Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo kanoniczne ogólne: Księgi I-III KPK

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.5.04
Kod Erasmus / ISCED: 10.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawo kanoniczne ogólne: Księgi I-III KPK
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr V

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999.

J. Krukowski, Wstęp do nauki o państwie i prawie, Lublin 2002, s. 57-161.

W. Kacprzyk, M. Sitarz (red.), Ustrój hierarchiczny Kościoła. Wybór źródeł, Lublin 2006.



Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 32 godz. / 1 ECTS

Udział w zajęciach: 30 godz.

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, egzaminie): 2 godz.


B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS

Lektura: 10 godz.

Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.

Skrócony opis:

Celem wykładu jest poznanie i interpretacja norm kanonów zawartych w księgach I-III Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r. (zwanego dalej KPK).

Pełny opis:

Podczas wykładu z prawa kanonicznego w zakresie Ksiąg I-III KPK scharakteryzowane w pierwszej kolejności zostaną kanony zawarte w Księdze I zawierającej przepisy ogólne. Ich poznanie i umiejętność interpretacji jest kwestią podstawową, ponieważ znajdują one zastosowanie w wielu przypadkach przy interpretacji pozostałych przepisów KPK. Istotne jest również to, że przy ich interpretacji student zapozna się z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii prawa. W dalszej kolejności scharakteryzowane zostaną normy zawarte w Księdze II KPK dotyczące Ludu Bożego oraz Księdze III dotyczącej nauczycielskiego zadania Kościoła.

Zakres tematów:

1. Ustawy kościelne. Zwyczaj. Dekrety ogólne oraz instrukcje.

2. Poszczególne akty administracyjne.

3. Statuty i przepisy porządkowe.

4. Osoby fizyczne i prawne.

5. Czynności prawne.

6. Władza rządzenia.

7. Urzędy kościelne.

8. Przedawnienie i obliczanie czasu.

9. Wierni.

10. Najwyższa władza Kościoła.

11. Kościoły partykularne oraz ich zespoły.

12. Instytuty życia konsekrowanego.

13. Stowarzyszenia życia apostolskiego.

14. Posługa słowa Bożego i wyznanie wiary.

15. Misyjna działalność Kościoła.

16. Wychowanie katolickie.

17. Środki społecznego przekazu.

Literatura:

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatus, (25.01.1983), AAS 75 (1983), pars II, s. 1-317; tekst polski w: Kodeks Prawa Kanonicznego, przekład polski (P. Majer we wsp. z L. Adamowicz) zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski, Poznań 2022.

P. Majer (red.), Codex Iuris Canonici. Kodeks prawa kanonicznego. Komentarz, Warszawa 2023.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Zagadnienia wstępne i normy ogólne, t. I, Olsztyn 2010.

T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Lud Boży jego nauczanie i uświęcanie, t. II, Olsztyn 2010, s. 1-318.

Efekty uczenia się:

W1. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – TMA_W09; P7S_WG;

W2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W12_P7S_WG;

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej – TMA_U01; P7S_UW;

U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW;

U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK;

U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – U13; P7S_UW.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – TMA_K01; P7S_KK;

K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO;

K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;

Metody i kryteria oceniania:

A. Egzamin pisemny - test (100%)

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna:

Student:

WIEDZA

W1. nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

W2. nie ma pogłębionej wiedzy o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającej na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

U1. nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;

U2. nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;

U3. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;

U4. nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

K.1 nie ma krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

K2. nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

K.3. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

• ocena dostateczna:

WIEDZA

Student:

W1. ma w części uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

W2. ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

U1. W ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;

U2. posiada w niewielkim stopniu umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;

U3. posiada podstawową umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;

U4. potrafi posługiwać się w ograniczonym zakresie systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

K.1 ma niewielką krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

K.3. identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

• ocena dobra:

WIEDZA

Student:

W1. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

W2. ma w zakresie większości zagadnień pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;

U2. posiada wystarczającą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;

U3. posiada wystarczającą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;

U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

K2. ma wystarczającą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

K.3. identyfikuje i rozstrzyga większość dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

• ocena bardzo dobra:

WIEDZA

Student:

W1. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

W2. ma w znacznym stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

U1. potrafi bardzo dobrze samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej;

U2. posiada znaczną umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;

U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;

U4. potrafi bardzo dobrze posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

K2. ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy o różnym stopniu złożoności — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gura
Prowadzący grup: Grzegorz Gura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)