Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.5.02.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zasadniczym celem zajęć jest szczegółowe wprowadzenie w problematykę powołania prorockiego na przykładzie konkretnych postaci i wydarzeń opisanych w tekstach biblijnych. Zajęcia prowadzone w formie konwersatoriów mają przygotować do poprawnej prezentacji problematyki powołania prorockiego w Biblii, umiejętności stawiania pytań i rzeczowej argumentacji w dyskusji nad tekstami biblijnymi.

Pełny opis:

Od strony treści programowych, ćwiczenia - podzielone na sześć jednostek oraz poprzedzone wstępem i podsumowaniem - podejmują się zgłębienia w sposób analityczny sześciu fragmentów opisujących powołania prorockie:

1. Amosa (Am 7,11-17);

2. Jeremiasza (Jr 1,1-19);

3. Izajasza (Iz 6,1-13);

4. Sługi Pańskiego (Iz 49,1-9);

5. Ezechiela (Ez 2–3);

6. Jonasza (Jon 1–4).

Literatura:

Literatura przedmiotu:

1. T. BRZEGOWY, Księga Izajasza (rozdziały 1–12). Wstęp - przekład z oryginału - komentarz (NKB.ST XXII/1; Częstochowa 2010).

2. A. S. JASIŃSKI, Komentarz do Księgi proroka Ezechiela (rozdziały 1–10) (OBT 77; Opole 2005) I.

3. A. KUŚMIREK (red.), Prorocy. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich (PSB 27; Warszawa 2008).

4. J. PAŚCIAK, Izajasz wieszczem Chrystusa (Katowice 1987).

5. S. POTOCKI, "Księga Jonasza", w: Księgi proroków mniejszych. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (red. S. ŁACH) (PŚST XII/1; Poznań 1968) I, 285-341.

6. L. STACHOWIAK, Księga Izajasza I-III. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (PŚST IX/1-2; Poznań 1996).

7. J. SYNOWIEC, Oto twój Król przychodzi. Mesjasz w Pismach Starego Przymierza (Kraków 1992).

8. G. WITASZEK, Amos. Prorok sprawiedliwości społecznej (Lublin 1996).

9. G. WITASZEK, Moc słowa prorockiego (Jak rozumieć Pismo św. 7; Lublin 1995).

10. E. ZAWISZEWSKI, "Księga Amosa", w: Księgi proroków mniejszych. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (red. S. ŁACH) (PŚST XII/1; Poznań 1968) I, 159-260.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii - TMA_W01; P7S_WG

W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego - TMA_W03; P7S_WG

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW

U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o powołaniach prorockich oraz je przetłumaczyć - TMA_U19; P7S_UU

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

- zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

- będą brane pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów oraz ich aktywność na zajęciach.

C. Kryteria oceny:

- ocena niedostateczna

WIEDZA:

W1. Student nie posiada wiedzy na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii;

W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego;

W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków;

U2. Student nie potrafi odczytać w języku oryginalnym tekstów traktujących o powołaniach prorockich oraz ich przetłumaczyć;

U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

- ocena dostateczna

WIEDZA:

W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat niektórych historii powołań prorockich opisanych w Biblii;

W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem powołania prorockiego;

W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;

U2. Student - w ramach tekstów traktujących o powołaniach prorockich - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre słowa oraz je przetłumaczyć;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

- ocena dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii;

W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego;

W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy;

U2. Student - w ramach tekstów traktujących o powołaniach prorockich - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre zdania oraz je przetłumaczyć;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się.

- ocena bardzo dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii;

W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego;

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski;

U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o powołaniach prorockich oraz je przetłumaczyć;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Herok
Prowadzący grup: Piotr Herok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)