Biofizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3.2-OPT-BFIZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biofizyka |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Optyka okularowa z elementami optometrii |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Wymagania: | Wymagania wstępne i formalne: Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień fizyki i elementarnych praw matematyki; umiejętność czytania ze zrozumieniem. Wymagania formalne: zaliczenie przedmiotu "Podstawy fizyki I, II, III" i „Elementy anatomii i fizjologii człowieka”. |
Literatura uzupełniająca: | 1. A. Sieroń, G. Cieślar, Pola magnetyczne i światło w medycynie i fizjoterapii, Alfa Medica Press, 2007 lub nowsze. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1. Wskazanie na jedność praw przyrody i ich uniwersalny charakter. 2. Zapoznanie studentów z stosowaniem praw fizyki w obrębie materii ożywionej, ze szczególnym uwzględnieniem organizmu człowieka. 3. Kształtowanie umiejętności transferu wiedzy z nauk fizycznych na nauki biologiczne i medyczne. |
Pełny opis: |
Wykład: 1- Ewolucja materii we Wszechświecie. 2- Powszechność ruchu w przyrodzie, działanie zasad dynamiki w układach ożywionych. 3- Zasady zachowania w świecie materii nieożywionej i ożywionej. 4- Pole grawitacyjne i jego wpływ na organizmy żywe. 5- Przyczyny przeciążeń i ich wpływ na organizm człowieka. 6- Napięcie powierzchniowe, włoskowatość, zjawiska kapilarne w organizmie człowieka. 7- Statyka i dynamika płynów. 8- Światło i jego znaczenie w układach ożywionych, widzenie barwne, wady wzroku. 9- Fizyka narządów zmysłu, mechanizm widzenia, słyszenia, zmysł powonienia i smaku. 10- Układ oddechowy w ujęciu biofizycznym, termodynamika procesu oddychania. 11- Prąd elektryczny w układach ożywionych na poziomie molekularnym i całego organizmu. 12- Mózg jako komputer biologiczny, rytmy pracy mózgu. 13- Działanie wybranych pól energii na organizm człowieka (pola elektryczne, elektromagnetyczne, magnetyczne, pola akustyczne. 14- Zastosowanie laserów w medycynie. 15- Termodynamika układów ożywionych. Ćwiczenia i konwersatoria: Badanie progu i zakresu słyszalności słuchu (audiometria). Zastosowanie metod dynamometrycznych do pomiaru reaktywności tkanek. Zapoznanie się z własnościami cieczy lepkich poprzez wyznaczanie współczynnika lepkości metodą wiskozymetryczną. Badanie czynnościami elektrycznymi błon biologicznych na podstawie aktywności elektrycznej komórek serca oraz wykonanie elektrokardiogramu. Zapoznanie studentów z podstawami otrzymywania obrazu za pomocą ultradźwięków oraz wykonanie pomiarów za pomocą aparatu USG. Licznika Geigera – Mullera oraz stworzenie mapy tła promieniowania jonizującego dla wybranych obszarów. Określenie izotermicznych map dłoni oraz twarzy, przy pomocy pirometru i kamery termowizyjnej. Zapoznanie się z możliwościami, jakie niesie ze sobą terapia hiperbaryczna. Zapoznanie się z zasadą działania wariografu oraz sprawdzenie jak różne stany emocjonalne człowieka mają wpływ na wyniki pomiarów. |
Literatura: |
1. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka. 2. F. Jaroszyk, Biofizyka, PZWL, Warszawa, 2008 lub nowsze. 1. Sz. Szczeniowski, Fizyka doświadczalna. 2. H. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Serds, Feynmana wykłady z fizyki. 3. J.W. Kane, M.M. Sternheim, Fizyka dla przyrodników. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: Poprawnie formułuje, wyjaśnia i interpretuje podstawowe prawa fizyki działające w świecie materii ożywionej. Podaje matematyczny zapis praw i procesów fizycznych w obszarze materii ożywionej. Student w zakresie umiejętności: Wykorzystuje znajomość praw fizyki do wyjaśnienia skutków działania czynników zewnętrznych takich jak: temperatura, pole elektryczne i magnetyczne, przeciążenie oraz ciśnienie na na organizm człowieka. Potrafi wykonać proste badania i eksperymenty z zakresu biofizyki, oraz analizować wyniki pomiarów i obliczeń oraz formułować na ich podstawie wnioski w formie sprawozdań. Potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie badań biofizycznych. Student w zakresie kompetencji społecznych: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; w tym potrafi zarządzać swoim czasem i dotrzymywać terminów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Ocena kolokwium zaliczeniowego. Ocena samodzielności i poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych studenta oraz pisemnego sprawozdania zawierającego opis oraz omówienie otrzymanych wyników (praca pisemna). Ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ LAB
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Man | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Engel, Dariusz Man, Agata Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.