Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.FiR.79
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w biznesie
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Finanse i rachunkowość, I stopień, 3-letnie, stacjonarne
Harmonogram II roku Finansów i rachunkowości - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Harmonogram II roku Finansów i Rachunkowości I' - sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Finanse i rachunkowość

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

III

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. K. Waliszewski (red.), Społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych. Perspektywa banków, pośredników i doradców finansowych, CeDeWu, Warszawa 2017.

2. A. Łukaszewicz-Kamińska, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa finansowego, Difin, Warszawa 2011 .

3. D. Korenik, Odpowiedzialność banku komercyjnego. Próba syntezy, Difin, Warszawa 2009.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami etycznej działalności gospodarczej, przedstawienie, na czym polega rzetelne i odpowiedzialne postępowanie przedsiębiorców we wzajemnych relacjach z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami oraz organami publicznymi w zgodzie z obowiązującym prawem i powszechnie przyjętymi normami społecznymi.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Etyka w biznesie jako przedmiot badań

Kodeksy i programy etyczne

Etyka ekonomii

Etyka w finansach

Ochrona konsumenta jako przejaw działalności etycznej

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Literatura:

1. W. Gasparski (red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa 2012.

2. P. Minus, Etyka w biznesie, PWN, Warszawa 1995.

3. N. V. Peale, K. Blanchard, Etyka biznesu, Studio EMKA, 2008.

4. M. Rojek-Nowosielska, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model - diagnoza - ocena, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2017.

5. G. Bartkowiak, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Difin, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie etyki biznesowej

Student zna i rozumie podstawy uregulowań prawnych obowiązujących w Polsce i na świecie, wyjaśnia uwarunkowania etyczne funkcjonowania wybranych typów organizacji oraz znaczenie określonych norm i standardów etycznych w biznesie

Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy etyczne w biznesie

Student jest gotów do przestrzegania zasad moralnych i etyki zawodowej w biznesie

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna (esej) oraz aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karina Kaczmarczyk-Brol
Prowadzący grup: Karina Kaczmarczyk-Brol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-8 (2025-07-09)