Metodyka katechezy i etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.4.08.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka katechezy i etyki |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 04 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 04 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia skorelowane są z wykładem "Metodyka katechezy i etyki". Studenci poznają i uczą się oceniać oraz prowadzić różne metody nauczania i wychowania stosowane w katechezie (także w szkolnym nauczaniu religii) oraz w nauczaniu etyki. |
Pełny opis: |
Praktyczne wprowadzenie w metodykę katechezy (nauczania religii w różnych środowiskach) oraz etyki. W trakcie zajęć studenci wprowadzani są w następującą problematykę, także od strony praktycznej - poznając i oceniając poszczególne metody, które można stosować w nauczaniu religii lub etyki. Zajęcia skorelowane z wykładem - praktyczne wykorzystanie: - metod opartych o słowo mówione i pisane - metod związanych z zasadą poglądowości - gier i zabaw dydaktycznych. Studenci uczą się m.in. konstruowania konspektu zajęć i wykorzystywania różnych metod. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. CHAŁUPNIAK, J. KOSTORZ, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2001. - M. KORGUL, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2007. - Z. BARCIŃSKI (red.), Vademecum katechety. Metody aktywizujące, Kraków-Lublin 2006. Literatura pomocnicza: - czasopismo "Zeszyty Formacji Katechetów" (Radom). - czasopismo „Katecheta” (Poznań) - do 2016. - R. CHAŁUPNIAK, J. KOSTORZ, W. SPYRA (red.), Aktywizacja w katechezie - szansa czy zagrożenie?, Opole 2002. - B. TWARDZICKI, Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001. - P. DUKSA, Metody katechetyczne, Olsztyn 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student… Wiedza – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1 – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1 – posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności wychowawczej (przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze) – P7S_WK; TnMA_W06; Rozp. I_2_1 Umiejętności: – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2 – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2 – potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U05; Rozp. I_2_2 – potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich w procesie samowychowania – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U06; Rozp. I_2_2 – potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole – P7S_UK; TnMA_U07; Rozp. I_2_2 – potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2 Kompetencje społeczne – ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Metody oceniania: 1. Przygotowany konspekt zajęć – 80% 2. Aktywność na zajęciach – 20% B. Kryteria oceniania: Na ocenę dostateczną (3): W1. Student zna różne metody na poznanie imion uczniów W2. Student zna definicję i cechy opowiadania, pogadanki i dyskusji W3. Student zna wady i zalety pracy z tekstem w nauczaniu U1. Student potrafi we właściwy sposób wykorzystać opowiadanie, pogadankę i dyskusję w nauczaniu U2. Student wykorzystuje różne metody aktywizujące (Puzzle, Diagram kołowy, Komiks, Słoneczko, Zmiana metafory, Nie dokończone zdania) U3. Student wykorzystuje w nauczaniu różne metody pracy z tekstem (Västers, Katalog pytań, Alternatywne tytuły, Zamiana tekstu) K1. Student jest przekonany o potrzebie solidnego przygotowania zajęć dydaktycznych, wyboru właściwych i różnorodnych metod oraz zaprezentowania wyniku swych prac w postaci dydaktycznego konspektu K2. Student potrafi wykorzystać w nauczaniu Trybunał, Giełda pomysłów, Panel K3. Student jest przekonany o konieczności zasady poglądowości oraz aktywizacji w nauczaniu Na ocenę dobrą (4): W1. Student zna podziały metod, ich kryteria i przykłady W2. Student potrafi wskazać cechy dobrego wykładu W3. Student zna rozbudowane metody dyskusji w nauczaniu (np. Antytemat, Kula śniegowa) oraz pracy z tekstem U1. Student potrafi właściwie stosować różne zasady, formy i metody nauczania i wychowania U2. Student rozróżnia rodzaje pytań w interakcji nauczyciel – uczniowie, potrafi ocenić ich przydatność dla procesu nauczania U3. Student dostrzega różnice między opowiadaniem i opisem, potrafi podać przykłady i ocenić ich zastosowanie w nauczaniu etyki i religii K1. Student jest przekonany do stosowania różnych metod pracy z tekstem w nauczaniu etyki i z Pismem św. w nauczaniu religii K2. Student wskazuje wartość dyskusji jako metody nauczania i wychowania stosując ją w sposób umiejętny w nauczaniu K3. Student zdaje sobie świadomość z trudności i niebezpieczeństw metod dialogowych w nauczaniu etyki i religii (pogadanki, dyskusji) Na ocenę bardzo dobrą (5): W1. Student wie, jak stosować różne metody pracy z muzyką w nauczaniu etyki i religii (Malowanie muzyki, Ścieżka dźwiękowa, Muzyka i ruch, Malowanie z piosenką, Ballady o życiu) W2. Student zna różne piosenki, które może wykorzystać w nauczaniu W3. Uczeń zna metody pracy z obrazem (Graffiti, Fantazyjne obrazy, Komiks, Detektyw obrazów, Eksperci od szczegółów) U1. Student posługuje się w nauczaniu różnymi metodami dyskusji (Dyskusja kielecka, Kilka kątów, Gorące krzesło, Trzy rogi) U2. Student potrafi właściwie zinterpretować obraz oraz poprowadzić medytację obrazu U3. Student rozróżnia teatralizację i dramę, potrafi je stosować w nauczaniu K1. Student zna, kreatywnie formułuje i stosuje zasady dyskutowania w różnych grupach dydaktycznych K2. Student wykorzystuje kolejne metody pracy z tekstem (np. Papierek lakmusowy, Szczepionka) K3. Student, znając ich wartość, wykorzystuje różne metody aktywizujące w nauczaniu (Synektyka, Okienko informacyjne, Słowa-klucze, Wiersz połówkowy, 5 z 25, Licytacja) |
Praktyki zawodowe: |
Przedmiot wraz z opowiadającym mu wykładem przygotowuje studenta do podjęcia praktyk związanych z nauczaniem religii lub etyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jerzy Kostorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.