Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Algebra liniowa z geometrią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3.2-OPT-ALLG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Algebra liniowa z geometrią
Jednostka: Instytut Fizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

Optyka okularowa z optometrią

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Wymagania:

Wymagania wstępne i formalne:

A. Wymagania formalne: brak

B. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień matematyki; umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Białynicki-Birula, Algebra liniowa z geometrią, PWN.

2. A. Mostowski, M. Stark, Elementy algebry wyższej, PWN.

3. J. Stankiewicz, J. Wilczek, Algebra z geometrią. Teoria, przykłady, zadania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2006.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Wprowadzenie podstawowych pojęć algebry liniowej i geometrii analitycznej, poprawne ich definiowanie, formułowanie oraz metody dowodzenia (indukcja, dedukcja) prostych twierdzeń w zakresie algebry liniowej i geometrii analitycznej.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Zbiory. Iloczyn kartezjański. Relacje w zbiorze ( porządek, klasy równoważności ).

2. Grupy, ciała, przestrzenie liniowe. Homomorfizm grup, izomorfizm ciał.

3. Struktura przestrzeni liniowych. Kombinacja liniowa wektorów, liniowa niezależność, baza, wymiar, podprzestrzeń liniowa. Współrzędne wektora w bazie, macierz wektora.

4. Działania na macierzach. Składanie przekształceń a mnożenie macierzy. Kombinacja liniowa wektorów a mnożenie macierzy.

5. Struktura algebraiczna ciała liczb zespolonych. Liczba zespolona jako para liczb rzeczywistych, rozszerzenie ciała liczb rzeczywistych o element urojony. Liczby zespolone jako macierze przekształceń.

6. Interpretacja geometryczna liczb zespolonych. Płaszczyzna zespolona: postać trygonometryczna, wzór Eulera; działania w zbiorze liczb zespolonych a przekształcenia płaszczyzny. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.

7. Macierze i wyznaczniki. Definicje, właściwości i obliczanie wyznaczników. Rozwinięcie Laplace’a, operacje elementarne na kolumnach i wierszach macierzy. Nieprzemienność mnożenia macierzy. Odwracalność macierzy. Macierz odwrotna. Rząd macierzy.

8. Postać wektorowa i macierzowa układu równań liniowych. Istnienie i liczba rozwiązań układu równań. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Wzory Cramera, metoda macierzy odwrotnej.

9. Proste na płaszczyźnie i proste w przestrzeni. Wzajemne położenie prostych. Płaszczyzny. Wzajemne położenie płaszczyzn. Krzywe stożkowe.

Literatura:

1. A.I. Kostrikin, Wstęp do algebry, Cz. I: Algebra liniowa, PWN, Warszawa 2004.

2. D. Kopańska-Bródka, Algebra liniowa z komputerem, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2011.

3. A. Kostrykin, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005.

4. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, 2. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003.

5 B. Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej, PWN, Warszawa 1982.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

- Wymienia podstawowe pojęcia, twierdzenia i własności algebry liniowej i rozumie ich znaczenie

- Wymienia podstawowe pojęcia, twierdzenia i własności geometrii analitycznej i rozumie ich znaczenie

- Rozpoznaje pakiety algebry komputerowej

Student w zakresie umiejętności:

- Potrafi wykonywać działania na liczbach zespolonych, zna postać trygonometryczną liczby zespolonej, umie stosować wzór de Moivre’a, wyciąga pierwiastki z liczb zespolonych

- Wykonuje operacje na macierzach, w tym oblicza wyznaczniki z macierzy kwadratowych. Stosuje rachunek macierzowy do rozwiązania dowolnego układu równań liniowych

- Posługuje się pojęciem przestrzeni liniowej, wektora i macierzy oraz oblicza wartości własne i wektory własne

- Dostrzega obecność struktur algebraicznych (grupy, ciała, przestrzeni liniowej) w różnych miejscach, niezwiązanych bezpośrednio z algebrą

- Opisuje na różne sposoby proste i płaszczyzny oraz ich wzajemne położenie

Student w zakresie kompetencji społecznych:

- Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

- Potrafi przekazywać informacje z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej w sposób powszechnie zrozumiały

Metody i kryteria oceniania:

- Ocena odpowiedzi ustnej podczas rozwiązywania zadań

- Ocena pisemnych sprawdzianów i kartkówek

- Ocena kolokwium zaliczeniowego

- Ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Garbaczewski
Prowadzący grup: Piotr Garbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)