Analiza ekonomiczno-finansowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.FiR.N.64 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza ekonomiczno-finansowa |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram II roku Finansów i rachunkowości - studia niestacjonarne I' semestr letni Harmonogram II roku Finansów i rachunkowości - studia niestacjonarne I' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I stopień Niestacjonarne |
Kierunek studiów: | Finanse i Rachunkowość |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | drugi |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Znajomość podstaw rachunkowości, finansów i sprawozdawczości finansowej oraz zagadnień z zakresu nauki o przedsiębiorstwie |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca 1.Mączyńska E. (red) Bankructwa przedsiębiorstw. Wybrane aspekty instytucjonalne. Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2008. 2.Turyna J., Standardy sprawozdawczości finansowej, MSSF, US GAAP, Polskie ustawodawstwo, Difin, Warszawa 2006. 3.Duraj J., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004. |
Założenia: | Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami analizy ekonomiczno-finansowej oraz z wybranymi metodami, wskaźnikami i narzędziami z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej w ujęciu opisowym i ilościowym. Poznanie roli i znaczenia analizy ekonomiczno-finansowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem. |
Skrócony opis: |
Wykłady omówienie roli i znaczenia analizy ekonomiczno-finansowej w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Poznanie metod i narzędzi oceny. Ćwiczenia- praktyczne zastosowanie metod i narzędzi analizy ekonomiczno-finansowej w rozwiązywaniu zadań. |
Pełny opis: |
Treść zajęć/ Temat zajęć WYKŁADY Istota, przedmiot, źródła i formy prezentacji wyników analizy ekonomiczno -finansowej Cele, zadania i kryteria podziału analizy ekonomicznej Metody analizy ekonomiczno-finansowej, kryteria podziału metod. Analiza wskaźnikowa – wady i zalety Podsumowanie wiadomości ĆWICZENIA Treść zajęć/ Temat zajęć Wprowadzenie do zajęć. Podstawowe sprawozdania finansowe ( powtórzenie materiału) Zastosowanie metod analizy ekonomiczno-finansowej w zadaniach Studium przypadków. Analiza wybranych sprawozdań finansowych: bilansu: wstępna, wskaźnikowa analiza Analiza rachunku zysków i strat-wstępna, wskaźnikowa Analiza sprawozdania z przepływu środków pieniężnych Obliczanie i interpretacja wskaźników finansowych Przykłady liczbowe, rozwiązywanie zadań , wykorzystanie metody kolejnych podstawień w ocenie wyniku finansowego |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Gołębiowski G; Tłaczała A., Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Difin. Warszawa 2020 2.Pomykalska B.; Pomykalski P., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie. Wskaźniki i decyzje w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017. 3.Korol T.. Nowe podejście do analizy wskaźnikowej w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013. 4.Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2007. 4.Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza Ekonomiczna Przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wrocław 2001. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1.Student posiada wiedzę teoretyczną z zakresu analizy ekonomicznej. 2.zna metody, narzędzia analizy ekonomicznej i procedurę prowadzenia badań analitycznych. 3.ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw UMIEJĘTNOŚCI 1.Student posiada elementarne umiejętności badawcze: wykorzystuje i dobiera w sposób poprawny narzędzia i metody analizy ekonomicznej. 2.potrafi diagnozować i interpretować wyniki przeprowadzonej analizy ekonomicznej wybranego obszaru działalności przedsiębiorstwa. 3.posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1 Jest gotowy do współpracy w zespole, podejmuje inicjatywę i role kierownicze 2.Student wykazuje aktywność w rozwiązywaniu problemów występujących podczas wykonywania własnej pracy w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY Ocena podsumowująca: egzamin testowy skala ocen wielowartościowa: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. ĆWICZENIA F1 – rozwiązywanie zadań (60%) F2 – aktywność i zaangażowanie na zajęciach (20%) F3 – odpowiedź ustna podczas zajęć (10%) F4 – obecność na zajęciach (10%) Ocena podsumowująca: średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.