Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia prac doświadczalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.16.BTZL4-MPD
Kod Erasmus / ISCED: 13.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia prac doświadczalnych
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z różnymi modelami badawczymi, z metodami, technikami i narzędziami stosowanymi w naukach eksperymentalnych.

Wyposażenie studentów w umiejętności z zakresu doboru modelu badawczego, formułowania koncepcji badawczej, konstruowania narzędzi badawczych.

Przygotowanie studentów do zaprezentowania wyników badań w formie ustnej i pisemnej

Pełny opis:

Forma zajęć: Wykład

W01 - Wymogi stawiane pracy promocyjnej. Aparatura pojęciowa związana z metodologią

W02 - Prawo autorskie.

W03 - Planowanie badań i formułowanie problemów badawczych i hipotez.

W04 - Technika zakładania i prowadzenie doświadczeń.

W05 - Organizacja i metody gromadzenia danych: obserwacja a doświadczenie. Rodzaje doświadczeń

W06 - Metodyczne zasady pobierania prób oraz wykonywania obserwacji i pomiarów laboratoryjnych lub terenowych

W07 - Dokumentacja doświadczalna i materiał danych źródłowych z doświadczenia.

W08 - Znaczenie zmienności i masowości w sensie biologicznym.

W09 - Centralne miary położenia oraz wskaźniki rozproszenia, asymetrii i koncentracji jako statystyczny opis rozkładu zmiennej.

W10 - Prezentacja wyników badań (tablice statystyczne i wykresy),

W11 - Organizacja warsztatu pisarstwa naukowego. Piśmiennictwo dotyczące przedmiotu badań dostępne źródła i bazy danych, analiza zasobów bibliotecznych.

Forma zajęć: Seminarium

S01 - Opracowanie hipotez wyjściowych.

S02 - Planowanie eksperymentu. Cel. Metody badań.

S03 - Przedstawienie przez studentów przygotowanych not problemowych dotyczących celu, hipotez i metod eksperymentu - dyskusja problemowa.

S04 - Przypomnienie podstawowych wiadomości ze statystyki matematycznej (próba, populacja, średnia, wariancja). Hipotezy statystyczne.

S05 - Przygotowanie materiału do analizy ilościowej i jakościowej kontrola i weryfikacja zebranego materiału, grupowanie materiału uzyskanego z badań, skalowanie).

S06 - Prezentacje multimedialne projektu doświadczenia i analizy wyników.

S07 - Opracowanie wyników doświadczenia w formie nadającej się do publikacji.

Literatura:

Weiner J. 2012. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny PWN. Warszawa.

Apanowicz J. 2002. Metodologia ogólna. WSAiB. Gdynia.

Boć J. 2009. Jak pisać pracę magisterską. Kolonia Limited. Wrocław.

Dutkiewicz W. 2000. Podstawy metodologii badań. WSP. Kielce.

Wawrzynek J. 2007. Metody opisu i wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Wrocław.

Maksimowicz-Ajchel A. 2007. Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. PWN. Warszawa.

Miles M. B., Huberman A. M. 2000. Analiza danych jakościowych. Trans Humana. Białystok.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

EKW1: zna zasady tworzenia pracy dyplomowej, wymienia i definiuje podstawowe zasady prawa autorskiego (rozumie pojęcie plagiatu, działania systemów antyplagiatowych)

EKW2: zna empiryczne metody badawcze, zasady obserwacji, metody przeprowadzania eksperymentu w warunkach naturalnych i laboratoryjnych

EKW3: zna metody systematyzowania wyników ich interpretacji, weryfikacji i wnioskowania w tym wnioskowania statystycznego

Umiejętności:

EKU1: posiada umiejętność wyszukiwania i selekcji informacji

EKU2: posiada umiejętność planowania eksperymentu

EKU3: potrafi dobrać właściwe metody analizy w tym statystyczne w celu opracowania wyników eksperymentu

EKU4: posiada umiejętność prezentacji materiału, posługując się właściwym słownictwem

Kompetencje społeczne:

EKK1: przestrzega zasad bioetyki podczas uzyskiwania rzetelnych wyników badań

Metody i kryteria oceniania:

wykład Zaliczenie z oceną oprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu (próg zaliczeniowy 60%)

seminarium Zaliczenie z oceną wykonanie i przedstawienie w formie prezentacji multimedialnej projektu doświadczenia wraz z analizą (próg zaliczeniowy 100%) ; aktywne uczestniczenie w dyskusji problemowej (próg zaliczeniowy 50%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)