Muzyka - zagadnienia wstępne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.1.12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka - zagadnienia wstępne |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr pierwszy (zimowy) |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Brak. |
Literatura uzupełniająca: | S. Kisielewski, Gwiazdozbiór muzyczny, Warszawa 1996. H. Musch (oprac.), Musik im Gottesdienst, t. I–II, Regensburg 1983. Dyskografia z arcydziełami muzyki klasycznej |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 19 godz. / 0,75 ECTS Udział w zajęciach: 15 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczeniu): 4 godz. B. Praca własna studenta: 6 godz. / 0,25 ECTS Ćwiczenie zadanych śpiewów: 6 godz. |
Założenia: | Wprowadzenie do zasad muzyki i notacji muzycznej. Rozwój muzyczny studenta: słuchu muzycznego, aparatu śpiewaczego i podstawowej umiejętności gry na instrumencie klawiszowym. Poznanie wybranych arcydzieł muzyki klasycznej. |
Skrócony opis: |
Podczas konwersatorium student poznaje podstawy zasad muzyki i kształcenia słuchu. Nabywa podstawową wiedzę o dźwięku, notacji muzycznej, elementach muzyki, kole kwintowym i interwałach. Nabywa podstawowe umiejętności odczytywania zapisu nutowego na instrumencie klawiszowym. Uzyskuje podstawową wiedzę o śpiewaczej emisji głosu. Zostaje zaznajomiony (na zasadzie wprowadzenia i wykorzystania jako materiał dydaktyczny) w podstawowe śpiewy liturgiczne. |
Pełny opis: |
Zasady muzyki: - dźwięk i jego cechy, - podstawowe elementy notacji muzycznej, - rytm muzyczny, - metrum muzyczne, - interwały, skala muzyczna, gama, tonacja, - budowa gam krzyżykowych i bemolowych. Emisja głosu. Kształcenie słuchu: - ćwiczenia solfeżowe w zakresie ok. 50 ćwiczeń, - wykonywanie ćwiczeń na instrumencie klawiszowym - dyktanda muzyczne. Nagrania wybranych dzieł literatury muzycznej. |
Literatura: |
F. Wesołowski, Zasady muzyki. Podręcznik dla średnich szkół muzycznych, Kraków 1962; H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 1996; J.K. Lasocki, Mały solfeż, Kraków 1959; J. Waloszek (red.), Psalite Domino Sapienter. Typiczne melodie Liturgii Godzin i Mszy Świętej, Opole 2004; Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student 1. ma szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (tu: muzyki kościelnej) (TMA_W07; P7S_WG). 2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi (TMA_W12; P7S_WG). 3. ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (TMA_W17; P7S_WG). 4. potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego (TkMA_U04; P7S_UK). Umiejętności: student 5. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_U15; P7S_UO). 6. potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim i w wybranym języku obcym, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach (TMA_U16 ; P7S_UK). Kompetencje społeczne: student 7. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03; P7S_KR). 8. potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie działań na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej (TkMA_K04; P7S_KK; P7S_KO) 9. wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną (TkMA_K05; P7S_KR). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (wszystkie efekty). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej podczas rozmowy ze studentem na koniec semestru na podstawie aktywności na zajęciach (80%) i omówienia stopnia zaliczania zadanych ćwiczeń do gry i śpiewu (20%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Poźniak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Poźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.