Teologia dogmatyczna: Eklezjologia, Mariologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.9.02.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna: Eklezjologia, Mariologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 09 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 09 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IX |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Cel: Prezentacja teologicznej refleksji na temat sensu, wartości, genezy, istoty, struktury, Kościoła, złożoności jego urzeczywistniania się, jego przymiotów, stanów i posług w nim, rozwoju myśli eklezjologicznej, a także roli i znaczenia Maryi w wydarzeniu Chrystusa i życiu Kościoła. |
Pełny opis: |
Określenie genezy i natury Kościoła: analiza wybranych obrazów Kościoła (społecznych, politycznych, teologicznych), krytyka błędnych (medialnych) obrazów Kościoła; ukazanie sensu i wartości Kościoła, udzielanie odpowiedzi na pytania: Po co Kościół?, Czy jest zbawienie poza Kościołem? Dążenie do określenia istoty Kościoła (1. Bosko-ludzka tajemnica: una realitas complexa; 2. Kościół jako nowy lud Boży 3. Kościół jako mistyczne Ciało Chrystusa; 4. Kościół jako powszechny sakrament zbawienia; 5. Kościół jako wspólnota (communio). Prezentacja struktury Kościoła pielgrzymującego (1. Katolicka jedność; 2. Struktura charyzmatyczna (communio fidelium); 3. Struktura uniwersalno-lokalna (communio Ecclesiarum); 4. Struktura kolegialna (communio hierarchica). Ukazanie złożoności urzeczywistniania się Kościoła (1. Rozwój Kościoła ku eschatycznej pełni; 2. Uwarunkowania rozwoju Kościoła na ziemi) oraz zasadniczych elementów mariologii (1. Maryja w tajemnicy Chrystusa; cztery dogmaty maryjne; 2. Maryja w tajemnicy Kościoła). |
Literatura: |
Wykorzystywana podczas ćwiczeń: A. CZAJA, M. MARCZEWSKI (red.), Communio w chrześcijańskiej refleksji o Kościele, Lublin 2004; A. CZAJA, Traktat o Kościele, w: E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. 2, Warszawa 2006, s. 289-543; A. CZAJA, Wierzę w Kościół. Katechezy o Bożym domu dla nas, Opole 2013. Samodzielnie studiowana przez studenta: Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”; JAN PAWEŁ II, Christifideles laici; Redemptoris missio; Redemptoris Mater. Literatura uzupełniająca: CZ. S. BARTNIK, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982; A. L. SZAFRAŃSKI, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990; H. SEWERYNIAK, Święty Kościół powszechny, Warszawa 1996; M. RUSECKI (red.), Problemy współczesnego Kościoła, Lublin 1996; A. CZAJA, L. GÓRKA, J. PAŁUCKI (red.), W czterdziestolecie Soboru Watykańskiego II. Refleksja Wydziału Teologii KUL, Lublin 2007; A. CZAJA, Szczerze o Kościele. Rozmawia Tomasz Ponikło, Kraków 2014. |
Efekty uczenia się: |
Umiejętności 1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW) 2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na niektóre jednostki ćwiczeń student otrzymuje z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem zadanie do przygotowania w formie pisemnej w domu, np. analiza i zreferowanie dokumentów Kościoła, artykułów naukowych itp. Pozostałe jednostki realizowane są w oparciu o teksty, które student otrzymuje na zajęciach wraz z poleceniami do wykonania w czasie danej jednostki. Następnie zrealizowane przez studenta zadania są referowane w czasie zajęć. Pozostali studenci każdorazowo mogą właczyć się w dyskusję, uzupełniając wcześniejszą wypowiedź. Ocenie podlegają zarówno prace pisemne, jak i referowania ustne. Podstawowe kryteria oceniania: Ocenie podlegają zarówno przygotowane w domu referaty lub inne formy pisemne, jak i odpowiedzi udzielane na zadania realizowane ustnie w sali. Ocena niedostateczna: 1. Student nie posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW) 2. Posiada nie umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK). Ocena dostateczna: 1. Student posiada ograniczone umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW) 2. Posiada elementarną umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, ze słabym wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (TMA_U09, P7S_UK). Ocena dobra: 1. Student w dużym stopniu posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę wybranych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02, P7S_UW) 2. Posiada dobrze rozwiniętą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z zazwyczaj trafnym wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (TMA_U09, P7S_UK). Ocena bardzo dobra: 1. Student w pełni posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wynikówTMA_U02, P7S_UW) 2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu eklezjologii i mariologii, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09, P7S_UK). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rajmund Porada | |
Prowadzący grup: | Rajmund Porada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.