Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia dogmatyczna: o Bogu Jedynym w Trójcy Osób

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.5.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia dogmatyczna: o Bogu Jedynym w Trójcy Osób
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Jednolite studia magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia kapłańska, katechetyczno-pastoralna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Pierwszy semestr

Profil kształcenia:

akademicki magisterski

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali

Wymagania:

Przed rozpoczęciem wykładu student powinien posiadać wiedzę zdobytą na na wykładzie z filozofii Boga, wykładach z teologii dogmatycznej, podstawową znajomość historii Kościoła i orzeczeń UNK

Literatura uzupełniająca:

Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997.

Dalbesio A., Duch Święty w Nowym Testamencie, w Kościele, w życiu chrześcijańskim, Kraków 2001.

Dogmat i metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, red. R. Wożniak, Kraków 2021.

Granat W., Dogmatyka katolicka, t. 1, Bóg jeden w Trójcy Osób, Lublin 1962.

Granat W., Ku Bogu i człowiekowi w Jezusie Chrystusie, t. 1, Lublin 1972.

Greshake G., Der dreieine Gott. Eine trinitarische Theologie, Freiburg 2001.

Greshake G., Wierzę w Boga Trójjedynego. Klucz do zrozumienia Trójcy Świętej, Kraków 2001.

Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, Wrocław 2009.

Kasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, Wrocław 1996.

Mueller G.L., Katholische Dogmatik, Freiburg 2001.

Mueller G.L., Dogmatyka katolicka, Kraków 2015, s. 435-493.

Mueller G. Kard., Wiara w Boga we współczesnym świecie, Lublin 2020.

Nauka Kościoła o Bogu Ojcu. Wybór dokumentów, Gniezno 1999.

O’Donnell, Tajemnica Trójcy Świętej, Kraków 1993.

Nakład pracy studenta:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacja zadanych zagadnień w ramach ćwiczeń, bieżąca lektura proponowanych tekstów.

Skrócony opis:

Próba porównania koncepcji Boga w judaizmie i chrześcijaństwie. Uzasadnienie monoteizmu chrześcijańskiego w oparciu o teksty biblijne i patrystyczne. Charakterystyka błędnych ujęć. Odmienne interpretacja relacji w Trójcy Świętej – schizma wschodnia i jej reperkusje. Zarys komplementarnych ujęć współczesnej Trynitologii (prawosławnych, katolickich i protestanckich).

Pełny opis:

Problematyka wykładu

1. Biblijne podstawy monoteizmu chrześcijańskiego

2. Kategoria „ojcostwa” w teologicznym mówieniu o Bogu

3. Postulaty teologii feministycznej

4. Prawda o Bożej Opatrzności

5. Tajemnica Trójcy Świętej w Piśmie św.

6. Tajemnica trzech osób oraz jednej natury wg teologii przednicejskiej

7. Pierwsze błędy trynitarne i odpowiedź Kościoła Krystalizacja nauki o Trójcy Świętej na Wschodzie i Zachodzie

8. Trójca Święta w pierwszych symbolach wiary

10. Problem „Filioque”

11. Osoby i relacje w Bogu

12. Współczesne interpretacje prawdy o Trójcy Świętej:

Teoria osobowego spotkania (Heinrich Ott)

Teoria pośrednictwa (Joseph Ratzinger)

Teologiczno-historyczne ujęcie (Walter Kasper)

Historiozbawcze ujęcie (Henry de Lubac)

Teoria współcierpiącej miłości (Hans Urs von Balthasar)

Staurologiczne ujęcie (Jürgen Moltmann)

Teoria ukrzyżowanej miłości (Eberhard Jüngel)

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. Wykorzystywana podczas zajęć

F. Courth, Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997 (AMATECA, t. 6).

W. Breuning, Nauka o Bogu. Podręcznik teologii dogmatycznej, red. W. Beinert, Kraków 1999, s. 141-205.

Cz. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 2000, s. 163-244.

G. Greshake, Wierzę w Boga Trójjedynego, tł. T. Szymona, Kraków 2001.

J. Szymik, Traktat o Bogu Jedynym. Traktat o zbawieniu, E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka. Tom 3, Warszawa 2006.

E. Piotrkowski,. Traktat o Trójcy Świętej / Traktat o Duchy Świętym i łasce, E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka. Tom 4, Warszawa 2007.

P. Lenhardt, L’Unité de la Trinité. À l’écoute de la tradition d’Israël, Paris 2011.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków 1970, s. 115-142.

W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. I, Lublin 1972, s. 345-369

B. Literatura uzupełniająca

T. Wilski, Trójca Święta, w: Z. Pawlak (red.), Katolicyzm A-Z, Poznań 1982, s. 375-377.

K. Rahner, H. Vorgrimler, Trójca Święta, w: Mały Słownik Teologiczny, Warszawa 1987, s. 115-118.

W. Kasper, Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996, s. 298-391.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student zna elementarną terminologię ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie teologii dogmatycznej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej

2. Posiada podstawową wiedzę z innych dyscyplin teologicznych

3. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii

Umiejętności

1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej

2. Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych

3. Potrafi prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny

Kompetencje społeczne (postawy)

1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską

3. Wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne -wykład z prezentacją multimedialną

Podstawowe kryteria oceniania:

1. Praca zaliczeniowa: przygotowanie prezentacji – 20%

2. Znajomość zadanych lektur – 20%

3. Wiedza prezentowana na egzaminie – 60 %

Formy zaliczenia

- egzamin ustny

- wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji

Praktyki zawodowe:

W trakcie praktyk katechetycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Rabiej
Prowadzący grup: Stanisław Rabiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

nauki teologiczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)