Detekcja promieniowania elektromagnetycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3.2-OPT-DPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Detekcja promieniowania elektromagnetycznego |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Optyka okularowa z elementami optometrii |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Wymagania: | Wymagania wstępne i formalne: Wymagania wstępne: znajomość praw fizyki i podstaw matematyki wyższej, podstaw mechaniki kwantowej i statystycznych metod opracowania danych pomiarowych. |
Literatura uzupełniająca: | 1. J. Piotrowski, A. Rogalski, Półprzewodnikowe detektory podczerwieni, WNT 2. Z. Piątek, P. Jabłoński, Podstawy teorii pola elektromagnetycznego, Wydawnictwo Naukowe PWN |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: C1. Zapoznanie studentów z własnościami i sposobami detekcji promieniowania elektromagnetycznego. C2. Wykształcenie umiejętności obsługi detektorów promieniowania elektromagnetycznego. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu 1. Widmo promieniowania elektromagnetycznego, pr. Lamberta. 2. Prawa promieniowania ciała doskonale czarnego i ciał rzeczywistych (Plancka, Wiena, Stefana-Boltzmanna, Kirchhoffa) 3. Termiczne i nietermiczne źródła promieniowania. 4. Emisja spontaniczna i wymuszona. Współczynniki Einsteina. 5. Podstawy fizyki laserów. 6. Oddziaływanie promieniowania z materią. 7. Podstawy fizyki półprzewodników. Złącza półprzewodnikowe. 8. Detektory promieniowania elektromagnetycznego – klasyfikacja, budowa, parametry. 9. Detektory termiczne. 10. Detektory fotonowe. 11. Spektrometry pryzmatyczne i siatkowe. 12. Interferometry. 13. Elektroniczne układy przetwarzania sygnału. B. Problematyka laboratorium Rodzaje, budowa i fizyczne podstawy działania detektorów promieniowania elektromagnetycznego, pomiary wykonywane za pomocą tych detektorów, analiza wyników tych pomiarów. |
Literatura: |
1. A. Rogalski, Z. Bielecki, Detekcja sygnałów optycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. 2. W. Gwarek, T. Morawski, Pola i fale elektromagnetyczne, WNT 3. W. Demtröder, Spekroskopia laserowa, Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: Omawia rodzaje i właściwości różnych typów promieniowania elektromagnetycznego. Opisuje podstawy fizyczne emisji i detekcji promieniowania elektromagnetycznego. Wymienia źródła i detektory stosowane w zakresie mikrofal, IR,VIS, UV oraz X. Wyjaśnia mechanizmy oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z materią. Student wymienia i opisuje elementy budowy detektorów promieniowania elektromagnetycznego oraz wyjaśnia zasadę ich działania. Interpretuje jednostki fotometryczne i energetyczne. Definiuje prawa Plancka, Wiena, Stefana-Boltzmanna i Kirchhoffa. Wymienia i poprawnie wyjaśnia metody i techniki pomiarowe promieniowania elektromagnetycznego. Omawia statystyczne metody opracowania wyników pomiarów. Wymienia zasady bezpieczeństwa pracy stosowane w pracowni fizycznej oraz skutki ich nieprzestrzegania. Student w zakresie umiejętności: Dobiera właściwą metodę detekcji do danego rodzaju promieniowania elektromagnetycznego Posługuje się aparatem matematycznym do rozwiązywania zadań rachunkowych i problemowych z zakresu detekcji promieniowania elektromagnetycznego. Przeprowadza pomiary pola elektromagnetycznego z wykorzystaniem wybranych detektorów. Analizuje otrzymane wyniki i poprawnie wyciąga wnioski. Wypowiada się precyzyjnie na tematy dotyczące rozważanych zagadnień z zakresu detekcji promieniowania elektromagnetycznego. Zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności przy wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy. Wykorzystuje wiedzę z fizyki i informatyki do rozwiązywania problemów pojawiających się w trakcie trwania eksperymentu. Posługuje się specjalistycznym programami komputerowymi do opracowania danych pomiarowych. Przygotowuje sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z ustalonymi zasadami. Stosuje zasady bezpieczeństwa pracy w pracowni fizycznej. Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej przy pisaniu prac pisemnych. Student w zakresie kompetencji społecznych: Dąży do ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji osobistych i społecznych. Starannie przygotowuje się do zajęć. Pracuje indywidualnie lecz również angażuje się w pracy zespołowej. Stara się pogłębiać własną wiedzę i umiejętności jako eksperymentatora. Dba o powierzoną aparaturę i sprzęt używany w eksperymencie. Docenia znaczenie uczciwości intelektualnej i postępuje etycznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena poprawności pisemnego sprawdzianu Ocena rozwiązywania zadań rachunkowych. Ocena pracowitości i zaangażowania podczas zajęć. Sprawdzenie wiedzy dotyczącej tematyki ćwiczeń laboratoryjnych Ocenienie praktycznego przygotowania do eksperymentu i jego przeprowadzenie. Ocena opracowania danych pomiarowych. Ocena prac pisemnych. Obserwacja. Ocena końcowa z laboratorium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.