Współczesne kierunki w eklezjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.FAK.112 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kierunki w eklezjologii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-L Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-Z |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Drugi |
Profil kształcenia: | Stacjonarny |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Podstawowa znajomość historii kształtowania się dogmatu, dobry ogląd tekstów biblijnych, zdolność krytycznej oceny dotychczasowych koncepcji |
Literatura uzupełniająca: | Konstytucja Dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”; Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra Aetate” Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem” (nr 1-14.23-27) Kongregacja Nauki Wiary, „List o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia” (1992) P. Neuner, Eklezjologia. Mariologia. Podręcznik Teologii dogmatycznej VII, Kraków 1999; J. Ratzinger, Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, Kraków 2003; G. Lohfink, Czy Bóg potrzebuje Kościoła, Poznań 2005; L. Górka, St. Napiórkowski, Kościoły czy Kościół, Warszawa 1995. Kowzan Andrzej, O wierze i teologii współczesnego Kościoła, Warszawa 1989 Leneau Auguste, Kościół Ludem Bożym, Warszawa 1980 Ozorowski Edward, Kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984 Szczepanie Stanisław, Pytanie o Kościół, Kraków 1989 Zabłocki Janusz, Kościół i świat współczesny. Wprowadzenie do soborowej konstytucji pastoralnej Gaudium et spes, Kraków 1967 F. Blachnicki, Kościół jako wspólnota, Lublin, 1994 Cz. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982 Y. Congar, Kościół jaki kocham, Paryż…., 1997 Congar, Y., Prawdziwa i fałszywa reforma w Kościele, Kraków 200 Congar, Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980 de Lubac, H., Medytacje o Kościele, Kraków 1997 Seweryniak, H., Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996 Wilgten, R. M., Ren wpada do Tybru. Historia Soboru Watykańskiego II, Poznań 2001 von Balthasar, H.U., Catholica. Wierzę w Kościół Powszechny, Poznań 1998 von Balthasar, H.U., Antyrzymski resentyment, Poznań 2004 |
Nakład pracy studenta: | Aktywne uczestnictwo w zajęciach Lektur zadanych tekstów Udział w dyskusji podczas zajęć Redakcja pracy końcowej |
Założenia: | Zapoznanie się z biblijną eklezjogenezą (kiedy powstał Kościół?), powoływanie go do życia w Starym Testamencie oraz w Nowym Testamencie, estawienie podstawowych biblijnych obrazów i kategorii Kościoła. Zapoznanie się z historią rozwoju nauki o Kościele w ciągu dwudziestu wieków jego istnienia. Współczesna definicja Kościoła i jego urzeczywistnianie się w świetle współczesnej nauki o Kościele, struktura instytucjonalna i hierarchiczna (urząd piotrowy, biskupi, kapłański, diakoński). Omówienie pięciu znamion Kościoła: jeden, święty, powszechny, apostolski i maryjny. Wzmagające się communio w ramach Kościoła powszechnego. |
Skrócony opis: |
Eklezjologia w świetle tekstów biblijnych Eklezjologia „postbiblijna” „Dopełniająca się wspólnota Kościołów” Ekumeniczna troska o jedność Paradygmat „Kościołów siostrzanych” W nurcie społecznego zaangażowania + W odpowiedzi na „postnowoczesność” |
Pełny opis: |
Eklezjologia polemizująca z protestantyzmem Eklezjologia dogmatyczna i apologetyczna Eklezjologia duchowa, charytologiczna i transcendentna Eklezjologia instytucjonalistyczna Eklezjologia teandryczna Eklezjologia historiozbawczą Eklezjologia sakramentalna Eklezjologia wspólnotowościowa (Communio) Eklezjologia słowa lub kerygmatyczna Eklezjologia charyzmatyczna Eklezjologia eucharystyczna lub liturgiczna Eklezjologia agapetologiczna, Eklezjologia maryjna Eklezjologia historyczna Eklezjologia personalistyczna |
Literatura: |
H. de Lubac, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997. A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015. A. Napiórkowski, Proegzystencja Kościoła, Kraków 2018.Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Łukaszyk R., Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji „Lumen gentium” II Soboru Watykańskiego, RTK XIV (1967), z. 2, s. 61-81. Łydka Wł., Zagadnienie ustanowienia Kościoła przez Chrystusa, „Studia Theologica Varsaviensia” 14(1976) nr 2, s. 143-163. Mariański J., Czy zakrystia wystarczy do działalności Kościoła?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 43-51. Mariański J., Kościół zagrożeniem czy szansą dla społeczeństwa obywatelskiego?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 83-91. Nagy S., Elementy nowej wizji Kościoła, RTK XXII(1975) z. 2, s. 37-58. Napiórkowski, A. A., Kościół bez Kościoła. Świadek wiary, wyd. Petrus Kraków 2014 Neuner P., Kościół dziełem Ducha, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s. 235-448. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Tłumaczy genezę i okoliczności powstania refleksji o charakterze eklezjologicznym od starożytności, aż po współczesność Opisuje relację Eklezjologii do innych traktatów teologicznych, zwłaszcza do Chrystologii i Pneumatologii Uzyskuje podstawową wiedzę na temat fundamentalnych zagadnień eklezjologicznych a w szczególności prawdy o Kościele jako wspólnocie w świetle konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen Gentium” oraz w kontekście nauczania Soboru Watykańskiego II Potrafi ukazać „trwanie” Kościoła jako skutek jego starotestamentalnych „zapowiedzi” oraz nowotestamentalnej „realizacji” Wskazuje kierunki rozwoju nurtów eklezjologicznych korzystając z dokumentów Nauczycielskiego Urzędu Kościoła Posiada zdolność wyjaśnienia teologicznego aspektu formuły „wierzę w Kościół” Tłumaczy wzajemną relację między powszechnością a partykularnością Kościoła w świetle eschatycznego charakteru Kościoła |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Rabiej | |
Prowadzący grup: | Stanisław Rabiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | nauki teologiczne |
|
Literatura uzupełniająca: | Konstytucja Dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”; Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra Aetate” Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem” (nr 1-14.23-27) Kongregacja Nauki Wiary, „List o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia” (1992) P. Neuner, Eklezjologia. Mariologia. Podręcznik Teologii dogmatycznej VII, Kraków 1999; J. Ratzinger, Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, Kraków 2003; G. Lohfink, Czy Bóg potrzebuje Kościoła, Poznań 2005; L. Górka, St. Napiórkowski, Kościoły czy Kościół, Warszawa 1995. Kowzan Andrzej, O wierze i teologii współczesnego Kościoła, Warszawa 1989 Leneau Auguste, Kościół Ludem Bożym, Warszawa 1980 Ozorowski Edward, Kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984 Szczepanie Stanisław, Pytanie o Kościół, Kraków 1989 Zabłocki Janusz, Kościół i świat współczesny. Wprowadzenie do soborowej konstytucji pastoralnej Gaudium et spes, Kraków 1967 F. Blachnicki, Kościół jako wspólnota, Lublin, 1994 Cz. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982 Y. Congar, Kościół jaki kocham, Paryż…., 1997 Congar, Y., Prawdziwa i fałszywa reforma w Kościele, Kraków 200 Congar, Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980 de Lubac, H., Medytacje o Kościele, Kraków 1997 Seweryniak, H., Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996 Wilgten, R. M., Ren wpada do Tybru. Historia Soboru Watykańskiego II, Poznań 2001 von Balthasar, H.U., Catholica. Wierzę w Kościół Powszechny, Poznań 1998 von Balthasar, H.U., Antyrzymski resentyment, Poznań 2004 |
|
Założenia: | Zapoznanie się z biblijną eklezjogenezą (kiedy powstał Kościół?), powoływanie go do życia w Starym Testamencie oraz w Nowym Testamencie, estawienie podstawowych biblijnych obrazów i kategorii Kościoła. Zapoznanie się z historią rozwoju nauki o Kościele w ciągu dwudziestu wieków jego istnienia. Współczesna definicja Kościoła i jego urzeczywistnianie się w świetle współczesnej nauki o Kościele, struktura instytucjonalna i hierarchiczna (urząd piotrowy, biskupi, kapłański, diakoński). Omówienie pięciu znamion Kościoła: jeden, święty, powszechny, apostolski i maryjny. Wzmagające się communio w ramach Kościoła powszechnego. |
|
Skrócony opis: |
Eklezjologia w świetle tekstów biblijnych Eklezjologia „postbiblijna” „Dopełniająca się wspólnota Kościołów” Ekumeniczna troska o jedność Paradygmat „Kościołów siostrzanych” W nurcie społecznego zaangażowania + W odpowiedzi na „postnowoczesność” |
|
Pełny opis: |
Eklezjologia polemizująca z protestantyzmem Eklezjologia dogmatyczna i apologetyczna Eklezjologia duchowa, charytologiczna i transcendentna Eklezjologia instytucjonalistyczna Eklezjologia teandryczna Eklezjologia historiozbawczą Eklezjologia sakramentalna Eklezjologia wspólnotowościowa (Communio) Eklezjologia słowa lub kerygmatyczna Eklezjologia charyzmatyczna Eklezjologia eucharystyczna lub liturgiczna Eklezjologia agapetologiczna, Eklezjologia maryjna Eklezjologia historyczna Eklezjologia personalistyczna |
|
Literatura: |
H. de Lubac, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997. A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015. A. Napiórkowski, Proegzystencja Kościoła, Kraków 2018.Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Łukaszyk R., Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji „Lumen gentium” II Soboru Watykańskiego, RTK XIV (1967), z. 2, s. 61-81. Łydka Wł., Zagadnienie ustanowienia Kościoła przez Chrystusa, „Studia Theologica Varsaviensia” 14(1976) nr 2, s. 143-163. Mariański J., Czy zakrystia wystarczy do działalności Kościoła?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 43-51. Mariański J., Kościół zagrożeniem czy szansą dla społeczeństwa obywatelskiego?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 83-91. Nagy S., Elementy nowej wizji Kościoła, RTK XXII(1975) z. 2, s. 37-58. Napiórkowski, A. A., Kościół bez Kościoła. Świadek wiary, wyd. Petrus Kraków 2014 Neuner P., Kościół dziełem Ducha, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s. 235-448. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Rabiej | |
Prowadzący grup: | Stanisław Rabiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.