Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia pastoralna szczegółowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.11.03.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia pastoralna szczegółowa
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 11
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie tematyki związanej z praktyką działalności zbawczej Kościoła. Zajęcia przy współudziale samych studentów, jak i zapraszanych gości mają za zadanie przybliżyć działalność pastoralną, realizowaną w ramach duszpasterstwa zwyczajnego, nadzwyczajnego: specjalnego i specjalistycznego. Konwersatorium ma przygotować studentów do jak najefektywniejszej pracy duszpasterskiej po ukończeniu studiów.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Parafia wspólnotą wspólnot

2. Współczesne propozycje odnowy parafii

3. Wizyta duszpasterska zwana kolędą

4. Wymiar duszpasterski i posługa w kancelarii parafialnej

5. Diecezja i dekanat miejscem realizacji duszpasterstwa

6. Duszpasterstwo rodzin

7. Duszpasterstwo indywidualne: poradnictwo duszpasterskie, kierownictwo duchowe

8. Posługa i opieka duszpasterska nad ruchami charyzmatycznymi

9. Duszpasterstwo Liturgicznej Służby Ołtarza

10. Rola i miejsce duszpasterza w posłudze pastoralnej w ramach Ruchu Światło Życie (Oaza)

11. Duszpasterstwo młodzieży

12. Posługa pastoralna w szpitalu i hospicjum

13. Wiara duszpasterza a wiara parafian

14. Duszpasterstwo charytatywne w diecezji

15. Apostolat medialny

Literatura:

1. R. Kamiński, Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.

2. R. Kamiński (red.),Teologia pastoralna, t, II., Lublin 2002.

3. K. Bieliński (red.), Media katolickie: szanse i zagrożenia, Toruń 2010.

4. K. Grzywocz, W duchu i przyjaźni, Kraków 2017.

5. J. Doppke, ABC służby liturgicznej, Kraków 2017.

6. S. Kosecki, Ministranci. Poradnik dla opiekunów liturgicznej służby ołtarza, Kraków 2018.

7. J. Ruffing, Kierownictwo duchowe. Dalsze etapy, Kraków 2010.

8. J. Augustyn, Sztuka kierownictwa duchowego, Kraków 2013.

9. K. Sammler (red.), Hospicjum w służbie godności człowieka, Środa Wielkopolska 2015.

10. J. Mikulski, Rola kapłana w Domowym Kościele, Kraków 2011.

11. T. Wielebski (red.), Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania misjologii oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat teologii pastoralnej - TMA_W01; P7S_WG;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii oraz różnego rodzaju grup i eklezjalnych płaszczyzn objętych działalnością zbawczą Kościoła - TMA_W08; P7S_WG.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie duszpasterkim i historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW

U2. umie samodzielnie zdobywać wiedzę związaną z działalnością pastoralną i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową - TMA_U05; P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - TMA_K01; P7S_KK

K2. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny w celu efektywniejszego wykonywania posługi duszpasterskiej - TMA_K02; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (50%), aktywny udział w zajęciach 25%) oraz zadanej lektury (25%)

C. Kryteria oceny

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego, o jego istocie, naturze i genezie;

W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa;

W3. nie zna podstawowego podziału duszpasterstwa i działalności z nim związanej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralnej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań;

U2. nie potrafi przeprowadzić analizy duszpasterskich działań Kościoła i wypływających z nich implikacji pastoralnych;

U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;

K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską;

K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła w świecie.

• ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa;

W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej oraz niektórych imperatywów działalności zbawczej Kościoła.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół pastoralnych i ich koncepcji duszpasterskich;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła.

• ocena dobra

WIEDZA

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na tematy duszpasterskie;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i wybranych koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii pastoralnej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i duszpasterstwem na poszczególnych płaszczyznach eklezjalnych (diecezja, dekanat, parafia).

• ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań duszpasterskich Kościoła oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktyczne;

W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Sadlak
Prowadzący grup: Robert Sadlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-1 (2025-04-18)