Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.6.01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest ukazanie geograficzno-teologicznego schematu Dziejów Apostolskich, przedstawienie na jego tle, życia i działalności Apostoła Pawła; przekazanie wiedzy o procesie redakcji listów, problematyce ich autorstwa, listach jako gatunku literackim; wprowadzenie na temat autorstwa, środowiska powstania, kontekstu historyczno-kulturowego, aspektów literackich, głównych tematów teologicznych oraz wskazanie podstawowych metod interpretacji literatury epistolarnej Nowego Testamentu.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do Dziejów Apostolskich (autor, adresaci, czas napisania).

2. Język i styl Dz oraz próba określenia gatunku literackiego.

3. Próba ustalenia chronologii Dz i wartość historyczna dzieła.

4. Geograficzno-teologiczny cel Dz i struktura dzieła.

5. Życie i organizacja wczesnego Kościoła na podstawie Dz.

6. Działalność św. Pawła – kontekst historyczny, tło kulturowe i religijne.

7. Podstawowe formy listów starożytnych i ich cechy charakterystyczne.

8. Oryginalny charakter listów św. Pawła – struktura, język i styl.

9. Podział Corpus Paolinum. Podgatunki literackie w listach św. Pawła.

10. Listy protopawłowych (Rz, 1-2 Kor, Ga, 1-2 Tes, Flp, Flm) – kwestia autentyczności 2 Tes, zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.

11. Listy deuteropawłowe (Kol, Ef, 1-2 Tm, Tt) – zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.

12. List do Hebrajczyków - zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.

13. Listy katolickie (1-2 P, Jk, Jud) – ogólna charakterystyka, zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne.

Literatura:

Literatura przedmiotu:

J. CZERSKI, Literatura epistolarna Nowego Testamentu (OBT 132), Opole 2013;

A.S. JASIŃSKI [I INNI] (oprac.), Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła, Warszawa 1997;

J. GNILKA, Paweł z Tarsu, Kraków 2001;

H. LANGKAMMER, Apostoł Paweł i jego dzieło (OBT 46), Opole 2001;

R. PENNA, Św. Paweł z Tarsu, Kraków 2008;

T. JELONEK, Wprowadzenie do Listów św. Pawła, Kraków 1998;

W. RAKOCY, Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego oraz warstwy literackiej i teologicznej tych ksiąg biblijnych - TMA_W01; P7S_WG

W2. Student zna terminologię biblijną Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć w języku greckim i łacińskim - TMA_W03; P7S_WG

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student ma umiejętności badawcze w zakresie egzegezy Pisma Świętego, obejmujące zwłaszcza odnajdywanie i analizę egzegetyczną najważniejszych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów oraz formułowanie wniosków - TMA_U02; P7S_UW

U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

U3. Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim - TMA_U19; P7S_UU

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

• egzamin ustny

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna

WIEDZA:

W1. Student nie posiada wiedzy na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W2. Student nie zna terminologii biblijnej ani żadnych pojęć w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student nie potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować podstawowych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów ani sformułować wniosków;

U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.

U3. Student nie potrafi odczytać żadnych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów w języku oryginalnym;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;

K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

• ocena dostateczna

WIEDZA:

W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W2. Student zna podstawową terminologię biblijną oraz podstawowe pojęcia w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym podstawowe teksty z Dziejów Apostolskich i listów, ale nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;

U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną

U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć niektóre słowa z Dziejów Apostolskich i listów;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie;

K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;

• ocena dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W2. Student zna biblijną terminologię biblijną oraz ważniejsze pojęcia w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować najważniejsze teksty z Dziejów Apostolskich i listów;

U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.

U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć niektóre zdania z Dziejów Apostolskich i listów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności;

K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

• ocena bardzo dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W2. Student zna terminologię biblijną oraz pojęcia greckim i łacińskim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować teksty z Dziejów Apostolskich i listów oraz sformułować wnioski;

U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze;

U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć wybrane teksty z Dziejów Apostolskich i listów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób;

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Jasiński
Prowadzący grup: Piotr Herok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)