Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia ogólna i fizyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-CHOF-12
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chemia ogólna i fizyczna
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

przyswojenie wiedzy dotyczącej z chemii ogólnej i chemii fizycznej szczególnie przydatnej w dalszych etapach nauki

ugruntowanie umiejętności rozwiązywania zadań dotyczących m. in. statyki i kinetyki chemicznej oraz elektrochemii, nabycie umiejętności interpretowania wyników badań

wykształcenie umiejętności praktycznego posługiwania się podstawowym sprzętem laboratoryjnym oraz zapoznanie studentów z urządzeniami pomiarowymi będącymi na wyposażeniu pracowni, m. in. aparatem AAS oraz analizatorem rtęci, umiejętność pracy samodzielnej i pracy w zespole

Pełny opis:

Problematyka wykładu

W1a- Omówienie programu zajęć, warunków uczestnictwa studentów i wymagań egzaminacyjnych

W1b- Z historii chemii

W2- Budowa atomu, model Bohra, orbitale atomowe, elektronowa struktura atomu, równanie Schrödingera,

W3- Układ okresowy, właściwości pierwiastków, rodzaje wiązań chemicznych

W4- Gazy doskonałe i rzeczywiste, prawa gazowe, kinetyczna teoria gazów

W5- Przemiany fazowe, reguła faz Gibasa, mieszaniny azeotropowe i zeotropowe

W6- Pojęcie kwasu i zasady, wg Brönsteda, Lowry’ego, pH, równowagi w roztworach elektrolitów, utlenianie i redukcja, półogniwa, szereg napięciowy

W7- Alkacymetria i konduktometria

W8- Utlenianie i redukcja, półogniwa, szereg napięciowy

W9- Kinetyka chemiczna, rząd reakcji, stała szybkości reakcji

W10 - Zjawiska dyfuzyjne, prawa Ficka, siła napędowa procesu dyfuzji

W11- Osmoza, odwrócona osmoza, interdyfuzja

W12- Procesy adsorpcji i absorpcji, izotermy adsorpcji

W13- Wymiana jonowa

W14- Metody instrumentalne w analizie chemicznej

W15- Powtórzenie i podsumowanie kursu

B. Problematyka ćwiczeń / konwersatorium

K1a- Omówienie programu i formy zaliczenia zajęć

K1b- Nomenklatura chemiczna

K2- Stężenia procentowe, molowe, ułamek molowy

K3- Równowagi w roztworach elektrolitów; stała dysocjacji, iloczyn rozpuszczalności

K4- Roztwory buforowe, pH

K5- Reakcje redoks

K6- Reakcje redoks

K7- Elektrochemia, równanie Nernsta, prawa Faradaya

K8- Równowagi w fazie gazowej, gazy doskonałe i rzeczywiste

K9- Kolokwium sprawdzające

K10- Procesy dyfuzyjne, interpretacja i zastosowanie prawa Ficka

K11- Równowagi adsorpcji, zastosowanie i interpretacja izoterm Langmuira i Freundlicha

K12- Równowagi heterofazowej wymiany jonowej

K13- Opis równowag procesów sorpcji – samodzielne opracowanie i interpretacja wyników

K14- Opis kinetyki procesów sorpcji – samodzielne opracowanie i interpretacja wyników

K15- Zajęcia zaliczeniowe

C. Problematyka ćwiczeń / laboratorium

L1- BHP na pracowni, omówienie tematów ćwiczeń

L2- Roztwory, sporządzanie roztworów, przygotowanie roztworów mianowanych

L3- Wykrywanie skrobi oraz jonów sodu i potasu w produktach spożywczych

L3- Miareczkowanie pehametryczne

L4- Miareczkowanie wobec fenoloftaleiny: mocny kwas – mocna zasada

L5- Miareczkowanie konduktometryczne

L6- Wyznaczanie zmian konduktywności w zależności od stężenia jonów w roztworze

L7- Absorpcja ditlenku węgla w wodzie i w roztworach NaOH

L8- Spektrokolorymetria

L9- Ogniwo stężeniowe

L10- Ekstrakcja metali ciężkich z próbek środowiskowych

L11- Otrzymywanie srebra z AgNO3

L12- Wyznaczanie zmian konduktywności i stężenia jonów wodorowych w procesie wymiany jonowej

L13- Kinetyka dyfuzji jonów wodorowych przez przegrody półprzepuszczalne

L14- Mineralizacja próbek środowiskowych w mineralizatorze mikrofalowym

L15- Absorpcyjna spektrometria atomowa, analizator rtęci

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Pajdowski L.: Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

• Atkins P.W.: Chemia fizyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

• Śliwa A. (red.): Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa 1987 (lub wydania wcześniejsze).

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Minczewski J. i Marczenko Z.: Chemia analityczna 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, War-szawa 1997.

Minczewski J. i Marczenko Z.: Chemia analityczna 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 1997.

B. Literatura uzupełniająca

• Cygański A.: Metody elektroanalityczne, WNT, Warszawa 1995.

• Śliwa A.: Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa 2009

• Pigoń K. i Ruziewicz Z.: Chemia fizyczna, T. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 Opisuje znaczenie chemii dla funkcjonowania życia oraz rozpoznaje podstawowe reguły rządzące reakcjami chemicznymi.

W 2 Zna podstawową terminologię naukową w języku polskim z zakresu chemii ogólnej i fizycznej

W 3 Określa podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium chemicznym

Umiejętności

U 1 Wykorzystuje narzędzia matematyczne do opisu zjawisk i procesów chemicznych

U 2 Samodzielnie prowadzi eksperymenty pod kierunkiem opiekuna

U 3 Posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym w chemii i biotechnologii

U 4 Przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w laboratorium proste pomiary chemiczne

U 5 Opracowuje wyniki badań eksperymentalnych, szacuje błędy i niepewność pomiarów

Kompetencje społeczne (postawy)

K 1 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

K 2 Postępuje zgodnie z zasadami bioetyki

K 3 Dba o bezpieczeństwo własne oraz innych osób podczas pracy

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia

• W - egzamin pisemny: z pytaniami (zadaniami) otwartymi

• L - zaliczenie kolokwium

• K - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru

C. Podstawowe kryteria

W: egzamin pisemny, ocena zaangażowania studentów

K: kolokwium, ocena zaangażowania, przypadkowe pytania w trakcie prowadzenia zajęć, obecność na zajęciach

L: kolokwium końcowe, ocena sprawozdań ocena przygotowania studenta do bieżących ćwiczeń (rozmowa sprawdzająca)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)