Techniki ochrony gleb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-TOG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki ochrony gleb |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć III roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 05 (2024/25-Z) |
Strona przedmiotu: | http://www.kopz.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | I stopnia inżynierskie |
Kierunek studiów: | Ochrona środowiska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 05 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: geologia, gleboznawstwo, geomorfologia B. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień (procesów) z fizyki, biologii i chemii, umiejętność czytania ze zrozumieniem instrukcji do ćwiczeń |
Literatura uzupełniająca: | zob. w sekcji "Literatura" |
Nakład pracy studenta: | Praca własna studenta - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych: 15 x 1 godz. = 15 godz. - przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 15 x 1 godz. = 15 godz. - korzystanie z literatury specjalistycznej do W+L+T= 10 godz. - przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń terenowych: 5 godz. - przygotowanie do kolokwium i obecność na kolokwium: 10 godz. - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 12 godz. Razem 68 godz. = 2 p.ECTS |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: wskazanie zagrożeń wynikających z działalności człowieka i procesów naturalnych kształtujących powierzchnię Ziemi, umiejętność określenia podstawowych czynników wpływających na degradację i dewastację środowiska glebowego. Znajomość i umiejętność oceny technik i metod oraz narzędzi służących do ograniczenia negatywnych zmian w środowisku. Umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz terenowych i laboratoryjnych oraz ich dyskusja z krajową i międzynarodową literaturą naukową. |
Pełny opis: |
Treści programowe: A. Problematyka wykładów: Wprowadzenie do zagadnienia. Definicje pojęć. Prawne aspekty ochrony gruntów. Źródła, rodzaje i charakterystyka zanieczyszczeń podłoża gruntowego. Przekształcenia i degradacja gleb oraz jej formy: geotechniczna degradacja gleb (w tym m. in. przeobrażenia powierzchni Ziemi, mechaniczne uszkodzenie próchniczego poziomu gleby), fizyczna degradacja gleb (w tym m. in. odwodnienie, zawodnienie, erozja wodna i wietrzna); Techniki ochrony przeciwerozyjnej i zagospodarowania gruntów erodowanych, chemiczna degradacja gleb (w tym m. in. zakwaszenie, alkalizacja, zasolenie, degradacja powodowana przez zanieczyszczenie: metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi itp.), biologiczna degradacja gleb. Techniczno-biologiczne sposoby ochrony gleb, w tym ochronne funkcje szaty roślinnej. Agrotechniczne sposoby ochrony gleb Techniki ochrony gleb w środowisku miejskim. Ochrona mokradeł (głównie torfów) i retencja wodna B. Problematyka laboratorium: Metodyka i pobór prób gleb przekształconych chemicznie i biologicznie. Erozja gleb – metody wyznaczania profilu hipsometrycznego stoku, określenie morfologii gleby na zboczu. Procesy stokowe i skutki ich oddziaływania – technika wyznaczania kierunków erozji liniowej, powierzchni zmycia i namycia na stoku. Ocena stopnia zerodowania zbocza. Ocena zagrożenia gleb erozją wodną – techniczne metody wyznaczenia stopni nasilenia potencjalnej erozji wodnej. Metody techniczne i biotechniczne zabezpieczeń przeciwerozyjnych stoków i skarp. Degradacja chemiczna gleb i metody biotechniczne neutralizacji gleb zasolonych - gipsowanie i przemywanie, zmiana struktury gleby. Oznaczenie pH w KCl, oznaczenie stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego kationami o charakterze zasadowym określenie technicznych sposobów neutralizacji gruntów. Ocena stopnia zdegradowania gleb użytkowanych rolniczo, ocena zasobności gleb w fosfor, potas i magnez na podstawie analizy danych – wykreślenie mapy. Degradacja biologiczna gleb – określenie ubytku próchnicy. C. Problematyka zajęć terenowych: Praktyczne zapoznanie studentów z formami degradacji gleb na skutek działalności górniczej(górnictwo odkrywkowe kruszyw i wapieni) oraz działalności erozyjnej wody w czasie powodzi. Poznanie technik stosowanych przy zabezpieczeniach przeciw erozyjnych skarp na zwałowiskach wewnętrznych kopalń odkrywkowych, |
Literatura: |
1. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2. Siuta J. (red.) 1978. Ochrona i rekultywacja gleb, PWR i L, Warszawa 3. Siuta J. (red.) 1999. Ochrona i rekultywacja gruntów w gminie, Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej, Warszawa. 4. Siuta J. 1995. Gleba diagnozowanie stanu i zagrożenia, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa 5. Siuta J. 1982. Ochrona gleb, Materiały do planowania przestrzennego, zeszyt 2, Instytut Kształtowania Środowiska, Warszawa 6. Turski R., Baran S. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wyd. Akad. Rolniczej, Lublin 7. Zadroga B., Oleńczuk-Neyman K. 2001. Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się wg PRK z 2019r. Wiedza: po zakończeniu kursu student: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu degradacji i ochrony gleb OŚ1A_W02 - wymienia i charakteryzuje akty prawne dotyczące ochrony gruntów oraz środowiska glebowego OŚ1A_W18 - charakteryzuje źródła i rodzaje zanieczyszczeń podłoża gruntowego OŚ1A_W06 - omawia poszczególne formy degradacji gleb OŚ1A_W04 - wymienia metody i techniki stosowane w ochronie środowiska glebowego ze szczególnym uwzględnieniem ochronnej funkcji szaty roślinnej OŚ1A_W03, OŚ1A_W10 UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student: - stosuje podstawowe techniki pracy w terenie i laboratorium przydatne w analizie procesów stokowych OŚ1A_U08 - wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem fachowej literatury oraz wykorzystuje ją w opracowaniu sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych OŚ1A_U29 - wykonuje profil hipsometryczny stoku, wskazuje odcinki stoku o największym zagrożeniu erozją OŚ1A_U10 - ocenia wybrane właściwości stoku (nachylenie, uziarnienie, zawartość próchnicy) ze względu na podatność występowania ruchów masowych OŚ1A_U12 - projektuje zabezpieczenia przeciw erozyjne, wybranych odcinków zbocza OŚ1A_U09 - rewiduje zagrożenie jakości gleb ze względu na występujące zanieczyszczenia organiczne i nieorganiczne OŚ1A_U05 - potrafi powiązać wielkość deponowanych zanieczyszczeń ze stopniem degradacji gleb OŚ1A_U05 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student: - jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt laboratoryjny i utrzymanie należytego porządku w laboratorium OŚ1A_W06 - efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych OŚ1A_W05 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów OŚ1A_W10 - określa negatywny wpływ działalności gospodarczej człowieka na powierzchnię ziemi i stara się przeciwdziałać jego skutkom OŚ1A_W12 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe metody i kryteria oceny: • Wykład: egzamin pisemny (100%); • Laboratorium: zaliczenie z oceną prace kontrolne - kolokwia (60%), sprawozdania z ćwiczeń (30%), aktywność podczas zajęć (10%); • Zajęcia terenowe: zaliczenie z oceną sprawozdanie z przeprowadzonych zajęć terenowych (60%), aktywność podczas zajęć (40%). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CW-A
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN CW-A
WYK
WT LAB
ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW-A
WYK
LAB
WT ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.