Kultury in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.1-KinvKRiZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultury in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych |
Jednostka: | Wydział Przyrodniczo-Techniczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z aktualną wiedzą teoretyczną z zakresu roślinnych i zwierzęcych kultur in vitro. Przekazanie wskazówek metodycznych prowadzenia hodowli komórek roślin i zwierząt in vitro . Zwrócenie uwagi na wielokierunkowość praktycznego zastosowania roślinnych i zwierzęcych hodowli in vitro. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: Najważniejsze wydarzenia w rozwoju pozaustrojowych metod hodowlanych - twórcy i kontynuatorzy, zalety i ograniczenia techniki. Kierunki praktycznych zastosowań hodowli komórek - stan obecny i perspektywy. Klasyfikacja kultur in vitro, metody i warunki hodowlane, monitorowanie hodowli komórek. Źródła pozyskiwania komórek (polskie i światowe kolekcje), komórki macierzyste w kulturach in vitro. Problematyka laboratorium: Wyposażenie laboratorium. Warunki pracy w laboratorium. Pożywki i składniki pożywek. Zakładanie roślinnych kultur in vitro. Różne typy kultur roślinnych – prowadzenie kultur dla różnych celów i obserwacje. Problematyka konwersatorium: Ugruntowane oraz eksperymentalne zastosowania techniki zwierzęcych kultur in vitro w rozwiązywaniu problemów biologii, medycyny, weterynarii, farmacji, ochrony zasobów przyrody, przemysłu rolno-spożywczego i in. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Wykorzystywana podczas zajęć: 1. Treści wykładów. 2. Skucińska B. Przewodnik do ćwiczeń z roślinnych kultur in vitro. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Wydanie I., Kraków 2008 3. Michalczyk D. (red.). Wykłady i ćwiczenia z roślinnych kultur in vitro, http://www.wbp.olsztyn.pl/~krist/skrypt/start.php Studiowana samodzielnie przez studenta: 1. Malepszy S. (red.). Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydanie II. zmienione (dodruk), Warszawa 2011 2. Skucińska B. Przewodnik do ćwiczeń z roślinnych kultur in vitro. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Wydanie I., Kraków 2008 3. Michalczyk D. (red.). Wykłady i ćwiczenia z roślinnych kultur in vitro, http://www.wbp.olsztyn.pl/~krist/skrypt/start.php 4. Stokłosowa S. (red.). Hodowla komórek i tkanek. Wyd. I. (dodruk) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 5. Artykuły tematyczne z czasopism naukowych, opublikowane w ciągu ostatnich 5 lat, wskazane przez prowadzącego B. Literatura uzupełniająca 1. Artykuły z czasopism naukowych, opublikowane w ciągu ostatnich 5 lat, zgodne z tematyką zajęć |
Efekty uczenia się: |
Wiedza definiuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu hodowli komórkowych rozumie zjawiska i procesy zachodzące w kulturach in vitro zna specyfikę pracy laboratoryjnej oraz zasady planowania badań z zakresu hodowli komórkowych, w szczególności nazewnictwo i przeznaczenia wykorzystywanego sprzętu laboratoryjnego wymienia i opisuje aktualne kierunki praktycznego zastosowania roślinnych i zwierzęcych kultur in vitro Umiejętności zbiera i interpretuje wyniki przeprowadzonych badań laboratoryjnych i formułuje odpowiednie wnioski wykorzystuje literaturę naukową z różnych źródeł opracowuje i prezentuje zagadnienia problemowe stosuje specjalistyczne narzędzia i techniki Kompetencje społeczne (postawy) rozumie znaczenie ustawicznego aktualizowania i poszerzania wiedzy potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających z warunków pracy wykazuje odpowiedzialność i dbałość za powierzone mienie |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: • egzamin pisemny: pytania otwarte/testowe laboratorium: • sprawdzian praktyczny • przeprowadzenie doświadczenia • sprawozdanie • kolokwium cząstkowe/całościowe konwersatorium: • przygotowanie i omówienie planu ramowego wystąpienia • prezentacja pracy problemowej • odpowiedź ustna, aktywność Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady: na ocenę dostateczną: uzyskanie przez studenta powyżej 60% punktów na ocenę dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 75% punktów na ocenę bardzo dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.