Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka stosowana

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-MS
Kod Erasmus / ISCED: 11.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Matematyka stosowana
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie z elementarnymi twierdzeniami i ich wykorzystaniem w zakresie rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych

Zapoznanie z elementarnymi twierdzeniami geometrii analitycznej i różniczkowej.

Zapoznanie z wybranymi przykładami zastosowań metod analitycznych w zagadnieniach przyrodniczych.

Wykształcenie elementarnych umiejętności obliczeniowych niezbędnych do rozwiązywania zagadnień geometrycznych.

Wykształcenie elementarnych umiejętności obliczeniowych do rozwiązywania typowych równań różniczkowych zwyczajnych i układów równań różniczkowych liniowych.

Wykształcenie elementarnych umiejętności obliczeniowych niezbędnych przy wykorzystaniu narzędzi matematycznych do opi-su zjawisk i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych.

Pełny opis:

A. Wykład:

Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Funkcje wielu zmiennych i ich własności. Pochodna funkcji wielu zmiennych, pochodne cząstkowe. Różniczka cząstkowa i zupełna. Całka wielokrotna. Elementy geometrii analitycznej i różniczkowej. Pojęcie równania różniczkowego i rozwiązywanie zależności różniczkowych. Wybrane zastosowania rachunku różniczko-wego w problematyce przyrodniczej. Transformata Laplace’a i jej wybrane zastosowania. Równanie logistyczne.

B. Ćwiczenia – tematyka rozwiązywanych zadań:

Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Wybrane zastosowania rachunku całkowego. Pochodna funkcji wielu zmien-nych, pochodna cząstkowa. Wykorzystanie różniczki do obliczeń. Elementy geometrii analitycznej i różniczkowej. Oblicza-nie wybranych całek krzywoliniowych i wielokrotnych. Pojęcie równania różniczkowego i rozwiązywanie prostych zależ-ności różniczkowych. Przykłady zastosowań rachunku różniczkowego w problematyce przyrodniczej. Zastosowanie trans-formaty Laplace’a.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

• Bronsztejn, Siemiendiajew; Matematyka. Poradnik encyklopedyczny. PWN, 1990;

• Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I i cz. II PWN, W wa 2002;

• Pietraszko J., Matematyka – teoria, przykłady, zadania, Ofic.Wyd.Polit.Wroc. W w 1997;

B. Literatura uzupełniająca

• Brzostek M., Zb. zad. z matematyki dla biol., Wyd. Uniw. Warsz. 2008

• Wrzostek D., Matematyka dla biologów, wyd. Uniw. Warsz., W-wa 2008;

• Żakowski W., Decewicz G: Matematyka cz. I i cz. II, WNT W-wa 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 student zna definicje, twierdzenia i przykłady w zakresie tematyki realizowanej na wykładzie.

Umiejętności

U1 student posiadł umiejętność obliczania typowych całek oznaczonych i nieoznaczonych

U2 student potrafi zastosować posiadaną umiejętność liczenia całek do rozwiązywania typowych problemów geometrycznych.

U3 student potrafi rozwiązywać wybrane przykłady równań różniczkowych zwyczajnych z wykorzystaniem elementarnych metod obliczeniowych

U4 student potrafi rozwiązywać przykładowe równania różniczkowe zwyczajne i liniowe układy równań z wykorzystaniem transformaty Laplace’a..

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 Wyeliminowanie werbalnego sposobu zdobywania i przekazywania wiedzy.

K2 Umiejętność samodzielnego i precyzyjnego myślenia.

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia

• W – egzamin pisemny: z zadaniami i pytaniami lub egzamin ustny: z zadaniami i pytaniami

• K – ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie pisemnego kolokwium i ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za rozwiązywanie zadań.

C. Podstawowe kryteria

W, K: oceny F-formująca, P-podsumowująca

F1- ocena wiadomości teoretycznych niezbędnych do rozwiązywania zadań w trakcie ćwiczeń

F2- obserwacja pracy studenta przy rozwiązywaniu zadań w trakcie ćwiczeń

P1 – ocena wiadomości teoretycznych na sprawdzianie z zakresu tematyki poruszanej na wykładzie

P2 – ocena umiejętności rozwiązywania zadań na sprawdzianach lub kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)