Limnologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Limnologia |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 04 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
wykład, konwersatorium i zajęcia terenowe - zaliczenie na ocenę. |
Pełny opis: |
Rozmieszczenie jezior w Polsce i na Świecie; klasyfikacja i podział jezior; geneza rozwoju zbiorników śródlądowych; lokalne uwarunkowania powstawania jezior; wskaźnik jeziorności; morfologia i morfometria jezior; procesy starzenia się jezior; zarastanie i zanikanie jezior; dynamika wód jeziornych; obieg wody w zbiorniku; właściwości fizyczne i chemiczne wód w zbiornikach śródlądowych, przeznaczenie i wykorzystanie jezior. |
Literatura: |
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z.: Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1996. - Dojlido J.: Chemia wód powierzchniowych, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 1995. - Kudelska d., Cydzik D., Soszka H.: Wytyczne monitoringu podstawowego jezior OIKOS, Warszawa 1994. - Jędrasik J.: Uwarunkowania w kształtowaniu struktur termicznych w jeziorach i morzu zamkniętym, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995. - Wiśniewski R.: Rola resuspensji osadów dennych w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych, Wyd. UMK, Toruń 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studentka/student: posiada wiedzę dotyczącą historii genezy oraz rodzajów naturalnych śródlądowych zbiorników wodnych; wykazuje znajomość zasad kierujących powstawaniem oraz zanikaniem jezior; wykazuje znajomość podstawowych czynników wpływających na trofię oraz ustrój tlenowy jeziora; wykazuje znajomość zależności pomiędzy biotycznymi i abiotycznymi czynnikami w obrębie misy jeziora; Umiejętności studentka/student: samodzielnie i świadomie stosuje podstawowe wzory matematyczne, umożliwiające obliczenie wybranych parametrów morfometrycznych jezior; wykazuje umiejętność rozróżniania typów miktycznych oraz troficznych jezior; określić podatność jeziora na wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Kompetencje społeczne (postawy) studentka/student jest odpowiedzialny nie tylko za siebie, koleżanki i kolegów w szczególności pomaga w wykonywaniu trudnych zadań terenowych oraz przestrzega zasad BHP; wykazuje wysoki poziom wrażliwości społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Wykład: egzamin ustny • Konwersatorium: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studentek/studentów w czasie trwania zajęć • Zajęcia terenowe: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny otrzymywanych za sprawozdanie z zajęć terenowych oraz aktywności studentek/studentów w czasie trwania zajęć na jeziorze W:50%+1 poprawnych odpowiedzi K,T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WYK
WT ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Ciesielczuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ciesielczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.