Podstawy genetyki klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15.BTM-PGK |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy genetyki klinicznej |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://dysk.uni.opole.pl/index.php/login |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Pliki tekstów prac przeglądowych udostępniane online w chmurze nextcloud/UO w zakładce Biotechnologia. |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: C1: Wprowadzenie studentów w problematykę genetyki klinicznej, w tym procesu diagnostycznego, zasad i celów poradnictwa genetycznego oraz zagadnień natury etyczno-moralnej. C2: Zapoznanie studentów z wybranymi schorzeniami/zespołami chorobowymi uwarunkowanymi genetycznie, z uwzględnieniem ich etiologii, sposobu dziedziczenia, obrazu klinicznego (fenotypu morfologicznego/behawioralnego) oraz molekularnego podłoża patogenezy. C3: Zapoznanie studentów z wadami wrodzonymi (wadami dużymi/małymi, cechami dysmorficznymi). C4: Zapoznanie studentów z diagnostyką chorób genetycznych oraz wad rozwojowych powstałych na skutek zaburzenia materiału genetycznego rodziców i/lub dziecka. C5: Wskazanie udziału czynnika genetycznego w etiologii wybranych schorzeń przewlekłych wieku dorosłego. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: W01: Wprowadzenie w zagadnienia genetyki klinicznej. W02: Schorzenia monogenowe. 1. Wybrane choroby i zespoły dziedziczone autosomalnie dominująco. W03: Schorzenia monogenowe. 2. Wybrane choroby i zespoły dziedziczone autosomalnie recesywnie. W04: Schorzenia monogenowe. 3. Wybrane choroby i zespoły warunkowane genami dominującymi sprzężonymi z chromosomem X. W05: Schorzenia monogenowe. 4. Wybrane choroby i zespoły warunkowane genami recesywnymi sprzężonymi z chromosomem X. W06: Schorzenia monogenowe. 5. Inne choroby dziedziczone jednogenowo. W07: Choroby genomu mitochondrialnego. W08: Wprowadzenie do cytogenetyki klinicznej. 1. Zespoły aberracji chromosomowych liczbowych. W09: Wprowadzenie do cytogenetyki klinicznej. 2. Zespoły aberracji chromosomowych strukturalnych. W10: Wybrane choroby przewlekłe o etiologii wieloczynnikowej. W11: Wrodzone wady rozwojowe. Podstawy dysmorfologii i teratologii klinicznej. W12: Diagnostyka chorób oraz nieprawidłowości uwarunkowanych genetycznie. W13: Medycyna spersonalizowana. Farmakogenetyka. W14: Podstawy onkogenetyki. Choroby nowotworowe uwarunkowane dziedzicznie. W15: Podstawy terapii genowej: założenia, metodyka, perspektywy. |
Literatura: |
Bal. J.: Genetyka medyczna i molekularna. PWN, Warszawa 2017. Genetyka medyczna (Drewa, G., Ferenc, T., red.). Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011. Jorde, L. B., Carey, J. C., Bamshad, M. J.: Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2014. Tobias, T. S., Connor, M., Ferguson-Smoth, M.: Gemetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
EKW1: Student zna i rozumie specyfikę, cele i zadania genetyki klinicznej. EKW2: Student zna omawiane genetycznie uwarunkowane schorzenia/zespoły chorobowe oraz wrodzone wady izolowane rozpoznawane w wieku niemowlęcym i dziecięcym w aspekcie ich etiologii, sposobu dziedziczenia, patogenezy oraz obrazu klinicznego. EKW3: Student zna metodykę badań w zakresie diagnostyki prenatalnej i postnatalnej chorób oraz nieprawidłowości uwarunkowanych genetycznie. EKW4: Student zna i rozumie udział oraz znaczenie czynnika genetycznego w etiologii wybranych schorzeń przewlekłych wieku dorosłego. EKW5: Student zna molekularne podłoże transformacji nowotworowej komórek, ich przerzutowania oraz omawiane choroby nowotworowe uwarunkowane dziedzicznie. EKW6: Student rozumie założenia medycyny spersonalizowanej, zna genetyczne podłoże i obraz nietypowych reakcji na leki, wynikających z polimorfizmu w zakresie odpowiedzi na ich substancje czynne. EKW7: Student zna i rozumie strategie/rodzaje, metodykę oraz możliwości wykorzystania terapii genowej, w tym jej zastosowanie w leczeniu chorób nowotworowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kursu (zaliczenie na ocenę) przeprowadzone zostanie w formie testu wielokrotnego wyboru (WW1); kryteria ocen: dostateczny (3,0) = 51-60% poprawnych odpowiedzi, dość dobry (3,5) = 61-70% poprawnych odpowiedzi, dobry (4,0) = 71-80% poprawnych odpowiedzi, ponad dobry (4,5) = 81-90% poprawnych odpowiedzi, bardzo dobry (5,0) = 91-100%. Zaliczenie w terminie poprawkowym (50% poprawnych odpowiedzi lub mniej w teście pisanym w I terminie) może być przeprowadzone w formie testu pisemnego lub zaliczenia ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Pokora | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Pokora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Pokora | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Pokora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Pokora | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Pokora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.