Instrumentalne metody badań środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-IMBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instrumentalne metody badań środowiska |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2024/25-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
znajomość i umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu analityki chemicznej (wybór i zastosowanie właściwej metody badań składu mineralnego i chemicznego próbek środowiskowych (skał, gleb, gruntów, odpadów, wód i ścieków); umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz laboratoryjnych oraz ich dyskusja z krajową i międzynarodową literaturą naukową. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu Rola i zadania analizy instrumentalnej w badaniach środowiska naturalnego. Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników). Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm. Wybrane najczęściej stosowane w laboratoriach metody analizy chemicznej związków nieorganicznych i organicznych (z uwzględnieniem metod spektroskopowych, potencjometrycznych, chromatograficznych, termicznych). Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. B. Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych Przepisy BHP. Podział i ogólna charakterystyka metod badań próbek środowiskowych. Przygotowanie próbek do analizy (roztwarzanie, stapianie, mineralizacja w systemie otwartym i zamkniętym z wykorzystaniem mineralizatora mikrofalowego, metody rozdzielania); Oznaczenia składu fazowego przy wykorzystaniu metod spektroskopowych opartych na widmach molekularnych (spektroskopia w podczerwieni (IR), spektrometria ramanowska, paramagnetyczny rezonans jądrowy (EPR), nuklearny rezonans jądrowy (NMR); metody oparte na widmach promieniowania rentgenowskiego; metody termiczne; Metody oznaczania składu chemicznego (spektrofotometria absorpcyjna cząsteczkowa, absorpcyjna spektrometria atomowa, spektrometria emisyjna ze wzbudzeniem plazmowym, rentgenowska analiza fluorescencyjna). znaczanie właściwości fizycznych próbek środowiskowych. Oznaczanie składu fazowego próbek gleb, osadów i odpadów. Oznaczanie składu chemicznego próbek środowiskowych. |
Literatura: |
- Cygański A.: Metody spektroskopowe w chemii analitycznej Warszawa 1993. - Cygański A.: Podstawy metod elektroanalitycznych. WNT, Warszawa 1999. - Hulanicki A.: Współczesna chemia analityczna. Wybrane zagadnienia. PWN, Warszawa 2001. - Hulanicki A.: Współczesna chemia analityczna PWN Warszawa 2001 - Kęcki Z.: Podstawy spektroskopii w podczerwieni, PWN, Warszawa 1992 - Kocjan R. (red.): Chemia analityczna. Tom 2. Analiza instrumentalna. PZWL, Warszawa 2000. - Minczewski J., Marczenko Z.: Chemia analityczna. Tom 3. Analiza instrumentalna . PWN, Warszawa 2001 - Namieśnik J., Z.Jamrózgiewicz, M.Pilarczyk, L.Torres: Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy WN-T Warszawa 2000 - Szczepaniak W.: Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN, Warszawa 2002. - Szmal Z.S., Lipiec T.: Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej. PZWL, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/studentka: Wiedza - wyjaśnia zjawiska fizykochemiczne będące u podstaw poznanych metod badawczych - omawia budowę, zasady działania i możliwości analityczne omawianej aparatury badawczej - przedstawia podstawowe techniki preparacyjne poznanych metod instrumentalnych - wymienia zalety i wady poszczególnych metod instrumentalnych Umiejętności - potrafi samodzielnie zaplanować optymalny tok analityczny dla oznaczeń składu pierwiastkowego i fazowego mate-riałów (skały, odpady, wody, ścieki) - potrafi przygotować próbki do badań, - potrafi przeprowadzić analizę chemiczną z wykorzystaniem aparatury zgodnie z instrukcją lub normą PN - potrafi samodzielnie opracować wyniki badań Kompetencje społeczne (postawy) - jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt laboratoryjny i utrzymanie należytego porządku w laboratorium chemicz-nym; - efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych; - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia Wykład: kolokwium zaliczeniowe: test pisemny: z pytaniami otwartymi Laboratorium: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru – kolokwia + ocena ze sprawozdania Podstawowe kryteria W:50%+1 poprawnych odpowiedzi L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych kontrola obecności na ćwiczeniach (warunek zaliczenia przedmiotu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Głowacki | |
Prowadzący grup: | Mariusz Głowacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Głowacki | |
Prowadzący grup: | Mariusz Głowacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Głowacki | |
Prowadzący grup: | Mariusz Głowacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.