Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16.RPZ-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia |
Jednostka: | Wydział Przyrodniczo-Techniczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z organizacją materii na poziomie zbiorowisk organizmów żywych oraz wyjaśnienie zachodzących tu zjawisk, jako podstawowych problemów biologicznych; pogłębienie wiedzy dotyczącej wzajemnych zależności pomiędzy organizmami oraz współzależnościami pomiędzy organizmami i ich biotopem; zainteresowanie problematyką współczesnej ekologii jako analizą funkcjonowania ekosystemów; zapoznanie z nowoczesnymi metodami i narzędziami badawczymi stosowanymi w ekologii; wykształcenie umiejętności wykorzystywania wiedzy w konkretnych sytuacjach; wykształcenie umiejętności analizy oraz dostrzegania powiązań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: Ekologia jako nauka i jej przedmiot. Zadania i metody ekologii. Doświadczalnictwo ekologiczne. Modelowania zjawisk i procesów ekologicznych. Współżycie w biocenozie. Struktura zbiorowisk i populacji. Dynamika zbiorowisk segetalnych. Biometria. Elementy fizjotaktyki. Gospodarka w agroekosystemach. Wpływ skażeń chemicznych na rośliny uprawne. Bioindykatory odkształceń środowiska. Monitoring zanieczyszczeń w ekosystemach rolniczych. Problematyka laboratorium: Grupy ekologiczne roślin uprawnych i chwastów w zależności od ich gospodarki wodnej, zapotrzebowania na światło i pH gleby. Wpływ zagęszczenia roślin uprawnych na ich wzrost i śmiertelność. Wpływ światła na kiełkowanie nasion. Banki nasion. Zróżnicowanie aparatu asymilacyjnego – analiza biometryczna i masowa. Relacje między częścią nadziemną i podziemną roślin. Określenie powierzchni asymilacyjnej. Allelopatyczne oddziaływanie wydzielin korzeniowych.. Bioindykatory zanieczyszczeń. Wpływ czynników abiotycznych na tempo dekompozycji. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Banaszak J., Wiśniewski H. 2003. Podstawy ekologii. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń • Czarnowski M. 1989. Zarys ekologii roślin lądowych. PWN, Warszawa • Sporek K, Sporek M. 2008. Doświadczalnictwo ekologiczne- metody wybrane. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole • Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa • Wiąckowski S. 1998. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz A.2. studiowana samodzielnie przez studenta korzystanie z baz danych bibliotek B. Literatura uzupełniająca • Aldrich R.J. 1997. Ekologia chwastów w roślinach uprawnych. Towarzystwo Chemii i Inżynierii Ekologicznej, Opole. • Falińska K. 1997. Ekologia roślin. PWN, Warszawa • Markow M. 1978. Argofitocenologia. PWRiL, Warszawa • Sporek K. 2002. Ekologia lasu – wybrane zagrożenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole • Falkowski M. 1974. Trawy uprawne i dziko rosnące. PWRiL, Warszawa • Mowszowicz J. 1986. Krajowe chwasty polne i ogrodowe. PWRiL, Warszawa • Rutkowska B. 1971. Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych. PWRiL, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 wykazuje znajomość podstawowych praw i zasad ekologicznych W 2 ma wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań między organizmami a ich biotopem W 3 zna problematykę ekologii zespołów i ekologii populacyjnej W 4 wykazuje znajomość matematyki i statystyki na poziomie pozwalającym opisać zjawiska ekologiczne i zinterpretować wyniki eksperymentu Umiejętności U 1 posługuje się fachową terminologią w wypowiedziach ustnych i pisemnych U 2 przeprowadza podstawowe badania ekologiczne U 3 wykazuje umiejętność przeprowadzenia analizy uzyskanych wyników badań i przedstawia je w logiczny sposób podpierając się analizą matematyczną U 4 wykazuje umiejętność krytycznego opracowania wybranego problemu w zakresie ekologii U 5 wykazuje umiejętność pracy w zespole U 6 potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w analizowaniu zjawisk przyrodniczych, U 7 potrafi wiązać ze sobą zjawiska ekologiczne U 8 wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych z różnych źródeł Kompetencje społeczne (postawy) K 1 wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w zakresie ekologii K 2 wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt badawczy K 3 przeprowadza obiektywną autoocenę własnej pracy i potrafi krytycznie ocenić wyniki pracy badawczej K 4 wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień ekologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia • W - egzamin ustny + projekt eksperymentu ekologicznego • L - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i sprawozdań z ćwiczeń Podstawowe kryteria W: poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu i projektu L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.