Biologia molekularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15.BTI-BM |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II rok Biotechnologia inżynierska, stacjonarne, semestr 04 (2025/26-L) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | 1. Lewandowska Ronnegren A. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. MedPharm, 2018. 2. Słomski R. (red.) Analiza DNA – teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008. |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia Poznanie podstawowych pojęć w biologii molekularnej. Zrozumienie mechanizmów powstania i ewolucji informacji genetycznej; procesów replikacji DNA, translacji, transkrypcji oraz mechanizmów naprawy i rekombinacji DNA. Poznanie możliwości analiz cząsteczek kwasów nukleinowych oraz przewidywania ich struktur drugo- i trzeciorzędowych. Poznanie możliwości wykorzystanie wiedzy o funkcjonowaniu genów do badania procesów biologicznych z zakresu ewolucji i ekologii, filogenetyki i biologii sądowej. Nabycie umiejętności izolacji materiału genetycznego pochodzącego z różnych źródeł. Nabycie umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia reakcji PCR oraz przeanalizowania wyników sekwencjonowania DNA. Nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji laboratoryjnej. Wykształcenie umiejętności planowania, przeprowadzenia i analizy wyników doświadczeń z zakresu biologii molekularnej z zachowaniem odpowiedzialności za bezpieczeństwo, powierzany sprzęt oraz własną pracę. |
Pełny opis: |
Wykład Podstawowe pojęcia w biologii molekularnej. Powstanie i ewolucja informacji genetycznej. Świat RNA. Ewolucja kodu genetycznego. Ewolucja sekwencji DNA i białek. Rodzaje RNA, budowa i funkcje; analiza struktur pierwszorzędowych DNA i RNA. Analizy struktur drugorzędowych RNA – podstawy. Metody przewidywania struktur drugorzędowych i trzeciorzędowych RNA. Genomika, proteomika, metabolomika i inne –omiki. Markery molekularne. Barkoding DNA, mini-barkoding DNA. Filogenetyka i taksonomia molekularna. Ekologia molekularna; filogeografia. Biologia molekularna genu; replikacja DNA; uszkodzenia, naprawa i rekombinacja DNA. Transkrypcja u prokariontów i eukariontów i jej regulacja. Laboratorium: Izolacja genomowego DNA z komórki zwierzęcej. Izolacja DNA z wymazu. Reakcja PCR, jej planowanie, optymalizacja. Projektowanie starterów do reakcji PCR. Oznaczanie płci genetycznej przy pomocy reakcji PCR. Wykrywanie oporności genotypowej metodą PCR (wykrywanie delecji 32 pz w genie CCR5 związaną z opornością na zakażenie wirusem HIV-1). Elektroforeza DNA. Oczyszczanie produktu reakcji PCR. Metody analiz wyników sekwencjonowania DNA. Prowadzenie dokumentacji laboratoryjnej. |
Literatura: |
Allison L.A. Podstawy biologii molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2009. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Lewandowska Ronnegren A. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. MedPharm, 2018. Słomski R. (red.) Analiza DNA – teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., Biologia molekularna. Krótkie wykłady, M.R.H. White; PWN 2007. |
Efekty uczenia się: |
EUW1 Ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i terminów stosowanych w biologii molekularnej oraz zdaje sobie sprawę z możliwości wykorzystanie wiedzy o funkcjonowaniu genów w aspekcie praktycznym EUW2 Zna mechanizmy powstania i ewolucji informacji genetycznej, kodu genetycznego oraz sekwencji DNA i białek EUW3 Ma wiedzę w zakresie procesów replikacji DNA, translacji, transkrypcji oraz mechanizmów naprawy i rekombinacji DNA EUW4 Zna podstawy analiz cząsteczek kwasów nukleinowych i białek oraz przewidywania ich struktur drugorzędowych i trzeciorzędowych EUU1 Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia stosowane w badaniach DNA, RNA i białek EUU2 Posiada umiejętność izolacji materiału genetycznego, zaplanowania i przeprowadzenia reakcji PCR oraz przeanalizowania wyników sekwencjonowania DNA EUU3 Potrafi pracując w zespole pod kierunkiem opiekuna wykonać określone zadania badawcze, prowadzić obserwacje i pomiary, interpretować wyniki i wyciągać wnioski EUK1 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadania badawcze, za bezpieczeństwo pracy własnej i innych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: Wykład: pisemny test zaliczeniowy (test wyboru oraz z pytaniami otwartymi), uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi Laboratorium: Kolokwium zaliczeniowe – uzyskanie 51% punktów [40% oceny końcowej]; Przygotowanie sprawozdań (kart pracy) z realizowanych ćwiczeń [50% oceny końcowej]; Aktywność na zajęciach [10% oceny końcowej]. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Paweł Domagała, Jerzy Lis, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Paweł Domagała, Jerzy Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.