Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia molekularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15.BTI-BM
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia molekularna
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć II rok Biotechnologia inżynierska, stacjonarne, semestr 04 (2025/26-L)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

1. Lewandowska Ronnegren A. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. MedPharm, 2018.

2. Słomski R. (red.) Analiza DNA – teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008.


Skrócony opis:

Cele kształcenia

Poznanie podstawowych pojęć w biologii molekularnej.

Zrozumienie mechanizmów powstania i ewolucji informacji genetycznej; procesów replikacji DNA, translacji, transkrypcji oraz mechanizmów naprawy i rekombinacji DNA.

Poznanie możliwości analiz cząsteczek kwasów nukleinowych oraz przewidywania ich struktur drugo- i trzeciorzędowych.

Poznanie możliwości wykorzystanie wiedzy o funkcjonowaniu genów do badania procesów biologicznych z zakresu ewolucji i ekologii, filogenetyki i biologii sądowej.

Nabycie umiejętności izolacji materiału genetycznego pochodzącego z różnych źródeł.

Nabycie umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia reakcji PCR oraz przeanalizowania wyników sekwencjonowania DNA.

Nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji laboratoryjnej.

Wykształcenie umiejętności planowania, przeprowadzenia i analizy wyników doświadczeń z zakresu biologii molekularnej z zachowaniem odpowiedzialności za bezpieczeństwo, powierzany sprzęt oraz własną pracę.

Pełny opis:

Wykład

Podstawowe pojęcia w biologii molekularnej.

Powstanie i ewolucja informacji genetycznej. Świat RNA.

Ewolucja kodu genetycznego. Ewolucja sekwencji DNA i białek.

Rodzaje RNA, budowa i funkcje; analiza struktur pierwszorzędowych DNA i RNA.

Analizy struktur drugorzędowych RNA – podstawy.

Metody przewidywania struktur drugorzędowych i trzeciorzędowych RNA.

Genomika, proteomika, metabolomika i inne –omiki.

Markery molekularne. Barkoding DNA, mini-barkoding DNA.

Filogenetyka i taksonomia molekularna.

Ekologia molekularna; filogeografia.

Biologia molekularna genu; replikacja DNA; uszkodzenia, naprawa i rekombinacja DNA.

Transkrypcja u prokariontów i eukariontów i jej regulacja.

Laboratorium:

Izolacja genomowego DNA z komórki zwierzęcej.

Izolacja DNA z wymazu.

Reakcja PCR, jej planowanie, optymalizacja.

Projektowanie starterów do reakcji PCR.

Oznaczanie płci genetycznej przy pomocy reakcji PCR.

Wykrywanie oporności genotypowej metodą PCR (wykrywanie delecji 32 pz w genie CCR5 związaną z opornością na zakażenie wirusem HIV-1).

Elektroforeza DNA.

Oczyszczanie produktu reakcji PCR.

Metody analiz wyników sekwencjonowania DNA.

Prowadzenie dokumentacji laboratoryjnej.

Literatura:

Allison L.A. Podstawy biologii molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2009.

Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Lewandowska Ronnegren A. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. MedPharm, 2018.

Słomski R. (red.) Analiza DNA – teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008.

Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., Biologia molekularna. Krótkie wykłady, M.R.H. White; PWN 2007.

Efekty uczenia się:

EUW1 Ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i terminów stosowanych w biologii molekularnej oraz zdaje sobie sprawę z możliwości wykorzystanie wiedzy o funkcjonowaniu genów w aspekcie praktycznym

EUW2 Zna mechanizmy powstania i ewolucji informacji genetycznej, kodu genetycznego oraz sekwencji DNA i białek

EUW3 Ma wiedzę w zakresie procesów replikacji DNA, translacji, transkrypcji oraz mechanizmów naprawy i rekombinacji DNA

EUW4 Zna podstawy analiz cząsteczek kwasów nukleinowych i białek oraz przewidywania ich struktur drugorzędowych i trzeciorzędowych

EUU1 Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia stosowane w badaniach DNA, RNA i białek

EUU2 Posiada umiejętność izolacji materiału genetycznego, zaplanowania i przeprowadzenia reakcji PCR oraz przeanalizowania wyników sekwencjonowania DNA

EUU3 Potrafi pracując w zespole pod kierunkiem opiekuna wykonać określone zadania badawcze, prowadzić obserwacje i pomiary, interpretować wyniki i wyciągać wnioski

EUK1 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadania badawcze, za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

Metody i kryteria oceniania:

wykład:

Wykład: pisemny test zaliczeniowy (test wyboru oraz z pytaniami otwartymi), uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi

Laboratorium:

Kolokwium zaliczeniowe – uzyskanie 51% punktów [40% oceny końcowej];

Przygotowanie sprawozdań (kart pracy) z realizowanych ćwiczeń [50% oceny końcowej];

Aktywność na zajęciach [10% oceny końcowej].

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Lis
Prowadzący grup: Paweł Domagała, Jerzy Lis, Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Lis
Prowadzący grup: Paweł Domagała, Jerzy Lis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)