Pokuta i sakrament pokuty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.10.05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pokuta i sakrament pokuty |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 10 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy teorii i praktyki sakramentu pokuty i pojednania. Omawia zarys historyczny pokuty i pojednania w Kościele katolickim, teologię tego sakramentu, akty penitenta, istotę absolucji oraz wymiar eklezjalny pokuty i pojednania. Ma na celu zrozumienie istoty sakramentu pokuty i pojednania oraz odpowiedzialne i właściwe jego sprawowanie w ramach przyszłej posługi kapłańskiej. |
Pełny opis: |
Istota pokuty (pokuta jako cnota, pokuta jako sakrament) Podstawy biblijne sakramentu pokuty Historyczny rozwój praktyki pokutnej w Kościele Współczesne wyzwania związane z rozumieniem i praktyką sakramentu pokuty Teologia sakramentu pokuty Rachunek sumienia - Skrucha - Postanowienie poprawy Zadośćuczynienie (istota i cechy) Absolucja (istota, cechy, przymioty) Okoliczności sprawowania sakramentu pokuty Obrzędy sprawowania sakramentu pokuty i pojednania Szafarz sakramentu pokuty – historia, teologia, cechy Władza rozgrzeszania w przypadku popadnięcia w kary kościelnej Tajemnica sakramentalna Spowiedź wybranych grup penitentów |
Literatura: |
Literatura wymagana do zaliczenia zajęć 1. Wykorzystana podczas prowadzenia zajęć: J. AUGUSTYN, S. CYRAN, Sztuka spowiadania. Poradnik dla księży, Kraków 2006. G. CICCOLA, F. TARGOŃSKI, Poradnik spowiednika. Aspekty biblijno-teologiczne sakramentu pokuty. Cenzury, nieregularności i przeszkody w Kodeksie Prawa Kanonicznego, Kraków 2003 A.F. DZIUBA, Spowiedź małżeńska. Życie małżeńskie a sakramentalna posługa pokuty i pojednania. Zagadnienia wybrane, Kraków 2002. K. GLOMBIK, Sens pokuty zadawanej podczas spowiedzi, HD 73(2003), nr 4, s. 11-27. J. KASZTELAN, Sprawowanie sakramentu pokuty, Kraków 1993. A. MARCOL, Pokuta i sakrament pokuty, Opole 1992. J.S. PŁATEK, Sprawowanie sakramentu pokuty i pojednania, Częstochowa 1996. A. SKOWRONEK, Sakrament pojednania. Wina. Grzech. Pojednanie, Włocławek 1995. A. VON SPEYR, Spowiedź, Poznań 1993. S. WITEK, Duszpasterstwo w konfesjonale, Poznań 1988. 2. Studiowana samodzielnie przez studenta: JAN PAWEŁ II, Adhortacja apostolska „Reconciliatio et paenitentia”, Watykan 1984. KONGREGACJA DS. DUCHOWIEŃSTWA, Kapłan – szafarz miłosierdzia Bożego. Pomoce dla spowiedników i kierowników duchowych, Watykan 2011. PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Vademecum dla spowiedników o niektórych zagadnieniach moralnych dotyczących życia małżeńskiego, Watykan 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: TMA_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG TMA_W06 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW TMA_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK TMA_U12 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne: TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności,rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etycznomoralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO TMA_K08 interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: udział w zajęciach oraz przystąpienie do egzaminu B. Forma zaliczenia: egzamin ustny C. Podstawowe kryteria: - wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treści zajęć - 50% - obecność i aktywność na zajęciach - 50% ocena niedostateczna Wiedza: TMA_W04 nie ma wiedzy, obejmującej teorie i metodologię teologii, dającej możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG TMA_W06 nie ma wiedzy prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 nie zna procesu i uwarunkowań rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożeń P7S_WG TMA_W16 nie ma wiedzy o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U08 nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW TMA_U09 nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK TMA_U12 nie potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi P7S_UW TMA_U13 nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne: TMA_K02 nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz nie potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR TMA_K05 nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 nie identyfikuje i nie potrafi rozstrzygać dylematów — zwłaszcza doktrynalnych i etycznych — związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO TMA_K08 nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii P7S_KR ocena dostateczna Wiedza: TMA_W04 ma podstawową wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG TMA_W06 ma podstawową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna podstawowe elementy procesu i uwarunkowań rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożeń P7S_WG TMA_W16 ma podtsawową wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi wyszukiwać i analizować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury P7S_UW TMA_U09 posiada elementarną umiejętność argumentowania, prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków P7S_UK TMA_U12 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne: TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie P7S_KR TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości P7S_KO TMA_K06 identyfikuje dylematy — zwłaszcza doktrynalne i moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO TMA_K08 interesuje się ośrodkami w zakresie teologii P7S_KR ocena dobra Wiedza: TMA_W04 ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG TMA_W06 ma uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG TMA_W16 ma wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U08 potrafi przeprowadzić analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego P7S_UW TMA_U09 posiada umiejętność argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków P7S_UK TMA_U12 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz relacje między zjawiskami społecznymi P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania problemów P7S_UW Kompetencje społeczne: TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności,rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etycznomoralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO TMA_K08 interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii P7S_KR ocena bardzo dobra Wiedza: TMA_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG TMA_W06 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW TMA_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK TMA_U12 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne: TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności,rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etycznomoralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO TMA_K08 interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii P7S_KR |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Glombik | |
Prowadzący grup: | Konrad Glombik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.