Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Botanika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.10-B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Botanika
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

- zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat anatomii i systematyki roślin, struktury i funkcjonowania roślin

z uwzględnieniem adaptacji do środowiska naturalnego ich znaczenia i wykorzystania w gospodarce człowieka.

- wykształcenie umiejętności wykorzystania tej wiedzy w praktyce rolniczej i w ochronie środowiska

- wykształcenie umiejętności posługiwania się mikroskopami świetlnymi w obserwacjach tkanek i struktur

komórkowych oraz praktycznego oznaczania tkanek, organów roślinnych oraz gatunków roślin i przeprowadzenia

wstępnej ich charakterystyki.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: Wstęp do botaniki. Ewolucja komórki i roślin. Teoria SET. Komórka roślinna. Ściana komórkowa.

Tkanki roślinne i układy tkanek – klasyfikacja. Budowa merystemu wierzchołkowego pędu. Embriologia roślin. Budowa siewki.

Morfologia i budowa merystemu korzeniowego. Budowa korzenia pierwotna i wtórna. Teoria stelarna. Wyjście roślin na ląd

Morfologia i anatomia łodygi rośliny kwiatowej. Budowa liścia. Liście typu C3, C4 i CAM – liście kwasowe.

Przyrost roślin na grubość. Budowa kambium. Ksylem i floem. Tkanki okrywające. Peryderma. Budowa kwiatu. System ABC. Kwiato-stany. Filotaksja. Budowa owocu. Typ owocu. Występowanie. Owoce świata. Anatomia molekularna. Markery molekularne tkanek.

Metoda GFP, FISH i PCR.

B. Problematyka laboratorium: Budowa komórki roślinnej. Tkanka merystematyczna. Tkanka miękiszowa.

Tkanka wzmacniająca. Tkanka przewodząca. Budowa anatomiczna korzenia i łodygi. Anatomia liścia. Embriologia.

Systematyka roślin. Paprotniki. Nagonasienne. Okrytonasienne.

Literatura:

1. Gorczyński T. (red.): Ćwiczenia z botaniki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.

2. Malinowski E.: Anatomia roślin. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.

3. Szweykowska A., Szweykowski J.: Botanika. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza:.

- posiada wiedzę dotyczącą anatomii, morfologii i systematyki roślin, a także fizjologii roślin, cytogenetyki i budowy komórki roślinnej oraz ewolucji i życiu społecznym roślin; wykazuje znajomość aktualnego stanu wiedzy z zakresu botaniki

Umiejętności:

- posługuje się słownictwem stosowanym w nauce o życiu roślin;

- umie posługiwać się mikroskopem z oświetleniem typu Kellera i umie rozpoznawać preparaty anatomiczne wykonane z roślin oraz je opisywać;

- student wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem fachowej literatury botanicznej także w języku angielskim, potrafi wykorzystać ją w opracowaniu sprawozdań na temat życia roślin oraz przygotowaniu opracowania naukowego;

- samodzielnie opracowuje i planuje zadania badawcze w oparciu o materiały źródłowe

Kompetencje społeczne (postawy):

- wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt laboratoryjny (mikroskopy) oraz zakres prac, pracę własną i innych;

- efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych;

- wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów;

- wdraża i rozwija zasady etyki zawodowej;

- wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach,

- potrafi obiektywnie ocenić wkład pracy własnej i kolegów.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - egzamin pisemny,

Laboratorium - zaliczenie na ocenę - kolokwia cząstkowe, udział w dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jaźwa
Prowadzący grup: Małgorzata Jaźwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)