Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy żywienia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15.BTI-BPZCZ
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0519) Nauki biologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy żywienia człowieka
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Fiedurek J.: Rola żywności i żywienia w profilaktyce i terapii chorób człowieka, Wyd. UMCS, Lublin 2007

2. Gawęcki J., Mossor-Pietraszewska T.: Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa 2004

3. Gertig H., Przysławski J.: Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 2006

4. Rutkowski A., Prozdrowotne dodatki do żywności, Wyd. APEKS, Konin 2000

5. Światowy G. Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania. PWE Warszawa 2006.

6. Artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego


Skrócony opis:

1. Zapoznanie studentów z rolą pożywienia i składników pokarmowych w zaspokajaniu potrzeb żywieniowych człowieka.

2. Zdobycie przez studentów wiedzy na temat wskaźników wartości odżywczej żywności i zasad racjonalnego odżywiania oraz skutkówi nieprawidłowego odżywiania i profilaktyki chorób dietozależnych.

Pełny opis:

Wykład

1. Wprowadzenie do nauki o żywieniu. Podstawowe definicje. Związek między żywnością, żywieniem a zdrowiem człowieka

2. Jakość i bezpieczeństwo żywności. Skutki zdrowotne skażenia i zanieczyszczenia żywności.

3. Składniki pokarmowe. Białka, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne, witaminy – rola żywieniowa, ystępowanie, wpływ nadmiaru i niedoboru na organizm, zapotrzebowanie.

4. Wartość odżywcza żywności.

5. Wartość kaloryczna żywności a zapotrzebowanie organizmu na energię.

6. Racjonalne żywienie – cel i znaczenie. Normy żywieniowe.

7. Znaczenie żywienia w profilaktyce wybranych chorób cywilizacyjnych.

8. Zaliczenie

Konwersatorium (1K)

1. Trawieniu i przyswajanie węglowodanów, białek i tłuszczów

2. Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne (głód i sytość, apetyt)

3. Gospodarka wodno - elektrolitowa organizmu człowieka.

4. Charakterystyka i znaczenie żywieniowe wód mineralnych, źródlanych i stołowych

5. Mleko (A1 i A2) w żywieniu człowieka, a wartość odżywcza wegańskich substytutów mleka krowiego

6. Żywność probiotyczna

7. Produkty „light”, „slim” i „fit” w żywieniu

8. Fast Food w żywieniu

9. Żywienie w czasach covid

10. Żywność tradycyjna (lokalna) - przepisy

11. Suplementacja i jej wpływ na organizm człowieka

12. Wpływ używek na funkcjonowanie organizmu

13. Zanieczyszczenia w żywności i konsekwencje zdrowotne

14. Substancje dodatkowe w żywności i ich wpływ na organizm (substancje słodzące, smakowo -zapachowe, barwniki, konserwanty)

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Gawęcki J. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa 2010.

2. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, PZWL, Warszawa 2012.

3. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa 2003.

4. Hasik J., Gawęcki J. (red): Żywienie człowieka zdrowego i chorego. PWN, Warszawa 2000.

5. Jarosz M. (red.), Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze

Opisuje budowę i zależności funkcjonalne pomiędzy komórkami, tkankami oraz procesy fizjologiczne zachodzące u wybranych grup organizmów

Umiejętności

Samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji naukowych, w tym elektronicznych

Dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych

Metody i kryteria oceniania:

Wykład z prezentacja multimedialną - pisemne zaliczenia na ocenę (próg zaliczeniowy 60%)

Konwersatorium - zaliczenia na ocenę na podstawie oceny z prezentacji multimedialnej, udziału w dyskusji i, kolokwium zaliczeniowego (próg zaliczeniowy 60%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-2 (2025-04-29)