Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gleba w krajobrazie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.21-GK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gleba w krajobrazie
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.kopz.wpt.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

zob. w sekcji "Literatura"

Skrócony opis:

Na wykładzie przedstawiane są zagadnienia dotyczące miejsca i roli gleby w geosystemie krajobrazowym, a także zasady opisu, systematyki i interpretacji gleb.

Na seminarium omówione zostaną zagadnienia właściwości profilu glebowego jako wskaźnika stanu geosystemu. Ponadto doskonalona jest wiedza studenta na temat systematyki i zasad opisu gleb Polski i świata. Zapoznanie z Systematyką gleb wg WRB.

Suma godzin: 30

punkty ECTS: 2 (1 ECTS= 30h udział w zajęciach; 1 ECTS = 10h samodzielne przygotowanie do zajęć + 5h konsultacje z prowadzącym)

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie z rolą gleby w krajobrazie

Treści programowe:

A. Problematyka wykładu: Gleba i jej funkcje w ekosystemie.Wykorzystanie glebowych zasobów świata. Presja czynnika antropogenicznego na środowisko glebowe. Zagrożenia środowiska: odwet ekologiczny, kryzys i katastrofa ekologiczna.

B. Problematyka seminarium: Podczas seminarium prezentowane jest miejsce gleby w geosystemie krajobrazowym i jej rola jako komponentu wskaźnikowego, zarówno w warunkach naturalnych, jak i zmienionych pod wpływem działalności człowieka. Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności interpretacji profilu glebowego jako wskaźnika stanu geosystemu oraz interpretacji wyników analiz laboratoryjnych. Ponadto doskonalona jest wiedza studenta na temat systematyki i zasad opisu gleb Polski i świata. Zapoznanie z Systematyką gleb wg WRB.

Literatura:

1. Bednarek R., Dziadowiec H., i in., 2004, Badania ekologiczno-gleboznawcze, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.

2. Brogowski Z., Czerwiński Z., 1997, Materiały do ćwiczeń z gleboznawstwa, Wyd. SGGW Warszawa.

3. Charzyński P., 2006, Testing WRB on Polish Soils, Toruń, Ass. of Polish Adult Educators.

4. Klasyfikacja zasobów glebowych świata (World Reference Base for Soil Resources), Toruń, Polskie Tow. Gleboznawcze, 2003.

5. Systematyka gleb Polski. Wydanie 5, 2011, Roczniki Gleboznawcze, t.62, nr 3

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się wg PRK z 2019r.

WIEDZA: po zakończeniu kursu student:

1. Zna najważniejsze związki i sprzężenia zwrotne między glebą a pozostałymi elementami geosystemu

2. Zna przykłady wskaźnikowej roli gleb w geosystemach naturalnych i poddanych presji antropogenicznej

3. Zna zasady typologii gleb przyjęte obecnie w Polsce (PTG) i na świecie (WRB)

UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student:

1. Umie wyjaśnić przyczyny występowania niektórych właściwości gleb w nawiązaniu do zróżnicowania innych komponentów krajobrazu

2. Potrafi przewidywać reakcję gleb na działanie niektórych form antropopresji

3. Potrafi korzystać z map glebowych i dokonywać ich interpretacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student:

1. Docenia znaczenie systemowego ujmowania zjawisk przyrodniczych

2. Rozpoznaje zalety dedukcyjnych i indukcyjnych wnioskowań na temat całości systemu krajobrazowego i jego elementów

3. Rozpoznaje, na czym polega odpowiedzialność badacza za rzetelność wyników badań

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe metody i kryteria oceny:

• wykład: egzamin pisemny (100%)

• seminarium: zaliczenie z oceną

prezentacja multimedialna (80%), aktywność podczas zajęć (20%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Kusza
Prowadzący grup: Grzegorz Kusza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łuczak
Prowadzący grup: Katarzyna Łuczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)