Organizmy modelowe w biologii i medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15.BTM-OMBM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizmy modelowe w biologii i medycynie |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
C1 Zapoznanie studenta z wybranymi organizmami modelowymi (Escherichia coli, Drosophila melanogaster, Saccharomyces cerevisiae, Xenopus laevis, Caenorhabditis elegans, mysz, szczur, szympans, świnia itp.) C2 Przybliżenie roli organizmów modelowych w badaniach biomedycznych C3 Zapoznanie studenta ze sposobami uzyskiwania organizmów modelowych wykorzystywanych w badaniach nad chorobami o podłożu genetycznym (np. myszy knock out, knock in). |
Pełny opis: |
W01 Charakterystyka wybranych organizmów modelowych (Escherichia coli, Drosophila melanogaster, Saccharomyces cerevisiae, Xenopus laevis, Caenorhabditis elegans, mysz, szczur, szympans, świnia itp.) W02 Badania biomedyczne prowadzone na organizmach modelowych W03 Metody uzyskiwania organizmów typu „knock out” i „knock in” i wykorzystanie ich w badaniach nad chorobami o podłożu genetycznym |
Literatura: |
podstawowa 1 Karolina Walkowiak, Joanna Pacholska-Bogalska, Monika Szymczak, Grzegorz Rosiński. Owady — alternatywne organizmy modelowe do badań chorób człowieka. Kosmos 2015, 64: 11-20 2 Górska M., Kowalski M. „Knock-out genowy – zastosowanie w badaniach medycznych” Astma, Alergia, Immunologia 1997; 2: 162-169. 3 Wawrzycka D. „Drożdże jako model w badaniach chorób neurodegeneracyjnych” Postepy Hig Med Dosw 2011; 65: 328-337 4 Brylińska J., Kwiatkowska J. (red.) 1996. Zwierzęta laboratoryjne. Metody hodowli i doświadczeń. UNIVERSITAS. Kraków 5 Bishop J. 2001. Ssaki transgeniczne. PWN. Warszawa. 6 Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. PWN. Warszawa. uzupełniająca 1 Veldman M., Lin S. „Zebrafish as a Developmental Model Organism for Pediatric Research” Pediatric Research 2008;64:470-477 2 Zambrowicz BP & Sands AT. “Knockouts model the 100 best-selling drugs--will they model the next 100?” Nat Rev Drug Discov. 2003 Jan; 2(1):38-51 3 Bradley A et al. “The mammalian gene function resource: the International Knockout Mouse Consortium”. Mamm Genome 23(9-10), 580-586. (2012) 4 LaFerla FM, Green KN. “Animal models of Alzheimer disease.” Cold Spring Harb Perspect Med. 2012 Nov 1;2(11). 5 Lee AW, Cox RD. “Use of mouse models in studying type 2 diabetes mellitus.” Expert Rev Mol Med. 2011 Jan 6;13:e1. |
Efekty uczenia się: |
Nr efektu Efekty kształcenia Wiedza EKW1 Student potrafi wymienić i scharakteryzować organizmy modelowe wykorzystywane w badaniach biomedycznych EKW2 Student wie w jaki sposób i w jakich badaniach biomedycznych wykorzystuje się określone organizmy modelowe EKW3 Student wie jakimi metodami uzyskuje się organizmy typu „knock out” i „knock in” i jakie mają zastosowanie w badaniach biomedycznych Umiejętności EKU1 Student potrafi zaplanować sposób uzyskania organizmu „knock out” i „knock in” przeznaczonego do konkretnych badań nad określoną jednostką chorobową o podłożu genetycznym EKU2 Student potrafi analizować fachową literaturę Kompetencje społeczne (postawy) EKK1 Student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Zaliczenie z oceną ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen: ze sprawdzianu (80%) oraz średniej ważonej ocen formujących (20%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.