Chemia kosmetyków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16-CHKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia kosmetyków |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z budową i działaniem środków powierzchniowo-czynnych. Zapoznanie z budową skóry i środków o działaniu przeciwdrobnoustrojowym i podwyższających barierę ochronną skóry. Zapoznanie z budową i działaniem antyhydrotyków, adstringentów, antyutleniaczy, witamin, tenzydów, środków natłuszczających, hydrokoloidów, emolientów, środków brązujących i rozjaśniających skórę. Zapoznanie z budową i metodami otrzymywania środków zapachowych. Zapoznanie z procesem biodegradacji mydeł i detergentów. Wykształcenie umiejętności wykonywania mydeł, kremów, maseczek. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: Środki powierzchniowo-czynne; budowa skóry; środki o działaniu przeciwdrobnoustrojowym; środki podwyższające barierę ochronną skóry; antyhydrotyki, andstringenty, antyutleniacze i witaminy; środki natłuszczające, hydrokoloidy; środki zapachowe; emolienty, środki brązujące i rozjaśniające skórę; biodegradacja mydeł i detergentów. B. Problematyka laboratorium: Przepisy BHP; destylacja wody i badanie twardości wody; Mierzenie pH płynów i emulsji; otrzymywanie mydeł i emulsji; otrzymywanie olejku eterycznego; otrzymywanie maseczki kosmetycznej i kremu nawilżającego. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć : A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Malinka W.: Zarys chemii kosmetycznej, Volumed 1999 • Marzec A.: Chemia kosmetyków, Toruń 2001 A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta • Jurkowska S.: Surowce kosmetyczne, Dąbrowa Górnicza 1999 B. Literatura uzupełniająca • Janicki S., Fiebig A.: Farmacja stosowana, PZWL 1996 • Peters B.: Kosmetyka, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 student objaśnia budowę i działanie środków powierzchniowo-czynnych W2 student opisuje budowę skóry i środków o działaniu przeciwdrobnoustrojowym, oraz środków podwyższających barierę ochronną skóry W3 student charakteryzuje budowę i działanie antyhydrotyków, adstringentów, antyutleniaczy, witamin, tenzydów, środków natłuszczających, hydrokoloidów, emolientów, środków brązujących i rozjaśniających skórę W4 student opisuje budowę i metody otrzymywania środków zapachowych W5 student wymienia procesy biodegradacji mydeł i detergentów Umiejętności U1student samodzielnie planuje i przeprowadza oczyszczenie wody i zbadać jej jakość U2 student samodzielnie wykonuje mydło, emulsję i ocenia ich jakość Kompetencje społeczne (postawy) K 1student ocenia korzyści i ryzyka wynikające z zastosowania biotechnologii w chemii kosmetycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia W - zaliczenie pisemne: test L - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru C. Podstawowe kryteria W: ocena wiadomości teoretycznych zdobytych na wykładach – TEST L: obserwacja pracy laboratoryjnej studenta, obserwacja przestrzegania przez studenta czystości chemicznej i mikrobiologicznej, ocena prowadzenia dziennika laboratoryjnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.