Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia moralna: Cnoty teologalne, kardynalne i cnota religijności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.6.04
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teologia moralna: Cnoty teologalne, kardynalne i cnota religijności
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

szósty (6)

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali

Wymagania:

Zaliczenie teologii moralnej fundamentalnej

Literatura uzupełniająca:

JAROSZYŃSKI P., Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1993.

MARCOL A., Odkryć na nowo cnotę, w: TENŻE, W kręgu wartości chrześcijańskich. Wybór artykułów, Opole 2006, s. 233-242.

MROCZKOWSKI I., Rehabilitacja cnót teologicznych, „Studia Płockie” 14 (1986), s. 9-22.

PIEPER J., Aktualność cnót kardynalnych. Mądrość, sprawiedliwość, męstwo, umiarkowanie, „Roczniki Filozoficzne” 24 (1976) z. 2, s. 97-108.

PIEPER J., O miłości, nadziei, wierze, Poznań 2000.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 20 godz. / 0,7 ECTS

- udział w zajęciach: 15 godz.

- udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (konsultacje): 5 godz.


B. Praca własna studenta: 10 godz. / 0,3 ECTS

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie z problematyką cnót kardynalnych (roztropności, sprawiedliwości, męstwa, umiarkowania), cnót teologalnych (wiary, nadziei, miłości) oraz cnoty religijności w aspekcie biblijnym, teologicznym, moralnym oraz społecznym. Chodzi o orientację w zakresie kluczowych problemów aretologii chrześcijańskiej.

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

1) Zagadnienia wstępne (teologalny wymiar życia, istota i podział cnót)

2) Problematyka cnót kardynalnych (roztropności, sprawiedliwości, męstwa i umiarkowania)

3) Teologiczna cnota wiary (pojęcie, biblijny wymiar wiary)

4) Teologicznomoralne ujęcie wiary (teologia wiary, obowiązki i wykroczenia przeciw wierze)

5) Teologiczna cnota nadziei (określenie, kontekst współczesny – futurologia, nadzieja w Piśmie św.)

6) Teologicznomoralne aspekty nadziei (teologia i grzechy przeciw nadziei)

7) Teologiczna cnota miłości (pojęcie, przykazanie miłości, wymiar biblijny)

8) Miłość Boga (cechy, grzechy przeciw miłości Boga)

9) Miłość siebie (motywy, obowiązki i wykroczenia przeciwko miłości własnej)

10) Miłość bliźniego (przymioty, praktyka, grzechy przeciw miłości bliźniego)

11) Cnota religijności (określenie, podział kultu religijnego)

12) Akty cnoty religijności

13) Grzechy przeciw religijności

Literatura:

ĆMIEL H., Teologia moralna szczegółowa, Częstochowa 2005.

DROŻDŻ A., Człowiek Bogu. Teologia moralna szczegółowa, cz. I, Tarnów 2000.

HÄRING B., Nauka Chrystusa. Teologia moralna szczegółowa. Z miłości ku miłości, t. II, Poznań 1963.

KOSMOL P., Teologia moralna szczegółowa. Cnoty teologiczne. Cnota religijności. Skrypt dla studentów, Opole 2000.

KOSTECKI R., Tajemnica współżycia z Bogiem. Zagadnienia cnót teologicznych wiary, nadziei i miłości, Kraków 1985.

MARCOL A., Stare maksymy życia widziane na nowo, w: TENŻE, W kręgu wartości chrześcijańskich. Wybór artykułów, Opole 2006, s. 185-232.

NAGÓRNY J., Z wiary miłość i nadzieja, Lublin 2011.

OLEJNIK S., Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999.

PIEGSA J., Człowiek – istota moralna. Religijne podstawy moralności. Wiara – nadzieja – miłość, t. II, Opole 2002.

POLAK W., Życie w Chrystusie. Teologalny wymiar życia moralnego, Gniezno 1997.

WICHROWICZ C.J., Zarys teologii moralnej w ujęciu tomistycznym, Kraków 2002.

ZABIELSKI J., Roztropność, męstwo, umiarkowanie i sprawiedliwość jako wyznaczniki chrześcijańskiej moralności. Studium tomistyczno-aksjologiczne, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu teologii moralnej szczegółowej (TMA_W06; P7S_WG).

W2. Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMA_W10; P7S_WG).

W3. Ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego (TMA_W11; P7S_WG).

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze, co sprzyja jego rozwojowi osobowemu (TMA_U05; P7S_UW).

U2. Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego (TMA_U07; P7S_UW).

U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej problematyki wiary, nadziei, miłości oraz religijności, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (TMA_U09; P7S_UK).

U4. Potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_U15; P7S_UO).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY):

K1. Student ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i moralności chrześcijańskiej (TMA_K07; P7S_KO).

K2. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania wiary i moralności katolickiej w regionie, kraju i Europie (TMA_K10; P7S_KO).

K3. Podejmuje przez całe życie osobisty religijno-moralny rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-moralnym innych osób (TkMA_K01; P7S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):

- zaliczenie pisemne (efekty W1-K3)

B. Materiał obowiązujący do zaliczenia:

- treść wykładu

- zawartość prezentacji

C. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:

- test zaliczeniowy – 100%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Podzielny
Prowadzący grup: Janusz Podzielny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)