Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia rozwoju zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.1-BiolRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia rozwoju zwierząt
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: Plan zajęć II roku Biologia II stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2023/2024-Z)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Literatura uzupełniająca:

Cz. Jura (red.). Biologia rozwoju owadów. PWN Warszawa 1988.

Z. Grodziński. Anatomia i embriologia ryb. PWRiL, Warszawa, 1981.


Skrócony opis:

Poznanie zagadnień związanych z rowojem różnych grup zwierząt.

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

Sposoby rozrodu zwierząt. Determinacja płci u zwierząt. Komórki płciowe. Gametogeneza. Proces zapłodnienia. Bruzdkowanie. Gastrulacja. Różnicowanie listków zarodkowych. Organogeneza. Mechanizmy rozwoju embrionalnego zwierząt. Ewolucyjne aspekty biologii rozwoju. Praktyczne zastosowania osiągnięć współczesnej embriologii (diagnostyka prenatalna, prenatalna terapia genowa, anomalie rozwojowe zwierząt i człowieka, klonowanie, inżynieria prokreacyjna).

Problematyka laboratoriów:

Embriologia porównawcza: rozwój zarodkowy nicieni, owadów, jeżowców, ryb, płazów bezogonowych, ptaków, zarodkowy ssaków.

Literatura:

Cz. Jura, J. Klag (red.). Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. T. 1-2. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005.

M. Maliszewski (red.). Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 rozpoznaje problemy badawcze z pogranicza nauk biologicznych

K_W02 interpretuje złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego

K_W03 identyfikuje zróżnicowanie organizmów oraz bogactwo struktur i funkcji

K_W04 dokonuje wieloaspektowej analizy porównawczej mechanizmów molekularnych, komórkowych i fizjologicznych funkcjonowania organizmów

K_W05 opisuje reguły oraz mechanizmy molekularne i komórkowe rozwoju organizmów, w tym embriogenezy

K_W06 opisuje wzajemne relacje organizm–środowisko

K_W07 interpretuje powiązania filogenetyczne między wybranymi grupami organizmów

K_W11 dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych

K_W12 dostrzega dynamiczny rozwój nauk biologicznych

K_W17 rozpoznaje bogactwo współczesnych podejść i technik doświadczalnych w naukach biologicznych i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań

Umiejętności

K_U01 wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych

K_U03 wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych

K_U06 wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania

K_U07 konfrontuje krytycznie informacje biologiczne pochodzące z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski

Kompetencje społeczne

K_K01 ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych

K_K02 konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych

K_K03 jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych

K_K04 ma nawyk korzystania z uznanych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów praktycznych

K_K05 ma świadomość umiejętności niezbędnych do pełnienia roli kierowniczej w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii

K_K06 systematycznie aktualizuje wiedzę biologiczną i informacje o jej praktycznych zastosowaniach

K_K07 wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych oraz tworzenie ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy

Metody i kryteria oceniania:

W: egzamin pisemny: testowy i z pytaniami (zadaniami) otwartymi

L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Wolski
Prowadzący grup: Andrzej Wolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)