Biologia molekularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15-BM-09 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student powinien poznać i rozumieć budowę genu i regulację ekspresji genów, sekwencję wydarzeń i uwarunkowania dogmatu biologii molekularnej (replikacja, mutacja i naprawa DNA; transkrypcja, powstawanie, dojrzewanie i transport mRNA; translacja). Ponadto, celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką badań materiału genetycznego (klonowanie i sekwencjonowanie DNA, biblioteki genomowe i cDNA, metoda PCR i jej praktyczne wykorzystanie, hybrydyzacja kwasów nukleinowych, hybrydyzacja in situ). zajęcia laboratoryjne: mają na celu zdobycie praktycznych umiejętności izolacji materiału genetycznego z komórek prokariotycznych i eukariotycznych (metody izolacji genomowego i plazmidowego DNA, RNA, elektroforeza kwasów nukleinowych). |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: obejmuje - wprowadzenie podstawowych pojęć stosowanych w biologii molekularnej; odkrycia w poszukiwaniu czynnika genetycznego, DNA i rodzaje RNA; zmiany w strukturze chromatyny, modyfikacje chemiczne histonów w powiązaniu z aktywnością genu. Chromosomy, telomery i telomeraza, aberacje strukturalne chromosomów, hybrydyzacja in situ, chromosom Philadelphia. Replikacja i jej mechanizm u pro- i eukariota, mechanizm działania polimeraza DNA, PCR. Rekombinacja homologiczna, naprawa uszkodzonego DNA, progeria. Choroby wywołane dziedziczeniem zmiennej wielkości segmentów DNA i aberracjami liczbowymi chromosomów. Transkrypcja, potranskrypcyjna obróbka premRNA, negatywna i pozytywna regulacja transkrypcji, represory i induktory, rodzaje i działanie czynników transkrypcyjnych, białka regulatorowe. Interferencyjny RNA (iRNA), wyciszenie genów, translacja i degradacja białek, klonowanie i inżynieria genetyczna, organizmy transgeniczne. B. Problematyka laboratorium: Izolacja DNA i RNA z komórek bakteryjnych metodą mikrokolumnową. Wykrywanie (1) mutacji w genie CCR5 Homo sapiens i (2) obecności Salmonella sp. w produktach spożywczych metodą PCR. Transformacja komórek E. coli wektorem plazmidowym pUC9 i komórek Saccharomyces cerevisiae wektorem wahadłowym pFL44L. Analiza wyników transformacji. Degradacja DNA |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Węgleński P. Genetyka molekularna, PWN, 2008 • Berg JM., Tymoczko JL., Stryer L., Biochemia, PWN, 2009 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta • Allison LA., Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo uniwersytetu warszawskiego, 2007 • Brown TA., Genomy, PWN, 2001 • Augustyniak J. i Michejda J., Biologia molekularna, PWN, 1999 • Bates AD., McLennan AG., Turner PC., White MRH., Biologia Molekularna, Krótkie wykłady, PWN, 2009 • King RC, Stansfield WD, Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, PAN, Poznań, 2002 B. Literatura uzupełniająca • Garrett RH., Grisham CM., Biochemistry, 2005 • Alberts B., Johnson A., Lewis J.,. Raff M., Roberts K., Walter P., Molecular Biology of the Cell, 4th ed, Garland Publishing, 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 Charakteryzuje podstawowe zjawiska i procesy biologii molekularnej W2 Opisuje przebieg i zależności dogmatu biologii molekularnej W3 Opisuje mechanizmy molekularne replikacji, transkrypcji i translacji, przepływu informacji genetycznej i regulacji ekspresji genów W4 Opisuje reguły dziedziczenia posługując się opisem molekularnym i genetycznym oraz uwarunkowania różnorodności biologicznej W5 Wymienia podstawowe zasady stosowania technik inżynierii genetycznej i komórkowej oraz biotechnologii, możliwości ich wykorzystania w praktyce, jak również obwarowania bioetyczne W6 Posługuje się podstawową terminologią naukową w języku polskim i angielskim z zakresu biologii molekularnej i dziedzin pokrewnych Umiejętności U1 Samodzielnie prowadzi doświadczenia związane z izolacją, oczyszczaniem i charakterystyką materiału genetycznego pod kierunkiem opiekuna U2 Potrafi uczyć się samodzielnie U3 Czyta ze zrozumieniem naukowe teksty z dziedziny biologii molekularnej i biotechnologiii w języku angielskim oraz komunikuje się w tym języku na poziomie B2 U4 Samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji naukowych, w tym elektronicznych U5 Opracowuje wyniki badań eksperymentalnych, szacuje błędy i niepewność pomiarów Kompetencje społeczne (postawy) K1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych K2 Postępuje zgodnie z zasadami bioetyki K3 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę biologiczną i biotechnologiczną K4 Reaguje prawidłowo w sytuacji zagrożenia |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia W - egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i pytaniami testowymi L - ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru ze sprawdzianów, aktywności na zajęciach i sprawozdań C. Podstawowe kryteria W: do zdania egzaminu wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania obejmujące 60% materiału L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, aktywności na zajęciach i poprawności sprawozdań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.