Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia molekularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-BM-09
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia molekularna
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Student powinien poznać i rozumieć budowę genu i regulację ekspresji genów, sekwencję wydarzeń i uwarunkowania dogmatu biologii molekularnej (replikacja, mutacja i naprawa DNA; transkrypcja, powstawanie, dojrzewanie i transport mRNA; translacja). Ponadto, celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką badań materiału genetycznego (klonowanie i sekwencjonowanie DNA, biblioteki genomowe i cDNA, metoda PCR i jej praktyczne wykorzystanie, hybrydyzacja kwasów nukleinowych, hybrydyzacja in situ).

zajęcia laboratoryjne: mają na celu zdobycie praktycznych umiejętności izolacji materiału genetycznego z komórek prokariotycznych i eukariotycznych (metody izolacji genomowego i plazmidowego DNA, RNA, elektroforeza kwasów nukleinowych).

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: obejmuje - wprowadzenie podstawowych pojęć stosowanych w biologii molekularnej; odkrycia w poszukiwaniu czynnika genetycznego, DNA i rodzaje RNA; zmiany w strukturze chromatyny, modyfikacje chemiczne histonów w powiązaniu z aktywnością genu. Chromosomy, telomery i telomeraza, aberacje strukturalne chromosomów, hybrydyzacja in situ, chromosom Philadelphia. Replikacja i jej mechanizm u pro- i eukariota, mechanizm działania polimeraza DNA, PCR. Rekombinacja homologiczna, naprawa uszkodzonego DNA, progeria.

Choroby wywołane dziedziczeniem zmiennej wielkości segmentów DNA i aberracjami liczbowymi chromosomów. Transkrypcja, potranskrypcyjna obróbka premRNA, negatywna i pozytywna regulacja transkrypcji, represory i induktory, rodzaje i działanie czynników transkrypcyjnych, białka regulatorowe. Interferencyjny RNA (iRNA), wyciszenie genów, translacja i degradacja białek, klonowanie i inżynieria genetyczna, organizmy transgeniczne.

B. Problematyka laboratorium: Izolacja DNA i RNA z komórek bakteryjnych metodą mikrokolumnową. Wykrywanie (1) mutacji w genie CCR5 Homo sapiens i (2) obecności Salmonella sp. w produktach spożywczych metodą PCR. Transformacja komórek E. coli wektorem plazmidowym pUC9 i komórek Saccharomyces cerevisiae wektorem wahadłowym pFL44L. Analiza wyników transformacji. Degradacja DNA

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Węgleński P. Genetyka molekularna, PWN, 2008

• Berg JM., Tymoczko JL., Stryer L., Biochemia, PWN, 2009

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Allison LA., Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo uniwersytetu warszawskiego, 2007

• Brown TA., Genomy, PWN, 2001

• Augustyniak J. i Michejda J., Biologia molekularna, PWN, 1999

• Bates AD., McLennan AG., Turner PC., White MRH., Biologia Molekularna, Krótkie wykłady, PWN, 2009

• King RC, Stansfield WD, Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, PAN, Poznań, 2002

B. Literatura uzupełniająca

• Garrett RH., Grisham CM., Biochemistry, 2005

• Alberts B., Johnson A., Lewis J.,. Raff M., Roberts K., Walter P., Molecular Biology of the Cell,

4th ed, Garland Publishing, 2002

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Charakteryzuje podstawowe zjawiska i procesy biologii molekularnej

W2 Opisuje przebieg i zależności dogmatu biologii molekularnej

W3 Opisuje mechanizmy molekularne replikacji, transkrypcji i translacji, przepływu informacji genetycznej i regulacji ekspresji genów

W4 Opisuje reguły dziedziczenia posługując się opisem molekularnym i genetycznym oraz uwarunkowania różnorodności biologicznej

W5 Wymienia podstawowe zasady stosowania technik inżynierii genetycznej i komórkowej oraz biotechnologii, możliwości ich wykorzystania w praktyce, jak również obwarowania bioetyczne

W6 Posługuje się podstawową terminologią naukową w języku polskim i angielskim z zakresu biologii molekularnej i dziedzin pokrewnych

Umiejętności

U1 Samodzielnie prowadzi doświadczenia związane z izolacją, oczyszczaniem i charakterystyką materiału genetycznego pod kierunkiem opiekuna

U2 Potrafi uczyć się samodzielnie

U3 Czyta ze zrozumieniem naukowe teksty z dziedziny biologii molekularnej i biotechnologiii w języku angielskim oraz komunikuje się w tym języku na poziomie B2

U4 Samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji naukowych, w tym elektronicznych

U5 Opracowuje wyniki badań eksperymentalnych, szacuje błędy i niepewność pomiarów

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych

K2 Postępuje zgodnie z zasadami bioetyki

K3 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę biologiczną i biotechnologiczną

K4 Reaguje prawidłowo w sytuacji zagrożenia

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia

W - egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i pytaniami testowymi

L - ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru ze sprawdzianów, aktywności na zajęciach i sprawozdań

C. Podstawowe kryteria

W: do zdania egzaminu wymagane jest udzielenie poprawnych

odpowiedzi na pytania obejmujące 60% materiału

L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, aktywności na zajęciach i poprawności sprawozdań

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)