Podstawy ekologii i biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.12-PEBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.9
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekologii i biologii |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć I roku Inżynieria Środowiska, stacjonarne, semestr 01 (2024/2025-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | pierwszy stopień inżynierskie |
Kierunek studiów: | Inżynieria Środowiska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 01 |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Obecność na zajęciach |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z organizacją materii na poziomie zbiorowisk organizmów żywych oraz wyjaśnienie zachodzących tu zjawisk, jako podstawowych problemów biologicznych. Nabycie wiedzy dotyczącej wzajemnych zależności pomiędzy organizmami oraz współzależnościami pomiędzy organizmami i ich biotopem. Zapoznanie z problematyką współczesnej ekologii. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wykłady oraz zajęcia konwersatoryjne. W ramach wykładów realizowane są następujące zagadnienia: Ekologia na różnych poziomach organizacji; Podstawowe pojęcia; Produkcja pierwotna i wtórna; Biomasa; Ekosystem - struktura i funkcjonowanie; Biocenozy; Mechanizmy homeostatyczne na poziomie organizmu, biocenozy i ekosystemu; Zależności międzygatunkowe i wewnątrzgatunkowe; Struktura troficzna ekosystemu;Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Tolerancja ekologiczna organizmów. Organizmy wskaźnikowe i ich rola bioindykacyjna; Sukcesja ekologiczna - modele i rodzaje; Wpływ czynników zewnętrznych na funkcjonowanie ekosystemów - energia słoneczna, warunki glebowe; Ekosystemy wodne; Bioróżnorodność. Zajęcia konwersatoryjne obejmują: analizę mechanizmów fotosyntetycznych, określanie struktury, wyodrębnianie ekotonów, populacji roślinnych i zwierzęcych, łańcuchów pokarmowych, określanie zależności między gatunkami oraz wskazywanie zagrożeń dla funkcjonowania wybranego ekosystemu opracowywane przez studenta. Cykle biogeochemiczne pierwiastków biogennych. |
Literatura: |
Mackenzie - Ekologia. Krótkie wykłady. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN. Warszawa. Banaszak J., Wiśniewski H. 2003. Podstawy ekologii. Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń Czarnowski M. 1989. Zarys ekologii roślin lądowych. PWN. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza EK 1- wykazuje znajomość praw i zasad ekologicznych EK 2 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań między organizmami a ich biotopem EK 3- zna problematykę ekologii zespołów i ekologii populacyjnej Umiejętności EK 4 - potrafi przeprowadzić podstawową analizę ekologiczną ekosystemu EK 5 - potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z literatury Kompetencje społeczne EK 6- potrafi współdziałać i pracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przygotowania studenta do zajęć - kolokwium pisemne lub ustne. Ocena opracowania przygotowanego przez studenta na zadany temat. Ocena wiedzy studenta - kolokwium z treści wykładów. Kryteria: znajomość podstawowych pojęć ekologicznych, znajomość przebiegu fotosyntezy, rozróżnianie zależności międzygatunkowych, podawanie przykładów, znajomość modeli ekologicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Słodczyk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Słodczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.