Genetyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15.BTI-GO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Genetyka ogólna |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Drewa G. Podstawy genetyki dla studentów medycyny i lekarzy. Edra Urban & Partner, 2008 Węgleński P. (red.). Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z historią odkryć genetycznych, w tym praw Mendla i chromosomowej teorii dziedziczności. Poznanie mechanizmów i zasad przekazywania informacji genetycznej oraz wpływu genów na cechy organizmów. Zapoznanie z rodzajami i mechanizmami zmienności genetycznej. Poznanie typów mutacji oraz chorób przez nie wywoływanych. Uzyskanie wiedzy na temat powstania i ewolucji płci, sposobów determinacji płci u Prokaryota i Eukaryota, genetycznej determinacji płci u człowieka, cech sprzężonych z płcią. Poznanie podstaw genetyki człowieka. Wykształcenie umiejętności planowania, przeprowadzenia i analizy wyników doświadczeń genetycznych z zachowaniem odpowiedzialności za bezpieczeństwo, powierzany sprzęt oraz własną pracę. |
Pełny opis: |
wykład: Podstawy genetyki - historia i podstawowe pojęcia. Informacja genetyczna a kod genetyczny. Genetyka klasyczna (Prawa Mendla i odstępstwa od praw Mendla). Chromosomy – budowa I funkcje w komórkach eukariotycznych i prokariotycznych. Chromosomowa teoria dziedziczności. Mutacje chromosomowe (strukturalne i niestrukturalne). Mutacje i choroby mitochondrialne. Mutacje w ujęciu funkcjonalnym. Powstanie i ewolucja płci. Determinacja płci u Prokaryota i Eukaryota. Genetyczna determinacja płci u człowieka. Cechy sprzężone z płcią. Genetyka człowieka – podstawy. Odziedziczalność. laboratorium: Genetyka klasyczna (mendlowska). Podstawowe pojęcia genetyczne. Prawa Mendla i odstępstwa od praw Mendla. Współdziałanie genów nieallelicznych. Dziedziczenie cech ilościowych. Dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią. Obliczanie frekwencji rekombinacji oraz zasady sporządzania mapy genetycznej. Drosophila melanogaster jako obiekt badań genetycznych. Zasady hodowli D. melanogaster. Rozróżnianie płci D. melanogaster, formy dzikiej oraz mutanów. Analiza przyczyn mutacji D.melanogaster w programie DrosophiLab. |
Literatura: |
Bal J. Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Fletcher H., Winter P.C., Hickley G.I. Genetyka. Seria: Krótkie wykłady. Wyd. 3, 2019. Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Edra Urban & Partner, 2011. Sadakierska-Chudy A., Dąbrowska G., Goc A. Genetyka ogólna. Skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. Wydawnictwo UMK Toruń, 2004. |
Efekty uczenia się: |
EUW1 Posiada wiedzę z zakresu historii odkryć genetycznych, w tym praw Mendla i chromosomowej teorii dziedziczności EUW2 Zna mechanizmy i zasady przekazywania informacji genetycznej, wpływu genów na cechy organizmów, rodzaje i mechanizmy zmienności genetycznej EUW3 Zna typy mutacji i choroby przez nie wywoływane EUW4 Ma wiedzę na temat powstania i ewolucji płci, sposobów determinacji płci u Prokaryota i Eukaryota, genetycznej determinacji płci u człowieka, cech sprzężonych z płcią oraz podstaw genetyki człowieka EUU1 Potrafi zastosować prawa genetyki klasycznej w podstawowych obliczeniach genetycznych. Posiada umiejętność obliczania frekwencji rekombinacji oraz zasady sporządzania mapy genetycznej EUU2 Zna zasady hodowli gatunku modelowego Drosophila melanogaster oraz potrafi rozróżniać płeć jego osobników oraz analizować formy dzikie i zmutowane EUU3 Potrafi pracując w zespole pod kierunkiem opiekuna wykonać określone zadania badawcze, prowadzić obserwacje i pomiary, interpretować wyniki i wyciągać wnioski EUK1 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadania badawcze, za bezpieczeństwo pracy własnej i innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład 30/E Pisemny test egzaminacyjny (zdalnie) – udzielenie prawidłowych odpowiedzi na co najmniej 50% pytań + 1 pkt Laboratorium 30/ZO Kolokwium zaliczeniowe z zakresu genetyki mendlowskiej (klasycznej) – uzyskanie 51% punktów [40% oceny końcowej]; Kolokwium zaliczeniowe z pozostałych tematów – uzyskanie 51% punktów [40% oceny końcowej]; Aktywność na zajęciach [20 % oceny końcowej]. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Paweł Domagała, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Domagała, Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Paweł Domagała, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Domagała, Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Paweł Domagała, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.