Praktyka ciągła w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.6.09 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka ciągła w szkole |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie studentów z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela religii w szkole. Studenci powinni poznać specyfikę tej pracy oraz główne zadania i sposoby ich realizacji w szkole. Mają też okazję do gromadzenia doświadczeń zawodowych oraz rozwijania umiejętności i kompetencji społecznych w czasie prowadzenia lekcji religii. |
Pełny opis: |
Problematyka praktyk jest skorelowana z tematyką zajęć z dydaktyki katechezy dzieci i młodzieży. Praktyka ta stanowi integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela religii. Celem praktyki jest kształcenie kompetencji dydaktycznych kandydatów na nauczycieli poprzez: 1) zapoznanie z obowiązującym w danej szkole programem dydaktyczno-wychowawczym katechezy, wykorzystywanymi podręcznikami, pomocami i środkami dydaktycznymi oraz podstawą programową katechezy; 2) obserwowanie lekcji prowadzonych (o ile to możliwe) przez jednego bądź kilku nauczycieli religii oraz innych lekcji związanych z przygotowaniem pedagogicznym na różnych poziomach edukacyjnych; 3) poznawanie różnych typów lekcji dotyczących tego samego tematu na różnych poziomach; 4) zapoznanie z różnorodnością form i metod oraz zastosowanie różnych środków dydaktycznych; 4) dyskutowanie na temat obserwowanych i prowadzonych lekcji religii; 5) samodzielne prowadzenie lekcji religii w obecności nauczyciela religii – opiekuna praktyki w szkole; 6) samodzielne przygotowanie konspektów i prowadzenie lekcji religii w różnych klasach, na różnych poziomach; 7) podejmowanie refleksji w czasie praktyki i dokumentowanie podejmowanych działań w zeszycie praktyk. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć - praktyk: Obowiązujące podstawy programowe katechezy, programy nauczania religii rzymskokatolickiej oraz serie podręczników do nauczania religii. A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta: Obowiązujące podstawy programowe katechezy, programy nauczania religii rzymskokatolickiej oraz serie podręczników do nauczania religii. Materiały i pomoce katechetyczne do nauczania religii. B. Literatura uzupełniająca: Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002. Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1 – posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1 – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1 – ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1 Umiejętności: – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02 – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03 – potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2 – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2 – potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2 Kompetencje społeczne: – ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03 – ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. Sprawozdania w zeszycie praktyk ze zrealizowanych zadań zawartych w instrukcji praktyki) – 40% 2. Konspekty (2) prowadzonych zajęć – 30% 3. Pisemne podsumowanie z odbytych praktyk (ocena wykorzystania wiedzy psychologiczno-pedagogicznej w szkole) – 30% Kryteria oceniania: Student: - na ocenę dostateczną (3): W1. Wyjaśnia podstawowe zagadnienia z dydaktyki katechezy W2. Omawia podstawowe zagadnienia zawarte w programie nauczania religii W3. Opisuje podstawy programowe nauczania religii U1. Projektuje konspekt lekcji religii U2. Analizuje różne działania dydaktyczno-wychowawcze U3. Stosuje podstawową wiedzę z katechetyki i pedagogiki w ocenie zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych K1. Współpracuje w zespole K2. Określa priorytety związane z pracą dydaktyczno-wychowawczą K3. Dostrzega współczesne problemy dydaktyczno-wychowawcze w szkole - na ocenę dobrą (4): W1. Opisuje proces planowania różnych form pracy dydaktyczno-wychowawczej W2. Wskazuje na cechy dobrego wychowawcy W3. Omawia zróżnicowane koncepcje pracy dydaktyczno-wychowawczej U1. Analizuje różne rozwiązania w pracy dydaktyczno-wychowawczej U2. Właściwie projektuje działania dydaktyczno-wychowawcze U3. Ocenia program nauczania religii i podręczniki do nauczania religii K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz integralnej katechezy K3. Wykazuje aktywność własną w pracy dydaktyczno-wychowawczej - na ocenę bardzo dobrą (5): W1. Opowiada o kryteriach doboru treści i metod w pracy dydaktyczno-wychowawczej W2. Wskazuje na wartość dydaktyki katechezy w pracy współczesnego nauczyciela religii W3. Charakteryzuje aktualne problemy związane ze współpracą nauczycieli religii z rodziną i innymi podmiotami odpowiedzialnymi za wychowanie U1. Proponuje nowe rozwiązania organizacyjne i metodyczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela religii U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych U3. Uzasadnia potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań metodycznych w nauczaniu religii K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych K2. Podejmuje dialog w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych K3. Podejmuje wyzwania wychowawcze w szkole |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka ciągła przygotowuje do pracy nauczyciela religii w szkole. Pozwala gromadzić doświadczenia związane z pracą dydaktyczno-wychowawczą i rozwijać kompetencje pedagogiczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Kostorz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Kostorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.