Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne kierunki w eklezjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.FAK.112
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne kierunki w eklezjologii
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-L
Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-Z
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Drugi

Profil kształcenia:

Stacjonarny

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Podstawowa znajomość historii kształtowania się dogmatu, dobry ogląd tekstów biblijnych, zdolność krytycznej oceny dotychczasowych koncepcji

Literatura uzupełniająca:

Konstytucja Dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”;

 Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra Aetate”

 Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem” (nr 1-14.23-27)

 Kongregacja Nauki Wiary, „List o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia” (1992)

 P. Neuner, Eklezjologia. Mariologia. Podręcznik Teologii dogmatycznej VII, Kraków 1999;

 J. Ratzinger, Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, Kraków 2003;

 G. Lohfink, Czy Bóg potrzebuje Kościoła, Poznań 2005;

 L. Górka, St. Napiórkowski, Kościoły czy Kościół, Warszawa 1995.

 Kowzan Andrzej, O wierze i teologii współczesnego Kościoła, Warszawa 1989

 Leneau Auguste, Kościół Ludem Bożym, Warszawa 1980

 Ozorowski Edward, Kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984

 Szczepanie Stanisław, Pytanie o Kościół, Kraków 1989

 Zabłocki Janusz, Kościół i świat współczesny. Wprowadzenie do soborowej konstytucji pastoralnej Gaudium et spes, Kraków 1967

 F. Blachnicki, Kościół jako wspólnota, Lublin, 1994

 Cz. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982

 Y. Congar, Kościół jaki kocham, Paryż…., 1997

 Congar, Y., Prawdziwa i fałszywa reforma w Kościele, Kraków 200

 Congar, Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980

 de Lubac, H., Medytacje o Kościele, Kraków 1997

 Seweryniak, H., Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996

 Wilgten, R. M., Ren wpada do Tybru. Historia Soboru Watykańskiego II, Poznań 2001

 von Balthasar, H.U., Catholica. Wierzę w Kościół Powszechny, Poznań 1998

 von Balthasar, H.U., Antyrzymski resentyment, Poznań 2004

Nakład pracy studenta:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach

Lektur zadanych tekstów

Udział w dyskusji podczas zajęć

Redakcja pracy końcowej


Założenia:

Zapoznanie się z biblijną eklezjogenezą (kiedy powstał Kościół?),

powoływanie go do życia w Starym Testamencie oraz w Nowym Testamencie,

estawienie podstawowych biblijnych obrazów i kategorii Kościoła.

Zapoznanie się z historią rozwoju nauki o Kościele w ciągu dwudziestu

wieków jego istnienia. Współczesna definicja Kościoła i jego

urzeczywistnianie się w świetle współczesnej nauki o Kościele, struktura

instytucjonalna i hierarchiczna (urząd piotrowy, biskupi, kapłański,

diakoński). Omówienie pięciu znamion Kościoła: jeden, święty,

powszechny, apostolski i maryjny. Wzmagające się communio w ramach

Kościoła powszechnego.

Skrócony opis:

Eklezjologia w świetle tekstów biblijnych

Eklezjologia „postbiblijna”

„Dopełniająca się wspólnota Kościołów”

Ekumeniczna troska o jedność

Paradygmat „Kościołów siostrzanych”

W nurcie społecznego zaangażowania + W odpowiedzi na „postnowoczesność”

Pełny opis:

Eklezjologia polemizująca z protestantyzmem

Eklezjologia dogmatyczna i apologetyczna

Eklezjologia duchowa, charytologiczna i transcendentna

Eklezjologia instytucjonalistyczna

Eklezjologia teandryczna

Eklezjologia historiozbawczą

Eklezjologia sakramentalna

Eklezjologia wspólnotowościowa (Communio)

Eklezjologia słowa lub kerygmatyczna

Eklezjologia charyzmatyczna

Eklezjologia eucharystyczna lub liturgiczna

Eklezjologia agapetologiczna,

Eklezjologia maryjna

Eklezjologia historyczna

Eklezjologia personalistyczna

Literatura:

H. de Lubac, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997.

A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015.

A. Napiórkowski, Proegzystencja Kościoła, Kraków 2018.Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980.

Łukaszyk R., Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji „Lumen gentium” II Soboru Watykańskiego, RTK XIV (1967), z. 2, s. 61-81.

Łydka Wł., Zagadnienie ustanowienia Kościoła przez Chrystusa, „Studia Theologica Varsaviensia” 14(1976) nr 2, s. 143-163.

Mariański J., Czy zakrystia wystarczy do działalności Kościoła?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 43-51.

Mariański J., Kościół zagrożeniem czy szansą dla społeczeństwa obywatelskiego?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 83-91.

Nagy S., Elementy nowej wizji Kościoła, RTK XXII(1975) z. 2, s. 37-58.

Napiórkowski, A. A., Kościół bez Kościoła. Świadek wiary, wyd. Petrus Kraków 2014

Neuner P., Kościół dziełem Ducha, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s. 235-448.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Tłumaczy genezę i okoliczności powstania refleksji o charakterze eklezjologicznym od starożytności, aż po współczesność

Opisuje relację Eklezjologii do innych traktatów teologicznych, zwłaszcza do Chrystologii i Pneumatologii

Uzyskuje podstawową wiedzę na temat fundamentalnych zagadnień eklezjologicznych a w szczególności prawdy o Kościele jako wspólnocie w świetle konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen Gentium” oraz w kontekście nauczania Soboru Watykańskiego II

Potrafi ukazać „trwanie” Kościoła jako skutek jego starotestamentalnych „zapowiedzi” oraz nowotestamentalnej „realizacji”

Wskazuje kierunki rozwoju nurtów eklezjologicznych korzystając z dokumentów Nauczycielskiego Urzędu Kościoła

Posiada zdolność wyjaśnienia teologicznego aspektu formuły „wierzę w Kościół”

Tłumaczy wzajemną relację między powszechnością a partykularnością Kościoła w świetle eschatycznego charakteru Kościoła

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Praktyki zawodowe:

Nie przewidziano

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Rabiej
Prowadzący grup: Stanisław Rabiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki teologiczne

Literatura uzupełniająca:

Konstytucja Dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”;

Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra Aetate”

Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem” (nr 1-14.23-27)

Kongregacja Nauki Wiary, „List o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia” (1992)

P. Neuner, Eklezjologia. Mariologia. Podręcznik Teologii dogmatycznej VII, Kraków 1999;

J. Ratzinger, Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, Kraków 2003;

G. Lohfink, Czy Bóg potrzebuje Kościoła, Poznań 2005;

L. Górka, St. Napiórkowski, Kościoły czy Kościół, Warszawa 1995.

Kowzan Andrzej, O wierze i teologii współczesnego Kościoła, Warszawa 1989

Leneau Auguste, Kościół Ludem Bożym, Warszawa 1980

Ozorowski Edward, Kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984

Szczepanie Stanisław, Pytanie o Kościół, Kraków 1989

Zabłocki Janusz, Kościół i świat współczesny. Wprowadzenie do soborowej konstytucji pastoralnej Gaudium et spes, Kraków 1967

F. Blachnicki, Kościół jako wspólnota, Lublin, 1994

Cz. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982

Y. Congar, Kościół jaki kocham, Paryż…., 1997

Congar, Y., Prawdziwa i fałszywa reforma w Kościele, Kraków 200

Congar, Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980

de Lubac, H., Medytacje o Kościele, Kraków 1997

Seweryniak, H., Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996

Wilgten, R. M., Ren wpada do Tybru. Historia Soboru Watykańskiego II, Poznań 2001

von Balthasar, H.U., Catholica. Wierzę w Kościół Powszechny, Poznań 1998

von Balthasar, H.U., Antyrzymski resentyment, Poznań 2004

Założenia:

Zapoznanie się z biblijną eklezjogenezą (kiedy powstał Kościół?),

powoływanie go do życia w Starym Testamencie oraz w Nowym Testamencie,

estawienie podstawowych biblijnych obrazów i kategorii Kościoła.

Zapoznanie się z historią rozwoju nauki o Kościele w ciągu dwudziestu

wieków jego istnienia. Współczesna definicja Kościoła i jego

urzeczywistnianie się w świetle współczesnej nauki o Kościele, struktura

instytucjonalna i hierarchiczna (urząd piotrowy, biskupi, kapłański,

diakoński). Omówienie pięciu znamion Kościoła: jeden, święty,

powszechny, apostolski i maryjny. Wzmagające się communio w ramach

Kościoła powszechnego.

Skrócony opis:

Eklezjologia w świetle tekstów biblijnych

Eklezjologia „postbiblijna”

„Dopełniająca się wspólnota Kościołów”

Ekumeniczna troska o jedność

Paradygmat „Kościołów siostrzanych”

W nurcie społecznego zaangażowania + W odpowiedzi na „postnowoczesność”

Pełny opis:

Eklezjologia polemizująca z protestantyzmem

Eklezjologia dogmatyczna i apologetyczna

Eklezjologia duchowa, charytologiczna i transcendentna

Eklezjologia instytucjonalistyczna

Eklezjologia teandryczna

Eklezjologia historiozbawczą

Eklezjologia sakramentalna

Eklezjologia wspólnotowościowa (Communio)

Eklezjologia słowa lub kerygmatyczna

Eklezjologia charyzmatyczna

Eklezjologia eucharystyczna lub liturgiczna

Eklezjologia agapetologiczna,

Eklezjologia maryjna

Eklezjologia historyczna

Eklezjologia personalistyczna

Literatura:

H. de Lubac, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997.

A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015.

A. Napiórkowski, Proegzystencja Kościoła, Kraków 2018.Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980.

Łukaszyk R., Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji „Lumen gentium” II Soboru Watykańskiego, RTK

XIV (1967), z. 2, s. 61-81.

Łydka Wł., Zagadnienie ustanowienia Kościoła przez Chrystusa, „Studia Theologica Varsaviensia” 14(1976) nr 2, s. 143-163.

Mariański J., Czy zakrystia wystarczy do działalności Kościoła?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s.

43-51.

Mariański J., Kościół zagrożeniem czy szansą dla społeczeństwa obywatelskiego?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M.

Rusecki, Lublin 1996, s. 83-91.

Nagy S., Elementy nowej wizji Kościoła, RTK XXII(1975) z. 2, s. 37-58.

Napiórkowski, A. A., Kościół bez Kościoła. Świadek wiary, wyd. Petrus Kraków 2014

Neuner P., Kościół dziełem Ducha, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s.

235-448.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Rabiej
Prowadzący grup: Stanisław Rabiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-1 (2025-04-18)