Odwracalność macierzy. Macierz odwrotna. Rząd macierzy. 8. Postać wektorowa i macierzowa układu równań liniowych. Istnienie i liczba rozwiązań układu równań. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Wzory Cramera, metoda macierzy odwrotnej. 9. Proste na płaszczyźnie i proste w przestrzeni. Wzajemne położenie prostych. Płaszczyzny. Wzajemne położenie płaszczyzn. Krzywe stożkowe. |
Literatura: |
1. A.I. Kostrikin, Wstęp do algebry, Cz. I: Algebra liniowa, PWN, Warszawa 2004. 2. D. Kopańska-Bródka, Algebra liniowa z komputerem, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2011. 3. A. Kostrykin, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005. 4. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, 2. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003. 5 B. Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej, PWN, Warszawa 1982. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - Wymienia podstawowe pojęcia, twierdzenia i własności algebry liniowej i rozumie ich znaczenie - Wymienia podstawowe pojęcia, twierdzenia i własności geometrii analitycznej i rozumie ich znaczenie - Rozpoznaje pakiety algebry komputerowej Student w zakresie umiejętności: - Potrafi wykonywać działania na liczbach zespolonych, zna postać trygonometryczną liczby zespolonej, umie stosować wzór de Moivre’a, wyciąga pierwiastki z liczb zespolonych - Wykonuje operacje na macierzach, w tym oblicza wyznaczniki z macierzy kwadratowych. Stosuje rachunek macierzowy do rozwiązania dowolnego układu równań liniowych - Posługuje się pojęciem przestrzeni liniowej, wektora i macierzy oraz oblicza wartości własne i wektory własne - Dostrzega obecność struktur algebraicznych (grupy, ciała, przestrzeni liniowej) w różnych miejscach, niezwiązanych bezpośrednio z algebrą - Opisuje na różne sposoby proste i płaszczyzny oraz ich wzajemne położenie Student w zakresie kompetencji społecznych: - Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - Potrafi przekazywać informacje z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej w sposób powszechnie zrozumiały |
Metody i kryteria oceniania: |
- Ocena odpowiedzi ustnej podczas rozwiązywania zadań - Ocena pisemnych sprawdzianów i kartkówek - Ocena kolokwium zaliczeniowego - Ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Garbaczewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Garbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.