Technika pomiarów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15-TP-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
06.9
|
Nazwa przedmiotu: | Technika pomiarów |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie podstawowych pojęć z dziedziny metrologii Poznanie algorytmu czynności w procesie pomiarowym Poznanie sposobów analizy błędów i niepewności w procesie pomiarowym Poznanie metod pomiarów (ze szczególnym uwzględnieniem cyfrowej metody pomiaru Poznanie układu jednostek miar SI i pochodnych jednostek mających nazwy własne Poznanie zasad organizacji badań międzylaboratoryjnych w procesach akredytacji i nadzoru laboratoriów Poznanie zasad walidacji procedur analitycznych |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu W 1 - Analiza różnych definicji procesu pomiarowego. Zasady i metody pomiaru-definicje i przykłady. Narzędzia pomiarowe i ich klasyfikacja W 2 - Algorytm czynności w procesie pomiarowym oraz schemat źródeł kosztów związanych z użyciem narzędzia pomiarowego W 3 - Klasyfikacja źródeł błędu pomiaru- diagram Ishikawy W 4 - Algorytm oszacowania niedokładności wyniku pomiaru. W 5 i W 6 - Rozkład normalny błędów przypadkowych, współczynnik rozszerzenia-szacowanie niepewności typu A W 7 - Metoda bezpośrednia pomiaru, klasa dokładności przyrządu pomiarowego W 8 - Metoda pośrednia pomiaru, transfer błędów i niepewności pomiaru przy metodzie pośredniej-przykłady W 9 i W10 - Analogowa i cyfrowa metoda pomiaru. Proces próbkowania i dyskretyzacji sygnału. Twierdzenie Shannona o próbkowaniu-wnioski. W11 - Metoda zerowa pomiaru-błąd nieczułości wskaźnika stanu równowagi-przykłady. W12 - Układ jednostek miar SI. Organizacja krajowej i międzynarodowej służby miar W13 - Klasyfikacja badań międzylaboratoryjnych ze względu na wyznaczony cel oraz typ prowadzonych badań. Kompetencje laboratoriów. W14 - Proces walidacji metody analitycznej(pomiarowej): dokładność, poprawność, precyzja, powtarzalność-przykład. W15 - Przykład walidacji metody analitycznej B. Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych L 1 - Regulamin i zasady BHP w laboratorium techniki pomiarów L 2 - A) Próbkowanie zbioru i określenie jego estymatorów; B) Badanie korelacji dwóch zbiorów L 3 - Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości L 4 - Konsultacja i dyskusja nad protokółem z badań-ćwiczenie 1 i 2. L 5 - Wyznaczanie charakterystyk statycznych i kalibracja elektrycznych czujników temperatury. L 6 - Wyznaczanie charakterystyk statycznych i kalibracja elektrycznych czujników poziomu cieczy L 7 - Konsultacja i dyskusja nad protokółem z badań-ćwiczenie 3 i 4. L 8 - Pomiary przemieszczeń liniowych-badanie właściwości narzędzi pomiarowych L 9 - Pomiar wymiarów geometrycznych kamerą TV. L10 - Konsultacja i dyskusja nad protokółem z badań-ćwiczenia 5 i 6. L11 - Wyznaczanie właściwości dynamicznych przetworników pomiarowych L12 - Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych i obrona sprawozdań z pomiarów |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): • Systemy zarządzania pomiarami-Wymagania dotyczące procesów pomiarowych i wyposażenia pomiarowego. PN-EN ISO 10012:2004 • Konieczko P. i inni: Ocena i kontrola jakości wyników analitycznych, Wyd. CEEAM, Polit. Gdańska, Gdańsk, 2004, B. Literatura uzupełniająca • Łomnicki A.: Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników,PWN,Warszawa,2010 • Wyrażanie niepewności pomiaru - Przewodnik, Wyd. GUM, Warszawa, 1999, • Taylor J.R.: Wstęp do analizy błędu pomiarowego,PWN,Warszawa,1995 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 student zna sposoby szacowania błędów i niepewności pomiarów i metod kalibracji aparatury pomiarowej W2 student zna zasady konstrukcji układu jednostek miar SI; W 3 student zna zasady procesu akredytacji laboratoriów badawczych W4 student zna zasady walidacji procedur analitycznych Umiejętności U1 student potrafi ocenić jakie wielkości są mierzalne, a które są niemierzalne U2 student wie jakie czynności należy wykonać, aby uznać proces pomiarowy za zakończony U 3 student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i formułować wnioski Kompetencje społeczne (postawy) K 1 student potrafi pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia • W - zaliczenie pisemne wykładów • L - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz ustnego zaliczenia sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych C. Podstawowe kryteria OCENY F-FORMUJĄCA, P-PODSUMOWUJĄCA F1 - obserwacja pracy laboratoryjnej studenta F2 - ocena wiadomości teoretycznych do każdego ćwiczenia F3 - ocena zapisów w dzienniku laboratoryjnym P1 - ocena umiejętności opracowywania sprawozdania z pomiarów P2 - ocena wiadomości teoretycznych z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.