Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia dogmatyczna: Eklezjologia, Mariologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.9.02.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia dogmatyczna: Eklezjologia, Mariologia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 09
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 09
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IX

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Skrócony opis:

Cel: Prezentacja teologicznej refleksji na temat sensu, wartości, genezy, istoty, struktury, Kościoła, złożoności jego urzeczywistniania się, jego przymiotów, stanów i posług w nim, rozwoju myśli eklezjologicznej, a także roli i znaczenia Maryi w wydarzeniu Chrystusa i życiu Kościoła.

Pełny opis:

Określenie genezy i natury Kościoła: analiza wybranych obrazów Kościoła (społecznych, politycznych, teologicznych), krytyka błędnych (medialnych) obrazów Kościoła; ukazanie sensu i wartości Kościoła, udzielanie odpowiedzi na pytania: Po co Kościół?, Czy jest zbawienie poza Kościołem? Dążenie do określenia istoty Kościoła (1. Bosko-ludzka tajemnica: una realitas complexa; 2. Kościół jako nowy lud Boży

3. Kościół jako mistyczne Ciało Chrystusa; 4. Kościół jako powszechny sakrament zbawienia; 5. Kościół jako wspólnota (communio). Prezentacja struktury Kościoła pielgrzymującego (1. Katolicka jedność; 2. Struktura charyzmatyczna (communio fidelium); 3. Struktura uniwersalno-lokalna (communio Ecclesiarum); 4. Struktura kolegialna (communio hierarchica). Ukazanie złożoności urzeczywistniania się Kościoła (1. Rozwój Kościoła ku eschatycznej pełni; 2. Uwarunkowania rozwoju Kościoła na ziemi) oraz zasadniczych elementów mariologii (1. Maryja w tajemnicy Chrystusa; cztery dogmaty maryjne; 2. Maryja w tajemnicy Kościoła).

Literatura:

Wykorzystywana podczas ćwiczeń:

A. CZAJA, M. MARCZEWSKI (red.), Communio w chrześcijańskiej refleksji o Kościele, Lublin 2004;

A. CZAJA, Traktat o Kościele, w: E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. 2, Warszawa 2006, s. 289-543;

A. CZAJA, Wierzę w Kościół. Katechezy o Bożym domu dla nas, Opole 2013.

Samodzielnie studiowana przez studenta:

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”;

JAN PAWEŁ II, Christifideles laici; Redemptoris missio; Redemptoris Mater.

Literatura uzupełniająca:

CZ. S. BARTNIK, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982;

A. L. SZAFRAŃSKI, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990;

H. SEWERYNIAK, Święty Kościół powszechny, Warszawa 1996;

M. RUSECKI (red.), Problemy współczesnego Kościoła, Lublin 1996;

A. CZAJA, L. GÓRKA, J. PAŁUCKI (red.), W czterdziestolecie Soboru Watykańskiego II. Refleksja Wydziału Teologii KUL, Lublin 2007;

A. CZAJA, Szczerze o Kościele. Rozmawia Tomasz Ponikło, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

Umiejętności

1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW)

2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK).

Metody i kryteria oceniania:

Na niektóre jednostki ćwiczeń student otrzymuje z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem zadanie do przygotowania w formie pisemnej w domu, np. analiza i zreferowanie dokumentów Kościoła, artykułów naukowych itp. Pozostałe jednostki realizowane są w oparciu o teksty, które student otrzymuje na zajęciach wraz z poleceniami do wykonania w czasie danej jednostki. Następnie zrealizowane przez studenta zadania są referowane w czasie zajęć. Pozostali studenci każdorazowo mogą właczyć się w dyskusję, uzupełniając wcześniejszą wypowiedź.

Ocenie podlegają zarówno prace pisemne, jak i referowania ustne.

Podstawowe kryteria oceniania:

Ocenie podlegają zarówno przygotowane w domu referaty lub inne formy pisemne, jak i odpowiedzi udzielane na zadania realizowane ustnie w sali.

Ocena niedostateczna:

1. Student nie posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW)

2. Posiada nie umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK).

Ocena dostateczna:

1. Student posiada ograniczone umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW)

2. Posiada elementarną umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, ze słabym wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (TMA_U09, P7S_UK).

Ocena dobra:

1. Student w dużym stopniu posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę wybranych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW)

2. Posiada dobrze rozwiniętą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z zazwyczaj trafnym wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (TMA_U09, P7S_UK).

Ocena bardzo dobra:

1. Student w pełni posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wynikówTMA_U02, P7S_UW)

2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rajmund Porada
Prowadzący grup: Rajmund Porada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)