Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aparatura procesowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-AP
Kod Erasmus / ISCED: 06.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0719) Inżynieria i technika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aparatura procesowa
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

• poznanie budowy i zasady działania urządzeń do tłoczenia płynów

• poznanie budowy i zasady działania bioreaktorów stosowanych w procesach przemysłowych

• poznanie budowy i zasady działania aparatów stosowanych w procesie oddzielania i oczyszczania produktu reakcji bioche-micznej

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu

Urządzenia do tłoczenia cieczy; pompy tłokowe, wirowe, perystaltyczne, membranowe. Urządzenia do tłoczenia gazów. Bio-reaktory –budowa, zasada działania (reaktory zbiornikowe z mieszadłem, kolumny barbotażowe, reaktory typu airlift, ze zło-żem fluidalnym i upakowanym). Elementy konstrukcyjne bioreaktorów. Napowietrzanie i mieszanie zawiesin drobnoustro-jów. Dezintegratory biomasy, aparaty do klarowania zawiesiny (wirowanie, filtracja). Aparaty do zatężania roztworów –wyparki. Procesy oczyszczania – ekstrakcja, ultra oczyszczanie.

B. Problematyka laboratorium

Zajęcia wprowadzające. Omówienie tematyki ćwiczeń oraz formy zaliczenia. Analiza wzoru sprawozdania. Badanie pojedyn-czej pompy. Wyznaczanie charakterystyki sieci. Badanie układu pomp połączonych szeregowo i równolegle. Pomiar oporów przepływu na wypełnieniu suchym. Zachłystywanie się skruberów. Pomiar ilości cieczy zawieszonej na wypełnieniu. Hydro-dynamika współprądowych kolumn wypełnionych. Hydrodynamika złoża fluidalnego. Pomiar parametrów pracy komory osadczej. Pomiar parametrów pracy odpylacza cyklonowego. Bilans wymiennika ciepła. Zjawisko barbotażu w kolumnach.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, War-szawa 1992.

• Leung W.; Centrifugal separation in biotechnology, Elsevier,2007

• Viesturs U.E., Kuzniecow A.M., Sawienkow W.W.; Bioreaktory, WNT, Warszawa,1990

• Ratledge C., Kristiansen B.; Podstawy biotechnologii; PWN, W-wa, 2011

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• j.w.

B. Literatura uzupełniająca

• Ratledge C., Kristiansen B.; Podstawy biotechnologii; PWN, W-wa, 2011

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 – znajomość budowy i zasady działania urządzeń do tłoczenia cieczy

W2 – znajomość budowy i zasady działania urządzeń do tłoczenia gazów

W3 – znajomość budowy i zasady działania bioreaktorów

W4 – znajomość budowy i zasady działania urządzeń do wydzielania i oczyszczania produktów bioprocesów

Umiejętności

U1 – prezentuje, objaśnia wyniki i wyciąga wnioski z doświadczeń.

Kompetencje społeczne (postawy)

K1- potrafi pracować indywidualnie i w zespole

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

• W – zaliczenie wykładów: kolokwium z całości materiału

• L – kolokwium; ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru.

C. Podstawowe kryteria

W: ocena wiedzy i umiejętności wykazanych na pisemnym zaliczeniu wykładów, sprawdzający założone cele i efekty kształcenia

L: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych oraz ocena umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych – ocena sprawozdania przygotowywanego częściowo w trakcie zajęć, a częściowo po ich zakończeniu; ocena ta obejmuje także umiejętność pracy w zespole

Ocena z poszczególnych form zajęć ustalana jest w oparciu o ilość uzyskanych punktów:

• ocena dostateczna od 50% ogólnej liczby punktów,

• ocena dobra od 70% ogólnej liczby punktów,

• ocena bardzo dobra od 90% ogólnej liczby punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)