Zarządzanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.391 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr zimowy Harmonogram I roku Ekonomii- studia stacjonarne I' sem. zimowy Harmonogram I roku Ekonomii- studia stacjonarne I' semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | pierwszy |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Zimniewicz K., Teoria i praktyka zarządzania: analiza krytyczna, PWE, Warszawa 2014. M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2011. R. Karaszewski R., Drewniak R., Skrzypczyńska K., Ewolucja stylówprzywództwa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2019. Kozłowski W., Motywowanie pracowników w organizacji, WydawnictwoCeDeWu, Warszawa 2020. Ścibiorek Z., Decydowaniepodstawowąfunkcjązarządzania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021. Zybała A., Zarządzanie i partycypacja pracownicza w Polsce: od modelu folwarcznego do podmiotowości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Nalepka A., Budowa i doskonalenie struktury organizacyjnej, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2020. Doś A., Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice 2020. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 65 godz./2,6 ECTS Udział w zajęciach: 60 godz. Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 5 godz. B. Praca własna studenta: 60godz. / 2,4 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 30 godz. |
Skrócony opis: |
Skrócony opis (cel przedmiotu): 1.Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. 2.Zapoznanie studentów z dorobkiem wybranych przedstawicieli nauk o zarządzaniu. 3.Uwrażliwienie studentów na wpływ wywierany przez organizacje na różne sfery życia społecznego i gospodarczego. 4.Nabycie przez studentów umiejętności opisu i kształtowania zjawisk występujących w organizacji. |
Pełny opis: |
Opis (zakres tematów): Przedmiot zainteresowania nauk o zarządzaniu i jakości. Funkcjonalne i instytucjonalne podejście do zarządzania. Rozwój teorii organizacji i zarządzania - szkoły, kierunki podejścia w naukach o zarządzaniu. Funkcje zarządzania. Cele organizacji - istota planowania, typy planów, strategie organizacji, formułowanie strategii, zarządzanie w kontekście globalnym. Typy struktur organizacyjnych oraz zasady ich budowy. Motywacja do pracy – uwarunkowania i techniki jej wzmacniania. Przełożony w organizacji – przywództwo jako proces oddziaływania, style kierowania, podejście sytuacyjne do przywództwa. Podejmowanie decyzji w organizacji – procesy decyzyjne, ich uwarunkowania oraz techniki wspierające podejmowanie decyzji przez kierowników. Grupa w organizacji jako system – zjawiska grupowe, typy grup funkcjonujących w organizacjach. Kultura organizacyjna – pojęcie, elementy, typologia, kształtowanie kultury organizacyjnej. Zarządzanie zmianami w organizacjach (istota zmian, rodzaje zmian w organizacjach). |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009. Sokołowska S., Mijal A., Rozwójmyśliorganizatorskiej. Głównekierunkiiichprzedstawiciele, WydawnictwoUniwersytetuOpolskiego, Opole 2019. Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Morgan G., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Bielski M., Organizacja. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoły GłównejHandlowej, Warszawa 1997. Steinmann H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001. Podstawy organizacji i zarządzania: podejścia i koncepcje badawcze, pod red. A. Stabryły, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Student zna i rozumie charakter nauk o zarządzaniu i jakości oraz ich relacje z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym również z ekonomią (K_W13). 2. Student zna i rozumie zjawiska zachodzące w organizacji, a także metody skutecznego ich kształtowania (K_W14). Umiejętności: 3.Student potrafi stosować techniki wspomagające procesy rozwiązywania problemów ekonomicznych występujących w organizacji (K_U13). 4.Student potrafi w sposób precyzyjny i zrozumiały opisywać wybrane problemy społeczno-ekonomiczne związane z funkcjonowaniem organizacji, wykorzystując pojęcia charakterystyczne dla nauk o zarządzaniu i jakości (K_U09). Kompetencje społeczne: 5.Student jest gotów do kwestionowania trafności i aktualności swojej wiedzy z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz jej uzupełniania(K_K01). 6.Student jest gotów do współpracy w grupach funkcjonujących w organizacji, złożonych z przedstawicieli różnych kultur (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Wykład: egzamin pisemny (pytania otwarte) (weryfikacja efektów: 1, 2, 4). Ćwiczenia: studia przypadków/case studies (weryfikacja efektów 1, 2, 3, 4, ), aktywność podczas zajęć (weryfikacja efektów 1, 2, 3, 4, 5, 6). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Wykład: ustalenie oceny końcowej na podstawie egzaminu pisemnego i dodatkowych punktów za udział w dyskusji na zajęciach. Ćwiczenia: ustalenie oceny końcowej na podstawie studiów przypadku (80%) oraz ocen z aktywności podczas zajęć (20%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisława Sokołowska, Paweł Szwiec | |
Prowadzący grup: | Stanisława Sokołowska, Paweł Szwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szwiec | |
Prowadzący grup: | Paweł Szwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Zimniewicz K., Teoria i praktyka zarządzania: analiza krytyczna, PWE, Warszawa 2014. M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2011. R. Karaszewski R., Drewniak R., Skrzypczyńska K., Ewolucja stylówprzywództwa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2019. Kozłowski W., Motywowanie pracowników w organizacji, WydawnictwoCeDeWu, Warszawa 2020. Ścibiorek Z., Decydowaniepodstawowąfunkcjązarządzania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021. Zybała A., Zarządzanie i partycypacja pracownicza w Polsce: od modelu folwarcznego do podmiotowości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Nalepka A., Budowa i doskonalenie struktury organizacyjnej, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2020. Doś A., Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice 2020. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Skrócony opis: |
Skrócony opis (cel przedmiotu): 1.Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. 2.Zapoznanie studentów z dorobkiem wybranych przedstawicieli nauk o zarządzaniu. 3.Uwrażliwienie studentów na wpływ wywierany przez organizacje na różne sfery życia społecznego i gospodarczego. 4.Nabycie przez studentów umiejętności opisu i kształtowania zjawisk występujących w organizacji. |
|
Pełny opis: |
Opis (zakres tematów): Przedmiot zainteresowania nauk o zarządzaniu i jakości. Funkcjonalne i instytucjonalne podejście do zarządzania. Rozwój teorii organizacji i zarządzania - szkoły, kierunki podejścia w naukach o zarządzaniu. Wyzwania dla zarządzania w XXI wieku. Funkcje zarządzania. Cele organizacji - istota planowania, typy planów, strategie organizacji, formułowanie strategii, zarządzanie w kontekście globalnym. Typy struktur organizacyjnych oraz zasady ich budowy. Postawy w miejscu pracy. Motywacja do pracy – uwarunkowania i techniki jej wzmacniania. Przełożony w organizacji – przywództwo jako proces oddziaływania, style kierowania, podejście sytuacyjne do przywództwa. Podejmowanie decyzji w organizacji – procesy decyzyjne, ich uwarunkowania oraz techniki wspierające podejmowanie decyzji przez kierowników. Grupa w organizacji jako system – zjawiska grupowe, typy grup funkcjonujących w organizacjach. Technologia i kontrola w organizacji - istota i typy technologii, funkcje i rodzaje kontroli, nadzór nad organizacjami, ideologia w organizacjach. Kultura organizacyjna – pojęcie, elementy, typologia, kształtowanie kultury organizacyjnej. Zarządzanie międzykulturowe. Zarządzanie zmianami w organizacjach (istota zmian, rodzaje zmian w organizacjach). Humanizacja pracy. Partycypacja w zarządzaniu. Podstawowe procesy zarządzania kadrami w organizacji. Społeczna odpowiedzialność organizacji i koncepcja interesariuszy. Efektywność funkcjonowania organizacji – pomiar, uwarunkowania. |
|
Literatura: |
A. Literatura podstawowa Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009. Sokołowska S., Mijal A., Rozwójmyśliorganizatorskiej. Głównekierunkiiichprzedstawiciele, WydawnictwoUniwersytetuOpolskiego, Opole 2019. Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Morgan G., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Bielski M., Organizacja. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoły GłównejHandlowej, Warszawa 1997. Steinmann H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001. Podstawy organizacji i zarządzania: podejścia i koncepcje badawcze, pod red. A. Stabryły, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krawczyk-Sołtys | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krawczyk-Sołtys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.