Teologia moralna wobec wyzwań współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.STP.2.05 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0221) Religia i teologia
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia moralna wobec wyzwań współczesności |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Podyplomowe Studia Teologiczno-Pastoralne - sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia podyplomowe |
Kierunek studiów: | Studia Teologiczno-Pastoralne |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr drugi |
Profil kształcenia: | Profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014. Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary 2015. Kraj T., Katolik wobec pluralizmu etycznego na przykładzie bioetyki. Studium teologicznomoralne, Kraków 2023. Machinek M., Nowy tęczowy świat. Próba diagnozy, Pelplin 2021. Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005. Orzeszyna J., Teologia moralna wobec wyzwań współczesności, „Teologia i Moralność” 14 (2019) nr 1, s. 61-78. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy księży przygotowujących się do bycia proboszczami na temat współczesnych problemów moralnych oraz umiejętność lepszego ich rozstrzygania w świetle katolickiej teologii moralnej. Chodzi zwłaszcza o przybliżenie zagadnień związanych z antropologią, bioetyką oraz etyką społeczną, jakie budzą dziś w świecie wiele kontrowersji. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Charakterystyka współczesnej teologii moralnej 2. Aktualny kryzys moralności 3. Wiara a moralność 4. Wybrane wyzwania współczesności: a) antropologiczne (ludzka płciowość, etyka małżeńska) b) bioetyczne (aborcja, sztuczna prokreacja, śmierć i umieranie) c) społeczne (polityka, etyka gospodarcza, ekologia) |
Literatura: |
Jan Paweł II, Encyklika „Veritatis splendor”, Watykan 1993. Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”, Watykan 1995. Franciszek, Encyklika „Laudato si’”, Watykan 2015. Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Watykan 2016. Franciszek, Adhortacja apostolska „Laudate Deum”, Watykan 2023. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza moralnej (SPTP_W04; P7S_WG) W2. Ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat kwestii moralnych (SPTP_W09; P7S_WG) W3. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii moralnej z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych ( SPTP_W10; P7S_WG) UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska etyczno-społeczne oraz wzajemne relacje między nimi (SPTP_U09; P7S_UW) U2. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach współczesnej kultury na podstawie wiedzy teologicznomoralnej i doświadczenia (SPTP_U10; P7S_UW) U3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etyczno-moralnymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (SPTP_U11; P7S_UW) KOMPETENCJE: K1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów moralnych (SPTP_K05; P7S_KO) K2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (SPTP_K09; P7S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Weryfikacja efektów uczenia się: - zadania cząstkowe (efekty W1-K2) - egzamin ustny (efekty W1-K2) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej: - przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (m.in. udział w dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 50% - egzamin ustny – 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Podzielny, Robert Sadlak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.