Podstawy żywienia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15.BTI-BPZCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy żywienia człowieka |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | Fiedurek J.: Rola żywności i żywienia w profilaktyce i terapii chorób człowieka, Wyd. UMCS, Lublin 2007 2. Gawęcki J., Mossor-Pietraszewska T.: Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa 2004 3. Gertig H., Przysławski J.: Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 2006 4. Rutkowski A., Prozdrowotne dodatki do żywności, Wyd. APEKS, Konin 2000 5. Światowy G. Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania. PWE Warszawa 2006. 6. Artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z rolą pożywienia i składników pokarmowych w zaspokajaniu potrzeb żywieniowych człowieka. 2. Zdobycie przez studentów wiedzy na temat wskaźników wartości odżywczej żywności i zasad racjonalnego odżywiania oraz skutkówi nieprawidłowego odżywiania i profilaktyki chorób dietozależnych. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Wprowadzenie do nauki o żywieniu. Podstawowe definicje. Związek między żywnością, żywieniem a zdrowiem człowieka 2. Jakość i bezpieczeństwo żywności. Skutki zdrowotne skażenia i zanieczyszczenia żywności. 3. Składniki pokarmowe. Białka, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne, witaminy – rola żywieniowa, ystępowanie, wpływ nadmiaru i niedoboru na organizm, zapotrzebowanie. 4. Wartość odżywcza żywności. 5. Wartość kaloryczna żywności a zapotrzebowanie organizmu na energię. 6. Racjonalne żywienie – cel i znaczenie. Normy żywieniowe. 7. Znaczenie żywienia w profilaktyce wybranych chorób cywilizacyjnych. 8. Zaliczenie Konwersatorium (1K) 1. Trawieniu i przyswajanie węglowodanów, białek i tłuszczów 2. Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne (głód i sytość, apetyt) 3. Gospodarka wodno - elektrolitowa organizmu człowieka. 4. Charakterystyka i znaczenie żywieniowe wód mineralnych, źródlanych i stołowych 5. Mleko (A1 i A2) w żywieniu człowieka, a wartość odżywcza wegańskich substytutów mleka krowiego 6. Żywność probiotyczna 7. Produkty „light”, „slim” i „fit” w żywieniu 8. Fast Food w żywieniu 9. Żywienie w czasach covid 10. Żywność tradycyjna (lokalna) - przepisy 11. Suplementacja i jej wpływ na organizm człowieka 12. Wpływ używek na funkcjonowanie organizmu 13. Zanieczyszczenia w żywności i konsekwencje zdrowotne 14. Substancje dodatkowe w żywności i ich wpływ na organizm (substancje słodzące, smakowo -zapachowe, barwniki, konserwanty) 15. Zaliczenie. |
Literatura: |
1. Gawęcki J. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa 2010. 2. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, PZWL, Warszawa 2012. 3. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa 2003. 4. Hasik J., Gawęcki J. (red): Żywienie człowieka zdrowego i chorego. PWN, Warszawa 2000. 5. Jarosz M. (red.), Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze Opisuje budowę i zależności funkcjonalne pomiędzy komórkami, tkankami oraz procesy fizjologiczne zachodzące u wybranych grup organizmów Umiejętności Samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji naukowych, w tym elektronicznych Dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z prezentacja multimedialną - pisemne zaliczenia na ocenę (próg zaliczeniowy 60%) Konwersatorium - zaliczenia na ocenę na podstawie oceny z prezentacji multimedialnej, udziału w dyskusji i, kolokwium zaliczeniowego (próg zaliczeniowy 60%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.