Monitoring i bioindykacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-MB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Monitoring i bioindykacja |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2024/25-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Dećkowska A., Pierścieniak M., Gworek B., Maciaszek D. 2008. Wybrane gatunki roślin jako wskaźniki zmian w środowisku. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych, Nr 37 Manahan S.E. 2010. Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne. PWN, Warszawa |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie z zasadami monitoringu środowiska, podstawowymi metodami pomiaru wskaźników jakości środowiska oraz systemem Państwowego Monitoringu Środowiska. Zapoznanie z głównymi konsekwencjami antropopresji w odniesieniu do różnych komponentów środowiska (powietrze atmosferyczne, gleba, woda) oraz z możliwościami oceny stanu środowiska w oparciu o występujące w nim organizmy. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: Monitoring środowiska - cele i zasady, podstawowe metody badań. Wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska (powietrza, wody i gleby). System Państwowego Monitoringu Środowiska (PMŚ) - założenia i zakres badań. Monitoringu powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i podziemnych, gleb, hałasu, promieniowania jonizującego. Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ekologiczne podstawy bioindykacji. Bioindykatory – kryteria doboru organizmów wskaźnikowych, rodzaje bioindykatorów. Wykorzystanie gatunków roślin i zwierząt do oceny cech siedliskowych i ich antropogenicznych przekształceń oraz zanieczyszczenia środowiska. Problematyka ćwiczeń konwersatoryjnych: Przyrodnicze konsekwencje antropopresji. Analiza danych z badań monitoringowych. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania gatunków wskaźnikowych oraz zmian zachodzących w zespołach ekologicznych i biocenozie – możliwości wykorzystania porostów, mchów, wybranych roślin wyższych, bezkręgowców wodnych i lądowych, ichtiofauny i awifauny. Problematyka ćwiczeń terenowych: Zapoznanie w wybranymi metodami badań monitoringowych i możliwościami analizy cech siedliskowych w oparciu o bioindykatory. |
Literatura: |
Program Państwowego Monitoringu Środowiska. www.gios.gov.pl Publikacje z serii Biblioteka Monitoringu Środowiska. Wyd. GIOŚ Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska – bioindykacja i biomonitoring. Agencja Reklamowo- Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (OŚ1A_W04, OŚ1A_W06, OŚ1A_W09) Posługuje się terminologią fachową w zakresie monitoringu środowiska i bioindykacji. Zna i interpretuje zależności przyczynowo-skutkowe między koncentracją określonych zanieczyszczeń a stanem biotycznych i abiotycznych elementów środowiska. Zna obowiązujący w Polsce system monitoringu środowiska (PMŚ), zakres badań i stosowane w nim metody pomiarowe. Potrafi wskazać metody bioindykacyjne i rodzaje bioindykatorów przeznaczone do oceny warunków siedliskowych oraz zmian środowiskowych wywołanych przez antropopresję. Umiejętności (OŚB1A_U05, OŚB1A_U08, OŚB1A_U29) Analizuje i interpretuje wyniki badań monitoringowych. Ocenia poziom zanieczyszczenia różnych komponentów środowiska w oparciu o dane pomiarów monitoringowych oraz wybrane bioindykatory. Kompetencje społeczne (postawy) (OŚ1A_K01, OŚ1A_K11) Systematycznie aktualizuje swoją wiedzę, rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych. Potrafi określić pozytywny i destruktywny wpływ działalności człowieka na jakość środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin pisemny ćwiczenia konwersatoryjne: zaliczenie z oceną ćwiczenia terenowe: zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: wykład: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi ćwiczenia konwersatoryjne: kolokwia, opracowanie określonego zagadnienia/tematu i jego prezentacja oraz aktywność na zajęciach ćwiczenia terenowe: obserwacja, przygotowanie sprawozdania. Kryteria: W: wykazanie się wiedzą - do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach K, T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych oraz aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Czerniawska-Kusza | |
Prowadzący grup: | Izabela Czerniawska-Kusza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Czerniawska-Kusza, Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Czerniawska-Kusza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Czerniawska-Kusza | |
Prowadzący grup: | Izabela Czerniawska-Kusza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.