Kaznodziejstwo dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.10.07.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kaznodziejstwo dla dzieci |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 10 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Analiza treści "Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci, Psychologiczne uwarunkowania kaznodziejstwa dla dzieci. Treść i forma kazań dla dzieci. Rodzaje i typologia kazań dla dzieci. Rekolekcje szkolne i parafialne dla dzieci. Kazania roratnie i z okazji uroczystości I komunii św. |
Pełny opis: |
Ukazanie historii i specyfiki kaznodziejstwa dla dzieci. Analiza treści "Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci oraz zaleceń duszpasterskich Episkopatu Polski wydanych w związku z "Dyrektorium". Zapoznanie się z psychologicznymi uwarunkowaniami kaznodziejstwa dla dzieci oraz zarysowanie sylwetek psychologicznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; przybliżenie zjawiska tzw. „teologii dziecięcej”. Zapoznanie się z przykładami kazań do dzieci w aspekcie treściowym i formalnym, nauka prowadzenia dialogu kaznodziejskiego z dziećmi; kazania dialogowane i monologowe oraz kazania kooperatywne, praca nad homiliami do dzieci na Roraty i I Komunię Św. Rekolekcje szkolne i parafialne dla dzieci. |
Literatura: |
H. Łysy, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka. Opole 2011, W. Przyczyna (red.) Rekolekcje dla dzieci, Kraków 1996, J. Śniegocki, Kazania dla dzieci, AK 89 (1977), z.1, s. 116-131. J. Przybyłowski, Msza święta dla dzieci. Refleksja teologiczno-pastoralna, „Ateneum Kapłańskie” 154 (2010), z. 2, s. 325. W. Turowski, Jak przepowiadać do dzieci? w: STUDIA TEOLOGICZNE Białystok, Drohiczyn, Łomża 28(2010), 189-200 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, W zakresie wiedzy - uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę teologiczną, zwłaszcza z zakresu teologii pastoralnej, homiletyki i liturgiki, W zakresie umiejętności - potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie i kazania oraz inne wystąpienia związane z działalnością duszpasterską Kościoła, W zakresie kompetencji społecznych - powinien wykazać gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny. Zaliczenie z oceną. Kryteria oceny: 50% - kolokwium pisemne 50% - zaliczenie lektury |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Klementowicz | |
Prowadzący grup: | Michał Klementowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.