Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.5.02.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem zajęć jest szczegółowe wprowadzenie w problematykę powołania prorockiego na przykładzie konkretnych postaci i wydarzeń opisanych w tekstach biblijnych. Zajęcia prowadzone w formie konwersatoriów mają przygotować do poprawnej prezentacji problematyki powołania prorockiego w Biblii, umiejętności stawiania pytań i rzeczowej argumentacji w dyskusji nad tekstami biblijnymi. |
Pełny opis: |
Od strony treści programowych, ćwiczenia - podzielone na sześć jednostek oraz poprzedzone wstępem i podsumowaniem - podejmują się zgłębienia w sposób analityczny sześciu fragmentów opisujących powołania prorockie: 1. Amosa (Am 7,11-17); 2. Jeremiasza (Jr 1,1-19); 3. Izajasza (Iz 6,1-13); 4. Sługi Pańskiego (Iz 49,1-9); 5. Ezechiela (Ez 2–3); 6. Jonasza (Jon 1–4). |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: 1. T. BRZEGOWY, Księga Izajasza (rozdziały 1–12). Wstęp - przekład z oryginału - komentarz (NKB.ST XXII/1; Częstochowa 2010). 2. A. S. JASIŃSKI, Komentarz do Księgi proroka Ezechiela (rozdziały 1–10) (OBT 77; Opole 2005) I. 3. A. KUŚMIREK (red.), Prorocy. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich (PSB 27; Warszawa 2008). 4. J. PAŚCIAK, Izajasz wieszczem Chrystusa (Katowice 1987). 5. S. POTOCKI, "Księga Jonasza", w: Księgi proroków mniejszych. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (red. S. ŁACH) (PŚST XII/1; Poznań 1968) I, 285-341. 6. L. STACHOWIAK, Księga Izajasza I-III. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (PŚST IX/1-2; Poznań 1996). 7. J. SYNOWIEC, Oto twój Król przychodzi. Mesjasz w Pismach Starego Przymierza (Kraków 1992). 8. G. WITASZEK, Amos. Prorok sprawiedliwości społecznej (Lublin 1996). 9. G. WITASZEK, Moc słowa prorockiego (Jak rozumieć Pismo św. 7; Lublin 1995). 10. E. ZAWISZEWSKI, "Księga Amosa", w: Księgi proroków mniejszych. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (red. S. ŁACH) (PŚST XII/1; Poznań 1968) I, 159-260. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii - TMA_W01; P7S_WG W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego - TMA_W03; P7S_WG W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o powołaniach prorockich oraz je przetłumaczyć - TMA_U19; P7S_UU U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: - zaliczenie na ocenę B. Forma zaliczenia: - będą brane pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów oraz ich aktywność na zajęciach. C. Kryteria oceny: - ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Student nie posiada wiedzy na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii; W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego; W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków; U2. Student nie potrafi odczytać w języku oryginalnym tekstów traktujących o powołaniach prorockich oraz ich przetłumaczyć; U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. - ocena dostateczna WIEDZA: W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat niektórych historii powołań prorockich opisanych w Biblii; W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem powołania prorockiego; W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków; U2. Student - w ramach tekstów traktujących o powołaniach prorockich - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre słowa oraz je przetłumaczyć; U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie. - ocena dobra WIEDZA: W1. Student posiada wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii; W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego; W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy; U2. Student - w ramach tekstów traktujących o powołaniach prorockich - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre zdania oraz je przetłumaczyć; U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się. - ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii powołań prorockich opisanych w Biblii; W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem powołania prorockiego; W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski; U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o powołaniach prorockich oraz je przetłumaczyć; U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Herok | |
Prowadzący grup: | Piotr Herok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.