Muzyka kościelna: chorał gregoriański II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.6.11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka kościelna: chorał gregoriański II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | A. Turco, Il canto gregorianko. Corso fondamentale, Roma 1996; D. E. Cardine, Semiologia gregoriańska, Kraków 2000. |
Skrócony opis: |
Poznanie podstawowych zasad teorii i notacji gregoriańskiej. Opanowanie podstawowego repertuaru śpiewów gregoriańskich. |
Pełny opis: |
Treści programowe: - Część teoretyczna: Znaczenie chorału gregoriańskiego w liturgii i w kulturze Zarys historii śpiewu gregoriańskiego Podstawowe zasady notacji gregoriańskiej Tonalność, melodyka, rytmika chorału Formy i style śpiewu gregoriańskiego - Część praktyczna (Repertuar gregoriański): - dialogi i aklamacje mszalne - tony oracji i czytań - hymny - psalmodia - antyfony - responsoria - sekwencje - Cykle mszalne (3) - kantyki - wybrane śpiewy liturgiczne w języku polskim |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć H. Musch (oprac.), Musik im Gottesdienst, Regensburg 1983, t. I, s. 11–20, 203–374; Liber cantualis, Abbaye Saint-Pierre de Solesmes, 1978; W. Kądziela (oprac.), Gaudeamus, Warszawa 2005; J. Waloszek, Psalite Domino Sapienter. Typiczne melodie Liturgii Godzin i Mszy Świętej, Opole 2004; Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999; B. Literatura uzupełniająca A. Turco, Il canto gregorianko. Corso fondamentale, Roma 1996; D. E. Cardine, Semiologia gregoriańska, Kraków 2000. C. Dyskografia z utworami gregoriańskimi |
Efekty uczenia się: |
Student - posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii i semiologii gregoriańskiej; - posługuję się współczesną notacją choroławą; - orientuje się w podstawowych gatunkach i formach monodii chorałowej; - poprawnie wykonuje podstawowy repertuar śpiewów gregoriańskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: Zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: • zaliczenie zadanych śpiewów chorałowych • zaliczenie materiału teoretycznego Podstawowe kryteria Ćwiczenia: 1. Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – 60% 2. Znajomość treści teoretycznej – 30% 2. Aktywność na zajęciach – 10% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Franciszek Koenig | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.