Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w biotechnologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.16-EB-12
Kod Erasmus / ISCED: 10.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka w biotechnologii
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z etycznymi aspektami współczesnych nauk biologicznych i medycyny. Studenci powinni poznać i rozumieć dylematy moralne zrodzone przez współczesną medycynę i biotechnologię. Poznać argumenty stron uwikłanych w dyskusje bioetyczne.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: Bioetyka jako dział etyki stosowanej. System etyczny a bioetyka. Sposoby ujmowania bioetyki, zasady bioetyki. Bioetyka i jej podstawy filozoficzne. Bioetyka w liberalnym, pluralistycznym społeczeństwie. Pytanie o status moralny istot żywych i ludzi. Podmiotowość moralna. Członkostwo we wspólnocie moralnej. Rachunek utylitarystyczny. Etyka świętości a etyka jakości życia. Status moralny embrionów ludzkich. Postęp nauki a odpowiedzialność człowieka. Racjonalność naukowo-techniczna a problemy bioetyki. Eksperymenty naukowe a etyka. Biotechnologia a natura ludzka. Eugenika. Zagrożenia związane z inżynierią genetyczną. Tanatologia. Definicja śmierci. Religijne, filozoficzne a medyczne pojmowanie śmierci. Tradycyjna i współczesna definicja śmierci. Definicja śmierci a kryteria śmierci (krążeniowe i mózgowe). Śmierć jako proces, określenie momentu śmierci. Eutanazja: jej odmiany i ocena.

Autonomia moralna pacjenta: - paternalizm, - świadoma zgoda, - podejmowanie decyzji w czyimś imieniu, - kwestia kompetencji pacjenta (zdolność oceny własnej sytuacji), – prawa pacjenta.

Literatura:

A.Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

•Mepham Ben, Bioetyka.Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych, Warszawa 2008

•Peter Singer, Etyka praktyczna, KiW 2003

•Grzegorz Francuz, Strategie przypisywania statusu moralnego istotom żywym, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011

B. Literatura uzupełniająca

•Singer Peter, O życiu i śmierci, Warszawa 1997

•Ślipko Tadeusz, Granice życia: Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 1988

•Scott Christopher Thomas, Czas komórek macierzystych, Gliwice 2008

•Kazimierz Szewczyk, Bioetyka. Medycyna na granicach życia T.1, Bioetyka. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej T.2, Wyd. Naukowe PWN, 2009

•F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2004, s. 118-233

•J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej, W-wa 2003

•Jacquard, Koszmar manipulacji, „Znak” nr 10 1991

•C. Labrusse-Riou, Żywy człowiek: biotechnologie i prawa człowieka „Znak” nr 10 1991

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 student wymienia i opisuje zagrożenia wynikające z rozwoju nauk przyrodniczych, problemy związane z ingerencją człowieka w procesy biologiczne oraz z rozwojem medycyny

W2 charakteryzuje problemy związane z ochroną środowiska naturalnego oraz złożonością procesów naturalnych

W3 rozpoznaje zagadnienia z zakresu etyki i wskazuje na etyczne konsekwencje badań naukowych

Umiejętności

U1 student posiada umiejętność samodzielnego komentowania i interpretowania tekstów dotyczących etycznych problemów biotechnologii oraz bioetyki

U2 potrafi wyszukać, ocenić i poddać krytycznej analizie informacje dotyczące kwestii bioetycznych

U3 umie przygotować prezentację zagadnień omawianych na zajęciach, np. rekonstruuje i ocenia argumentację stron uwikłanych w spory bioetyczne, potrafi zastosować argumenty różnych nurtów etycznych do konkretnych przypadków tzw. kazusów bioetycznych

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 student uświadamia sobie i określa swoje własne stanowisko wobec dylematów bioetycznych

K2 ma świadomość znaczenia etycznej postawy naukowca i lekarza dla ochrony wartości ogólnoludzkich, godności ludzkiej oraz zaufania w relacjach międzyludzkich.

K3 zdaje sobie sprawę ze swojej osobistej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i rozwoju studiowanej przez siebie dziedziny, a także społecznych i humanistycznych skutków jej funkcjonowania

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

•zliczenie na ocenę (W)

B. Formy zaliczenia

•W- przygotowanie prezentacji; oceny cząstkowe z aktywności na zajęciach

C. Podstawowe kryteria

W: ocena końcowa określona na podstawie:

– przygotowanej prezentacji wybranego przez studenta jednego z zagadnień z listy podanej przez wykładowcę,

– ocen cząstkowych z aktywności na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)