Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.6.01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest ukazanie geograficzno-teologicznego schematu Dziejów Apostolskich, przedstawienie na jego tle, życia i działalności Apostoła Pawła; przekazanie wiedzy o procesie redakcji listów, problematyce ich autorstwa, listach jako gatunku literackim; wprowadzenie na temat autorstwa, środowiska powstania, kontekstu historyczno-kulturowego, aspektów literackich, głównych tematów teologicznych oraz wskazanie podstawowych metod interpretacji literatury epistolarnej Nowego Testamentu. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do Dziejów Apostolskich (autor, adresaci, czas napisania). 2. Język i styl Dz oraz próba określenia gatunku literackiego. 3. Próba ustalenia chronologii Dz i wartość historyczna dzieła. 4. Geograficzno-teologiczny cel Dz i struktura dzieła. 5. Życie i organizacja wczesnego Kościoła na podstawie Dz. 6. Działalność św. Pawła – kontekst historyczny, tło kulturowe i religijne. 7. Podstawowe formy listów starożytnych i ich cechy charakterystyczne. 8. Oryginalny charakter listów św. Pawła – struktura, język i styl. 9. Podział Corpus Paolinum. Podgatunki literackie w listach św. Pawła. 10. Listy protopawłowych (Rz, 1-2 Kor, Ga, 1-2 Tes, Flp, Flm) – kwestia autentyczności 2 Tes, zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne. 11. Listy deuteropawłowe (Kol, Ef, 1-2 Tm, Tt) – zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne. 12. List do Hebrajczyków - zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne. 13. Listy katolickie (1-2 P, Jk, Jud) – ogólna charakterystyka, zagadnienia historyczno-literackie i najważniejsze tematy teologiczne. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: J. CZERSKI, Literatura epistolarna Nowego Testamentu (OBT 132), Opole 2013; A.S. JASIŃSKI [I INNI] (oprac.), Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła, Warszawa 1997; J. GNILKA, Paweł z Tarsu, Kraków 2001; H. LANGKAMMER, Apostoł Paweł i jego dzieło (OBT 46), Opole 2001; R. PENNA, Św. Paweł z Tarsu, Kraków 2008; T. JELONEK, Wprowadzenie do Listów św. Pawła, Kraków 1998; W. RAKOCY, Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego oraz warstwy literackiej i teologicznej tych ksiąg biblijnych - TMA_W01; P7S_WG W2. Student zna terminologię biblijną Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć w języku greckim i łacińskim - TMA_W03; P7S_WG W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student ma umiejętności badawcze w zakresie egzegezy Pisma Świętego, obejmujące zwłaszcza odnajdywanie i analizę egzegetyczną najważniejszych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów oraz formułowanie wniosków - TMA_U02; P7S_UW U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW U3. Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim - TMA_U19; P7S_UU KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: • egzamin ustny B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Student nie posiada wiedzy na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W2. Student nie zna terminologii biblijnej ani żadnych pojęć w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować podstawowych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów ani sformułować wniosków; U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych. U3. Student nie potrafi odczytać żadnych tekstów z Dziejów Apostolskich i listów w języku oryginalnym; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. • ocena dostateczna WIEDZA: W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W2. Student zna podstawową terminologię biblijną oraz podstawowe pojęcia w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym podstawowe teksty z Dziejów Apostolskich i listów, ale nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków; U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć niektóre słowa z Dziejów Apostolskich i listów; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki; • ocena dobra WIEDZA: W1. Student posiada wiedzę na temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W2. Student zna biblijną terminologię biblijną oraz ważniejsze pojęcia w języku greckim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować najważniejsze teksty z Dziejów Apostolskich i listów; U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną. U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć niektóre zdania z Dziejów Apostolskich i listów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności; K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. • ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę temat Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W2. Student zna terminologię biblijną oraz pojęcia greckim i łacińskim z Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować teksty z Dziejów Apostolskich i listów oraz sformułować wnioski; U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze; U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym i przetłumaczyć wybrane teksty z Dziejów Apostolskich i listów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób; K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Jasiński | |
Prowadzący grup: | Piotr Herok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.